Odkrycie
Jest to pierwsza faza projektu UX/UI, w które poznajemy osoby zaangażowane, zadajemy kluczowe pytania, wykonujemy research oraz niezbędne audyty serwisu (np. ekspercki, metodą Cognitive Walktrought, audyty eCommerce), weryfikujemy, w którą stronę poprowadzić projekt by osiągnął najlepsze efekty, przeprowadzamy testy usability, tworzymy persony, weryfikujemy grupy docelowe, przeprowadzamy wywiady oraz warsztaty wewnętrzne.
Strategia
To moment określenia tego, co jest głównym celem (wartością projektu), pobocznymi celami oraz sposobem jego osiągnięcia. Na tym etapie określamy również, sposoby mierzenia sukcesu, metodykę badań i testów po wdrożeniowych.
Wynikiem tego etapu jest przygotowanie założeń do produktu, specyfikacji produktu, Customer Journey Map’s, Site Map’s, User Flow’s, opisu grup docelowych, finalnych person czy roadmapy projektu. Wiele z tych elementów tworzymy podczas warsztatów z klientem.
Koncepcja i potwierdzenie
Na tym etapie zamieniamy pomysły w idee w pierwsze koncepcje graficzne i nie tylko. Projektujemy ścieżki użytkownika (User Flow), strukturę produktu (Wireflows), makiety low fidelity (Wireframes) czy tworzymy funkcjonalny prototyp produktu. Gotowy prototyp produktu przekazujemy do testów dla wewnętrznych, klienta i użytkowników.
Design
To etap, na który wszyscy czekają z niecierpliwością. Podczas tego etapu tworzymy i projektujemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji produktu naszego klienta. Zatem przechodzimy do UX/UI Design (desktop oraz mobile), przygotowania contentu, stworzenia mikrointerakcji oraz przygotowania finalnego prototypu.
Na koniec przygotowujemy dokumentację zawierający listę szablonów graficznych, site mapę, Design System, specyfikację funkcjonalną i strukturę informacji. Ostatnim elementem układanki jest warsztat z zespołem developerskim.
Development
Po etapach dotyczących UX/UI design przychodzi czas na etap Developmentu. Warto jednak wiedzieć, że etap ten jest również niezwykle istotnym etapem całego procesu User Experience. Ważna jest ścisła współpraca Designerów z Developerami.
Na tym etapie odbywa się warsztat z klientem, przygotowywany jest front-end, back-end aplikacji. Aplikacje integruje się z systemami zewnętrznymi, a na koniec przeprowadza fazę testów wewnętrznych (Quality Check) oraz deploy projektu.
Optymalizacja
Celem tego etapu jest optymalizacja naszego produktu zarówno pod kątem UX/UI, Usability, Konwersji (CRO), SEO czy satysfakcji użytkownika naszej aplikacji. A więc stały wzrost efektywności produktu, modyfikacja dotychczasowych założeń w celu zwiększenia sprzedaży oraz satysfakcji użytkowników.
Dlatego należy przyjąć, że UX/UI Design to systematyczna praca, polegająca na ciągłym usprawnianiu produktu udostępnionego szerszej publiczności. Ważne zatem jest, aby wyposażyć nasze strony czy aplikacje w niezbędne narzędzia, poddawać ją testom, przeprowadzać audyty i prowadzić badania mające na celu optymalizację.