CRO
Optymalizacja sklepu online
Założenie własnego sklepu online to dopiero początek przygody z e-commerce. Aby wszystko poprawnie funkcjonowało, a Twój e-sklep przynosił satysfakcjonujące wyniki, należy pamiętać o optymalizacji. Czym jest, co oznacza oraz jak zoptymalizować sklep?
Optymalizacja jest przede wszystkim ciągłą pracą nad poprawnym funkcjonowaniem sklepu oraz dbałością o jego rozwój. Zaczynając od podstaw, jak czas ładowania strony, przez optymalizację treści pod SEO, konfigurację wtyczek, poprawę bounce rate (współczynnik odbicia) i wiele, wiele więcej.
Jest ona o tyle ważna, że bezpośrednio przekłada się na sprzedaż. Poprzez poprawę kilku kluczowych kwestii, jak choćby wyżej wspomniane SEO, Twój e-sklep może w znacznym stopniu zwiększyć liczbę odwiedzin, co wpłynie na późniejszą liczbę transakcji.
Poprzez poprawę procesu sprzedażowego, wzrośnie współczynnik konwersji. Na marginesie dodam, że jego uśredniony wynik wynosi zaledwie 2%. Co, jeśli poprzez optymalizację, CR (ang. conversion rate) wzrośnie do 4%? Twoja sprzedaż się podwoi.
Tak, jeśli aktualnie sprzedajesz za 10 000 zł, to po poprawie CR z 2% do 4%, Twoja sprzedaż wyniesie 20 000 złotych przy tym samym koszcie pozyskania leada. Odpowiednia optymalizacja polega na tym, by Twój e-commerce wygenerował zyski, które wcześniej były uznawane jako niemożliwe przy braku zwiększania kosztów pozyskania sprzedaży.
W kwestii bounce rate, współczynnik ten możesz sprawdzić w Google Analytics.
Po więcej informacji oraz porad odnośnie bounce rate, zachęcam do zapoznania się z naszym artykułem.
Odnośnie pozostałych wskaźników, czas ładowania strony możesz sprawdzić tutaj:
https://pagespeed.web.dev/
Dla SEO natomiast najlepszym testem jest sprawdzenie pozycji strony poprzez narzędzie https://gspot.intensys.pl/. Wystarczy wpisać tam adres strony oraz słowa kluczowe, dla jakich pozycję chcemy sprawdzić.
Gdy zależy nam na szybszych rezultatach, powinniśmy skupić się przede wszystkim na ułatwieniu procesu zakupowego. Zalicza się do tego działania z zakresu UX, jak choćby ujęcie najważniejszych kwestii w początkowym viewporcie użytkownika. Tak, by możliwie nie musiał schodzić w dół strony, na przykład, w celu złożenia zamówienia.
Im więcej kliknięć i scrollowania, tym mniej użytkowników na stronie docelowej. Sprawdzić to można dzięki narzędziu, jak Hotjar (https://www.hotjar.com/).
Dzięki niemu istnieje możliwość stworzenia tak zwanej heat mapy, która pokazuje ruch na wybranej stronie.
Mając taką wiedzę, można również zauważyć, w jakich miejscach na stronie użytkownicy się “zawieszają” i zaprzestają dalszemu przeglądaniu.
Istnieje darmowy pakiet testowy, dzięki któremu bez zobowiązań można przetestować to rozwiązanie u siebie. Czemu więc by nie spróbować?
Wiedza, którą dzięki temu posiądziesz pokieruje Cię w odpowiednią stronę zmian, a Twój e-commerce będzie przynosić lepsze wyniki.
Na niektóre rezultaty optymalizacji trzeba poczekać nieco dłużej. Szczególnie sprawdza się to podczas pracy nad SEO (ang. search engine optimization). Efekty tutaj potrafią być widoczne dopiero po kilku tygodniach. Są jednak bardziej długotrwałe oraz stabilne. Do SEO zalicza się przede wszystkim dopasowanie treści na stronie pod konkretne słowa kluczowe oraz poprawa kodu i struktury samej www.
Optymalizacja sama w sobie nie ma końca. Po wprowadzeniu ogólnych zasad UX (ang. user experience) i UI (ang. user interface), poprawieniu SEO i ułatwieniu procesu zakupowego, można przejść do przeprowadzania testów i ankiet, by Twój sklep był dopasowany jak najbardziej do preferencji użytkowników.
Najczęściej stosuje się testy A/B, gdzie wprowadza się wyłącznie jedną zmianę i kieruje się ruch stronę pierwotną, jak i zmodyfikowaną w proporcji 50/50. Można również bezpośrednio przeprowadzić ankietę u klientów, by poznać bliżej ich opinię oraz gusta. Dzięki temu otrzymasz feedback, co jeszcze możesz poprawić w swoim sklepie, by przynosił lepsze wyniki.
Wraz z rozwojem branży e-commerce, powstają coraz efektywniejsze rozwiązania, dzięki którym Twój sklep ma szansę rozwoju. Jedną z zyskujących popularność metod, jest tzw. “one click buy”. Jest to kupienie produktu przez stałego klienta poprzez jedno kliknięcie. Jest to możliwe, gdy klient ma zapisaną kartę płatniczą w naszym sklepie oraz ma zarejestrowane konto. Aż 46% internautów płaci za pomocą kart debetowych/kredytowych w internecie, więc jest to rozwiązanie dla szerokiej liczby użytkowników. Czy Twój e-commerce jest gotowy na to ułatwienie?
Zagadnień do optymalizacji w e-commerce jest oczywiście o wiele więcej.
Jednak tak samo, jak w innych branżach, istnieją profesjonaliści wyspecjalizowani w konkretnej niszy. Nie inaczej jest z optymalizacją e-sklepów. Zamiast samemu pamiętać o najmniejszych szczegółach i poświęcać sporo czasu na diagnozę i przekształcenia w sklepie, możesz to zlecić doświadczonej agencji interaktywnej.
Zyskasz dzięki temu stałą obsługę strony oraz rzetelny audyt całego e-commerce.
Agencja, taka jak nasza, zadba o całościową poprawę funkcjonowania sklepu, co przełoży się na najważniejsze wskaźniki, jak współczynnik konwersji, ROAS, wyższą pozycję w wyszukiwarce i przede wszystkim większą sprzedaż. Jeśli zależy Ci na optymalizacji Twojego e-commerce bez poświęcania na to sporej ilości czasu – koniecznie skontaktuj się z nami.