fbpx
Kategoria: Performance Marketing
<strong>Projektowanie mailingów – 4 najważniejsze zasady</strong>

Projektowanie mailingów – 4 najważniejsze zasady

W tym artykule poznasz 4 najważniejsze zasady projektowania mailingów oraz dowiesz się, jak wykorzystać je do rozwoju Twojego biznesu. Brzmi ciekawie? Zaczynajmy!

Pracownicy firmy projektujący mailingi.

Czym są mailingi?

Zacznijmy od początku. Mailingi to działania e-mail marketingowe, polegające na wysyłanie wiadomości do osób, które wyraziły odpowiednią zgodę.

Warunkiem koniecznym jest spełnienie kilku norm prawnych przez emitenta treści reklamowej (czy też zwykłych, informacyjnych wiadomości). Należy mieć zgodę od odbiorcy, na komunikację, otrzymywanie informacji handlowych oraz musi on zaakceptować politykę prywatności.

Są to tematy, które lepiej skonsultować z prawnikiem, ponieważ kary, w przypadku złamań przepisów RODO, potrafią być liczone w milionach… euro. Nie warto zatem oszczędzać na konsultacje prawnicze. Jeśli dopiero zaczynasz temat wiadomości e-mailowych, zdecydowanie skonsultuj to z odpowiednią osobą.

Jakie są korzyści mail marketingu?

E-mail marketing stwarza wiele możliwości. To od Ciebie zależy, w jakim celu wysyłasz wiadomości, jaką treść chcesz przekazać oraz jak często tego dokonujesz. 

Jednak w biznesie, zawsze finalnie najważniejsza jest sprzedaż. W jaki sposób możesz ją zwiększyć wykorzystując mail marketing? Poniżej przedstawiam 4 najpopularniejsze zastosowania mailingów do generowania sprzedaży.

1. Kampania promocyjna

Podstawowym celem mailingu jest generowanie sprzedaży. Za pomocą wiadomości e-mail możesz to robić na wiele sposobów. Według Campaign Monitor, w 2016 roku, każdy dolar wydany na marketing automation, jedną z nisz mail marketingu, przynosił 44$ zwrotu

Jedną z najbardziej popularnych metod jest przeprowadzanie kampanii e-mail marketingowych. Może się ona opierać o promocję konkretnego produktu, podając kod rabatowy w treści wiadomości, albo poprzez informację o premierze nowości w Twoim sklepie.

Dobrym rozwiązaniem jest również przecena na starsze produkty, dając specjalny kod rabatowy dla osób na Twojej liście mailingowej. Będzie to dobry powód do zakupu dla odbiorcy, a Tobie pozwoli na lepsze monitorowanie wyników kampanii. 

2. Ratowanie porzuconych koszyków

Treścią wiadomości mailowej, możesz również ratować porzucone koszyki. Problem ten może dotyczyć nawet 70% wszystkich koszyków! Dzięki odpowiedniemu remarketingowi, da się jednak odzyskać aż 60% z nich.

Sam proces „ratowania” polega na wysyłce wiadomości, gdy użytkownik nie finalizuje transakcji. Najczęściej podaje się wtedy symboliczny kod rabatowy, na przykład na darmową dostawę, w celu przekonania potencjalnego klienta na dokończenie zakupów.

Dokładniej te zastosowanie mailingu (oraz pozostałe metody na ratowanie porzuconych koszyków) opisałem w jednym z poprzednich artykułów.

3. Budowa relacji

Poprzez regularne wysyłanie wiadomości do Twojej listy mailingowej, masz szansę zbudować z odbiorcami trwałą relację. Szczególnie, gdy dostarczasz im wartościową treść. W zależności od branży, może być to garść przydatnych porad, ciekawe informacje, bądź kupon rabatowy. Samo projektowanie mailingów i ich treści, dokładniej poruszę w dalszej części artykułu.

Częsta wysyłka wiadomości to prosta droga do zyskania zaufania u odbiorców i stworzenia odpowiedniego wizerunku. Poprzez e-maile z specjalistyczną wiedzą masz szansę wzbudzić respekt i przypiąć na stałe łatkę profesjonalizmu do wizerunku Twojej firmy.

Odpowiedni wizerunek to oczywiście większa sprzedaż. Aż 82% konsumentów podczas poszukiwania produktu/usług, sprawdza opinie na temat firmy, u której chcą wydać pieniądze. 

4. Promowanie innych kanałów

W mailingu masz również możliwość przekierowywania odbiorców na inne kanały. Prosty przykład. Twoje wiadomości odczytuje średnio 5000 osób. Zakładasz nowe konto w mediach społecznościowych, na przykład na Tik Toku. Aby wypromować ten kanał, możesz o nim wspomnieć w wiadomości.

Część odbiorców na pewno przejdzie na drugą platformę i pomoże w rozwijaniu nowego kanału. Dzięki temu, zamiast wydawać setki, czy nawet tysiące, podczas rozwijania kanałów SoMe, możesz skorzystać ze swojej własnej bazy mailingowej.

Nowy kanał w mediach społecznościowych to szansa na dotarcie do nowych klientów, co bezpośrednio przełoży się na finalną sprzedaż. W 2021 roku, aż 27% Polaków dokonało zakupu za pomocą social media. 

Przygotowania miejsca pracy do projektowania mailingów.

Jak wybrać program do wysyłki mailingów?

Wśród najpopularniejszych platform do mailingu należy wymienić ActiveCampaign, GetResponse, MailChimp, HubSpot oraz Freshmail. Która platforma jest najlepsza do wysyłania korespondencji seryjnej?

Warto zwrócić uwagę na współczynnik dostarczalności wybranej platformy. Świadczy on o ilości wiadomości, które dotarły do odbiorców. Jeśli wynosi 80%, oznacza to, że 20% maili przepadło. Niekoniecznie wpadło do folderu spam, po prostu w ogóle nie dotarło.

Oczywiście w interesie rentownej kampanii jest, aby wskaźnik ten był jak najwyższy. Warto zatem go sprawdzić, przed wybraniem konkretnej platformy. Dodatkowo, warto zwrócić uwagę na wszelkie limity, które nakłada platforma oraz czy oferuje wsparcie techniczne – w razie ewentualnych problemów.

Projektowanie mailingów – sfera techniczna.

Gdy wiadomość jest gotowa, przygotowuje się w oddzielnym edytorze kod html, który następnie wkleja się do programu pocztowego.

Projektować się powinno tak, by wiadomości otwierały się poprawnie, bez względu na programy pocztowe i urządzenia odbiorców. Mniej więcej 42% użytkowników sprawdza wiadomości na urządzeniach mobilnych. To duża grupa, której nie powinno się ignorować.

Jeśli chodzi o wymiary projektu graficznego, szerokość nie powinna przekraczać 600 pikseli. Długość jest zależna oczywiście od treści samej wiadomości. Szerszy mailing oznacza potencjalne problemy z wyświetlaniem się na mobilnych urządzeniach.

Ważna jest również waga mailingu. Najlepiej, by nie przekraczała 140 kb. Cięższy mailing może powodować problemy z wyświetlaniem się u niektórych użytkowników oraz ucinać wiadomości. W przypadku najchętniej używanej skrzynki mailowej, Gmail, wiadomości o kodzie ważącym powyżej 140kb, mogą się niepoprawnie wyświetlać, przez co wiadomość zostanie skrócona.  

By zaprojektować większe elementy graficzne, warto podzielić je na mniejsze części. Dzięki temu całość znacznie szybciej się załaduje. Podzielone elementy otrzymuje się jako kod (zaleca się tylko html), a następnie wkleja się go do platformy mailingowej.

Przy temacie zdjęć/grafik, warto wspomnieć o tekście alternatywnym. Jest to krótki tekst, który wyświetli się w przypadku, kiedy docelowe zdjęcie/grafika, nie będą mogły się poprawnie wyświetlić. Najprościej tłumacząc, jest to zamiennik w razie problemu z wyświetlaniem się docelowej treści. Zamiast pustego pola, pokaże się wcześniej napisany krótki tekst. 

Atrybut ALT (tekst alternatywny) powinien stanowić krótki opis konkretnej treści.
Jeśli na zdjęciu jest Twój produkt, jako tekst alternatywny opisz go w 1-2 zdaniach.
Co to konkretnie za produkt, jakiego jest koloru i w jakim celu został tam umieszczony.
Tylko najprostsze i podstawowe informacje, bez wnikania w szczegóły. 

Na samym końcu warto postawić na walidację kodu, aby sprawdzić, czy wszystko jest w porządku. Jak to mówią, przezorny, zawsze ubezpieczony. Dzięki temu możesz mieć pewność, że nie wyślesz pustego maila.

Podsumowując ten wątek:

Jaką wagę powinien mieć kod mailingu?Najlepiej, aby poniżej 140kb. 
Jakie wymiary powinien mieć mailing?Maksymalna zalecana szerokość to 600px. Długość jest zależna od wiadomości.
Jednak im wiadomość jest dłuższa, tym więcej waży. Należy o tym pamiętać przy projektowaniu mailingu. 
Jak postępować przy większych zdjęciach/grafikach?Przy przygotowywaniu kodu HTML, należy podzielić zdjęcie na “plasterki”, czyli mniejsze części, dzięki czemu zdjęcie/grafika szybciej będzie się wczytywać. 
O czym pamiętać przy dodawaniu zdjęć/grafik?Do każdego zdjęcia/grafiki, powinno dodać się tekst alternatywny. 
O czym pamiętać tuż przed wysyłką?Tuż przed wysyłką, warto dokonać walidacji kodu, w celu wychwycenia ewentualnych błędów.
Mężczyzna projektujący mailing.

Jak przygotowywać treści wiadomości?

Odpowiednie przygotowanie techniczne to dopiero początek. By mieć jak najlepsze rezultaty, należy zadbać również o treść wiadomości. Niechlujny mailing sprawia, że nie wykorzystuje się pełni możliwości tej marketingowej sfery. Jak zatem przygotować treść mailingu?

1. Zasada: stosuj CTA.

Pierwszą i jedną z ważniejszych zasad, jest stosowanie CTA (ang. call to action). Czym ono jest?

Bezpośrednio tłumacząc, jest to wezwanie do działania. Są to wszystkie, z reguły krótkie, teksty pokroju „Kup teraz„, „Zapisz się” i tym podobne.

Jakie call to action zawiera skuteczny mailing? Z reguły nie jest to dłuższy tekst.

Większość CTA składa się z zaledwie 2-4 słów, jak wyżej wymienione przykłady.

Powinny również bezpośrednio wskazywać na dalszy krok, jak zakup, zapisanie się, umówienie na wizytę. Tak, by pokierować użytkownika do następnego etapu lejka konwersji.

Gdzie umieścić poprawnie skonstruowane CTA? Zaleca się umieszczanie go na przycisku, na początku wiadomości, albo na samym końcu długiego tekstu. Oczywiście CTA może się powtarzać w treści wiadomości. W przypadku dłuższych wiadomości, nawet powinno. Tak, by odbiorca na każdym etapie czytania maila, mógł podjąć wyznaczoną akcję. 

2. Zasada: pamiętaj o wartości.

Projektowanie mailingu warto rozpocząć od zaplanowania jego celu oraz wartości, przy okazji którą dostarczysz odbiorcom. By wiadomości były chętnie otwierane, należy za każdym razem dostarczać użytkownikom odpowiednią wartość. Tak, by wynagrodzić poświęcony czas na czytanie i zachęcić do otwierania kolejnych maili.

W jednej branży sprawdzą się praktyczne porady, w innej dawka wiedzy. Dobrym rozwiązaniem jest również drobny kupon rabatowy, choćby na darmową przesyłkę.

Warto, aby mailing mieścił dodaną wartość już w górnej części dokumentu. Przynajmniej jej część. Tak, by odbiorca nie musiał jej szukać, a miał ją podaną w pierwszym viewporcie (pierwsze 600 x 400 pikseli wiadomości). Dzięki temu wzbudzi się jego zainteresowanie i będzie to potwierdzenie, że warto było otworzyć tę wiadomość.

3. Zasada: szata graficzna to nie tylko ozdoba.

Projekt mailingu to w sporej mierze jego oprawa graficzna. Nie jest to tylko ozdoba, a nieodłączna część sprzedaży. Liczą się w tym nawet użyte kolory. Odnośnie nich, zachęcam do zapoznania się z moim poprzednim artykułem, w którym dokładnie omówiłem temat kolorów w marketingu.

Szata graficzna mailingu przede wszystkim powinna być spójna względem brandu Twojej firmy. Jeśli Twoje logo jest zielone i w takiej kolorystyce wstawiasz posty na social media, również tego koloru powinieneś użyć w szacie graficznej mailingu.

Odnośnie kolorystyki, warto wspomnieć o kolorze przycisku z CTA. Najlepiej, by był on w kontrastowej i zwracającej uwagę barwie, na przykład czerwonej.

Przy tym temacie, warto poruszyć walory estetyczne tekstu. Aby nie tracić uwagi odbiorcy, można pogrubić najważniejsze wyrazy, dzięki czemu tekst nie będzie się zlewać. Umieszczanie linków, które symbolizuje charakterystyczny niebieski podkreślony tekst, również urozmaici jego wygląd i dodatkowo pozwoli skierować odbiorcę na wybraną stronę.

Warto przyjrzeć się podkreśleniu elementów przekazu. Jest to alternatywa dla pogrubień. Chodzi o to, aby najważniejsze informacje były wyróżnione spośród morza pozostałych wyrazów, a sam tekst wyglądał ciekawiej i zachęcał do zapoznania się z nim.

Szary tekst pozbawiony podkreśleń i pogrubień, jest po prostu nieatrakcyjny wizualnie. Stosując powyższe porady, z całą pewnością tekst Twojej wiadomości nie będzie należeć do powyższego grona. Przygotowaniem tekstu i szaty graficznej mailingu może zająć się również agencja interaktywna, jak nasza. Jeśli chcesz poznać szczegóły takiej współpracy, zachęcam do kontaktu.

4. Zasada: temat wiadomości, to magnes.

Statystyki są takie, że aż 33% użytkowników decyduje się otworzyć wiadomość tylko ze względu na jej temat. W kwestii projektowania mailingu, warto więc poświęcić trochę czasu na stworzenie odpowiedniego tekstu. To w sporej mierze od niego zależy, czy ktoś kliknie i odczyta Twoją wiadomość, czy jednak ją zignoruje. Co więc warto zawrzeć w temacie wiadomości?

Temat powinien składać się z maksymalnie jednego zdania. Krótsze, 3-4 wyrazowe warianty, również mają sens. Dobrze przykuć uwagę użytkownika jakąś statystyką, konkretem albo przyciągającym uwagę słowem. Na przykład:

  • Poznaj 5 metod, jak zwiększyć współczynnik konwersji.
  • Bounce rate – wiesz czym jest?
  • 60% porzuconych koszyków da się uratować. Czy wiesz jak?

W zależności od branży, warto rozważyć również ozdobne nagłówki. To znaczy takie, przy których są emotikony. Oczywiście nie jest to rozwiązanie dla każdego biznesu, jednak jest wiele branż, w której jest to dobrze odbierane i zachęca odbiorców do otwarcia wiadomości.

Wśród nich zaliczają się biznesy rozrywkowe, żywieniowe oraz skierowane do młodszej społeczności. Kończąc wątek emotikon, nie należy ich jednak nadużywać. Do nagłówka, który ogranicza się maksymalnie do jednego zdania, 1-2 emotikony są w zupełności wystarczające.

Odbiorcy, osoby na których potrzebach powinniśmy się skupić podczas projektowania mailingów.

Czego unikać podczas projektowania wiadomości?

  1. Clickbaitowe tematy wiadomości.

W nagłówkach powinno się jednak unikać wrażliwych na filtry antyspamowe słów.
Takich jak “promocja”, “rabat”, czy wszelkie nawiązania do wrażliwych branż, typu MLM.
Wszelkie filtry i algorytmy są mocno wyczulone na tego typu treści. Aż 16% wszystkich wiadomości e-mail, trafia właśnie do folderu spam.

Ta porada odnosi się zarówno jeśli chodzi o mailing, jak i inne platformy, szczególnie social media. Sami odbiorcy również są coraz sprytniejsi i nie dają się nabierać na chwytliwe nagłówki. Zamiast kombinować, lepiej postawić na wartość i prawdziwe fakty.

  1.  Brak wyeksponowanego CTA.

Aby wykorzystać pełen potencjał call to action, należy go odpowiednio wyeksponować.
Oznacza to, że nie powinien być on umieszczony przy wielu małych elementach, które skutecznie odrywają uwagę odbiorcy od wezwania do działania. 

CTA najlepiej by było umieszczone w odrębnym miejscu, na przykład przycisku.
Szczególnie dobrze sprawdzają się przyciski wypukłe. Są one zachętą do kliknięcia i prostą w odbiorze sugestią.

  1. Brak możliwości wypisania się. 

Przepisy są tutaj bezwzględne. Odbiorca musi mieć możliwość wypisania się z listy mailingowej na własne życzenie. Każda wiadomość powinna zawierać odpowiedni link/przycisk, który umożliwia wypisanie się. Tak, by nie dostawać już ani jeden wiadomości. 

Podczas projektowania mailingów, należy zawsze o tym pamiętać. Za złamanie tego przepisu, możesz zostać obciążony sporą karą finansową, między innymi ze względu na przepisy prawa telekomunikacyjnego. 

Z reguły taki przycisk/link umieszcza się na samym dole wiadomości, w stopce.
To dodatkowa informacja, która nie musi grać pierwszych skrzypiec w Twojej wiadomości. Musi jednak być umieszczona i przede wszystkim działać

  1. Brak spójności z Twoim brandem.

Poprzez brak spójności, nie tylko powodujesz rozkojarzenie odbiorcy, ale również tracisz pewne możliwości. Gdy wiadomości są w zupełnie innych kolorach i stylu, w którym z reguły się komunikujesz – odbiorca może się zdezorientować, co zniechęci go do podjęcia dalszej akcji.

Dodatkowo, tym sposobem odbierasz możliwość budowania wizerunku. Zamiast go utrwalać w pamięci odbiorców, wprowadzasz zbędny chaos. Stosuj jak najwięcej elementów ze swoich stron, social mediów, by również wiadomości e-mail marketingowe były częścią Twojego brandingu. 

Podsumowanie.

Aby projekt mailingu był udany, należy przestrzegać kilku kluczowych reguł. Zaczynając od zachęcającego nagłówka, kończąc na porywającym CTA. Dochodzi do tego zadbanie o dostarczenie odpowiedniej wartości dla odbiorcy, opakowanie całości w estetyczną szatę graficzną i… profesjonalna wiadomość jest gotowa! Jeśli potrzebujesz wsparcia, w którymś z powyższych etapów – napisz do nas – a my doradzimy Ci najlepsze rozwiązanie.

5/5 - (1 ocen)

Autor wpisu:

Jakub Łączny

Project Manager

Szalenie zmotywowany i nastawiony na realizacje celów biznesowych. Zawsze szukam sposobu, by zwiększyć szanse biznesowe naszych klientów.

<strong>Projektowanie mailingów – 4 najważniejsze zasady</strong>Wróć do bazy wiedzy
5/5 - (1 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader