4,76 miliarda ludzi na całym świecie używa social mediów według Raportu Digital 2023. To niemal połowa ludności świata i ta liczba ciągle rośnie. Dlatego strategiczne działania e-commerce w mediach społecznościowych mogą bezpośrednio wpływać na sukces finansowy Twojej firmy. Budowanie świadomości marki, komunikowanie się z klientami przez social media przekłada się na generowanie większej sprzedaży.
Dlaczego media społecznościowe są ważne dla e-commerce?
Marketing e-commerce w mediach społecznościowych to promowanie sklepu internetowego przez budowanie świadomości marki, zainteresowania produktami oraz generowanie sprzedaży.
Jak wygląda e-commerce w mediach społecznościowych:
- Tworzenie społeczności online wokół marki.
- Promowanie i przyciąganie ruchu na stronę e-commerce lub aplikację marki.
- Sprzedaż produktów bezpośrednio na platformach społecznościowych.
- Bezpośrednia interakcja z klientami i potencjalnymi klientami na mediach społecznościowych.
- Udzielanie wsparcia klientom przed i po sprzedaży.
- Zbieranie danych i obserwowanie trendów dotyczących branży i rynku.
Media społecznościowe odgrywają strategiczną rolę w napędzaniu sprzedaży online. Pozwalają na tworzenie społeczności wokół marki. Wówczas klienci mogą się dzielić opiniami produktów, a nawet polecać je sobie nawzajem. To buduje więź z marką i zwiększa lojalność klientów.
Co więcej, publikowanie wartościowych treści, takich jak porady, wskazówki czy ciekawostki związane z branżą przyczyniają się do budowania autorytetu firmy w swojej dziedzinie. Klienci widzą, że wiesz, o czym mówisz i zaczynają traktować Twoją firmę jako eksperta.
Najważniejsze jest to, że social media zmniejszają dystans między klientem a firmą. Twoja firma staje się bardziej przyjazna, ludzka i osiągalna. Klienci nie kupują już tylko od firmy, ale od ludzi, którzy za nią stoją. To jak robienie zakupów w ulubionym sklepiku, gdzie znasz uśmiechniętą panią Basię i za ten uśmiech i atmosferę chętnie wracasz.

5 wskazówek, które pomogą Ci skierować social media się we właściwym kierunku.
1. Pokaż osobowość
Konsumenci są coraz bardziej świadomi i sprawdzają gdzie, wydają pieniądze. 3 na 4 klientów e-commerce sprawdza sklep przed dokonaniem zakupu. Dlatego w social mediach komunikuj i pokazuj wartości marki. Kupujący chcą nawiązać relację z markami, które są autentyczne i mają osobowość.
Media społecznościowe to doskonałe narzędzie do kreowania osobowości marki. Możesz używać humoru, angażować się w trendy i sprawy społeczne. Celem jest ułatwienie potencjalnym klientom zapamiętania i rozpoznania Twojej marki.
Idealnym przykładem osobowości jest Ryanair. Sarkazm, ironia, poczucie humoru, dystans do siebie to wszystko znajdziesz na ich profilach w social mediach.
2. Współpracuj z innymi
Influencer marketing jest wart 16,4 miliarda dolarów. Nic dziwnego, że dobry influencer może wyczyścić zapasy w Twoim sklepie online. Dodatkowo inni twórcy pozwalają zwiększyć zasięg, dostarczyć społeczny dowód słuszności o jakości produktów, pozyskać nowych obserwujących i w efekcie zwiększyć sprzedaż.
3. Wykorzystuj wideo
88% ludzi chce więcej treści wideo od marek. Wideo stało się najpopularniejszym i najbardziej wpływowym typem treści w mediach społecznościowych. Największymi graczami tutaj są TikTok i Instagram Stories.
Wideo nie musi być nieskazitelne jak reklama w TV. Nie potrzebujesz drogiej produkcji ani tysiąca ekspertów. Wszystko, co musi mieć takie wideo, to pokazywać wartość, prezentować osobowość i przemawiać do klienta.
4. Treści generowane przez użytkowników
Recenzje użytkowników, unboxing – rozpakowywanie produktów, GRWM z wykorzystaniem produktu. Jednym słowem wszystko gdzie klient używa lub omawia zakupiony przedmiot to furtka do sukcesu i pieniędzy w social mediach.
Zachęcaj swoich klientów do dzielenia się zdjęciami i filmami przedstawiającymi Twoje produkty w mediach społecznościowych. Poproś ich o oznaczanie Twojej marki. Gdy to zrobią, udostępnij te treści na swoim profilu.
Prawdziwi ludzie z prawdziwego świata używający i mówiący na temat Twojego produktu. To darmowe treści, które budują społeczny dowód słuszności i pokazują Twój produkt w praktyce.
Pro tip: zrób zapisaną relację na Instagramie, w której będziesz kolekcjonować takie treści.
5. Publikuj często
Częste publikowanie pomaga zdobyć uwagę, testować co działa i rozbudowywać grupę obserwujących. Regularny harmonogram publikacji zapewni spójność w strategii mediów społecznościowych.
Algorytmy lubią regularność i dużą częstotliwość, bo ich cel jest jeden – użytkownik ma spędzić jak najwięcej czasu na platformie. Dodatkowo im więcej publikujesz tym większa szansa na dotarcie do nowych odbiorców. Mimo intensywnej częstotliwości pamiętaj, aby Twoje treści dawały wartość odbiorcom.

E-commerce i social media. Liczby mówią same za siebie
W 2022 roku sprzedaż poprzez platformy mediów społecznościowych osiągnęła szacunkową wartość 992 miliardów dolarów. Przewiduje się, że do 2026 roku ta wartość wzrośnie do 2,9 biliona dolarów.
Co ma na to wpływ, według raportu Hootsuite’s Global State of Digital 2022?
- Co miesiąc przybywa 47 milionów nowych użytkowników mediów społecznościowych.
- Użytkownicy spędzają średnio 2 godziny i 29 minut dziennie na mediach społecznościowych.
- Ludzie korzystają z średnio 7,4 różnych platform społecznościowych każdego miesiąca.
W 2022 roku Facebook był najpopularniejszą platformą społecznościową do zakupów online (prawdopodobnie dzięki Marketplace). Ponadto według danych firmy Hootsuite, reklamy na TikToku mają potencjalny zasięg wynoszący 1,02 miliarda, a Instagram 1,44 miliarda.
Podsumowując jeśli działasz w e-commerce warto zadbać o social media, bo inaczej duży potencjał zarobku przejdzie Ci obok nosa.
Podsumowanie
Aby osiągnąć jak najwyższą sprzedaż, warto w swojej strategii marketingowej przewidzieć obsługę social media. To duży i wciąż rozwijający się rynek, na którym czekają na Ciebie spore perspektywy wzrostu i co najważniejsze… sprzedaży.
Uwolnij swój czas i oddeleguj obsługę profili doświadczonej agencji – skorzystaj z naszej bezpłatnej konsultacji, aby poznać szczegóły współpracy.
