fbpx
Kategoria: Biznes
Co to jest WCAG?

Co to jest WCAG?

Co kryje się za tym enigmatycznym skrótem, który często pojawia się przy stronach www?
Czy jako przedsiębiorca masz się czym przejmować? Jak wdrożyć WCAG u siebie? Na te i inne pytania odpowiem w poniższym artykule.

Wdrażanie zaktualizowanych wytycznych WCAG 2.1 na własnej stronie internetowej.

Web content accessibility guidelines

To zbiór założeń, które mają uczynić cyfrową treść bardziej dostępną. Tak, by wyjść na przeciw potrzebom osób niepełnosprawnych i pomóc im w dostępie do treści. Z czym to się wiąże?

Między innymi z możliwością zmiany wielkości czcionki, włączenia kontrastu kolorów, czy dodania na stronę lektora, który odczytuje tekst. Aby lepiej poznać założenia WCAG, przejdźmy do konkretnych wytycznych.

Kryteria sukcesu

Na powyższe kryteria składają się 4 elementy.

  1. Funkcjonalność

Strona/aplikacja powinny być proste w obsłudze, nie wymagać złożonych działań i mieć jasną nawigację. Tak, by zrealizowanie danego celu (np. złożenie formularza) nie sprawiało żadnych trudności, nawet dla osób niepełnosprawnych i z ograniczonymi możliwościami (np. ruchowymi).

W praktyce oznacza to również możliwość korzystania ze strony z niepełnym sprzętem, przykładowo bez myszki.

Pod względem UX warto wspomnieć o prostej nawigacji. Ona również ma ogromny wpływ na funkcjonalność i jest ważna w sprawie dostępności stron internetowych dla osób niepełnosprawnych.
Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się na temat user experience – zachęcam do sprawdzenia tego artykułu.

  1. Zrozumiałość

Treść powinna być maksymalnie prosta do zrozumienia oraz łatwo dostępna. Tak, by nie pozostawiać żadnych niedopowiedzeń i nie kazać użytkownikowi domyślać się. Pomoże w tym prosty język, niestosowanie mało popularnych skrótów oraz spójność i konsekwentność.

W kwestii 2 ostatnich elementów, tu również przechodzimy do UX. Spójność zapobiega powstaniu dysonansu, a logiczny ciąg danego procesu ułatwia zrozumienie i odnalezienie się na danej witrynie.

  1. Postrzegalność

W tym aspekcie najważniejsze są zmysły. Projekt dopasowany do WCAG 2.1 powinien przewidywać ograniczone możliwości odbiorców i dostosować się do nich. Jako postrzegalność można rozumieć m. in. teksty alternatywne, dodanie werbalnych transkrypcji tekstu i podstawowej edycji wyglądu (w tym wielkości tekstu i kontrastów).

  1. Solidność

Strona z WCAG 2.1 i wyżej, powinna się bezproblemowo wyświetlać nie tylko na komputerach stacjonarnych, a także na urządzeniach mobilnych.

Wybór systemów teleinformatycznych (czyli tłumacząc na ludzki, urządzeń z jakich korzysta użytkownik), również powinien zostać przewidziany przez deweloperów – chodzi tutaj o responsywność.

Do solidności można podciągnąć również dalsze specyfikacje, takie jak system operacyjny odbiorcy (jak Windows, iOS, Android), czy konkretna przeglądarka (Chrome, Firefox). Bez względu na wybór odbiorcy, wyświetlanie Twoich stron internetowych powinno przebiegać tak samo bezproblemowo.

Omawianie zmian w prywatnym sklepie internetowym pod kątem udogodnień dla niepełnosprawnych.

Najnowsze aktualizacje – WCAG 2.1 i 2.2

Wersja 2.1 jest z nami już od 2018 roku. Skupiona została ona wokół responsywności, nawigacji głosowej i dotykowej. Jest to odpowiedź na ciągle rosnący trend urządzeń mobilnych i preferencje użytkowników związane z nimi.

Następna aktualizacja 2.2 ma planowaną publikację na 2 połowę 2023. Główną zmianą jest 9 nowych kryteriów, w tym pomoc kontekstowa, wielkość fokusa, automatyzacja wprowadzania niektórych danych, czy alternatywne uwierzytelnienie.

Do momentu oficjalnej publikacji istnieje prawdopodobieństwo zmian, dlatego nie będziemy wchodzić w szczegółowe wytyczne tej aktualizacji. Zdecydowanie nie jest ona rewolucją, a bardziej ewolucją dotychczasowych założeń.

Kogo dotyczy WCAG 2.1?

Zobligowane do przestrzegania wytycznych WCAG 2.1 są podmioty publiczne. W tym urzędy miast, urzędy wojewódzkie, szkoły publiczne, publiczne muzea, różne państwowe organizacje i stowarzyszenia.

Weryfikowane jest to przez kryteria sukcesu i późniejszą ocenę w skali A (najniżej), AA, do AAA (najwyżej).
W naszym kraju dla podmiotów publicznych wymóg stawiany jest na poziomie AA.

Jest on kontrolowany przez ministerstwo cyfryzacji. Kara za jego nieprzestrzeganie sięga do 10 000 zł.

Prywatne przedsiębiorstwa nie mają takiego obowiązku. Co oczywiście nie oznacza, że nie muszą pamiętać o dostępności cyfrowej stron internetowych, czy mobilnych aplikacji. Zalecenia dotyczące WCAG 2.1 to przydatne wskazówki, o których dobrze pamiętać np. na etapie projektowania.

Gdzie instytucje publiczne muszą stosować kryteria WCAG 2.1?

Strony internetowe

Podstawowe źródło wiedzy w internecie. To na stronach internetowych ludzie najczęściej szukają informacji i tutaj najczęściej się kierują. Według ISPortal, aż 88,4% Polaków to internauci.

To dlatego tak duży nacisk powinniśmy kłaść na dostępności cyfrowej stron internetowych – korzystają z nich również osobny niepełnosprawne.

Do nich WCAG kierowany był od samego początku, dopiero później został poszerzony o aplikacje na urządzenia mobilne. A jeśli przy nich jesteśmy…

WCAG dla aplikacji mobilnych

Wytyczne web content accessibility guidelines warto stosować również posiadając aplikacje mobilne.
Nawet, jeśli jesteśmy firmą prywatną – poprzez większą dostępność, nie wykluczamy użytkowników z ograniczeniami, a spełnienie kryteriów sukcesu skutkuje poprawnym UX.

Standard WCAG 2.1 dla aplikacji mobilnych podmiotów publicznych jest już jednak obowiązkowy.
Muszą one spełniać ten sam szereg wytycznych, co strony internetowe. Szczególnie ważne są tu alternatywy nawigacji i wyszukiwanie głosowe – jest często wykorzystywane przez np. osoby niewidome.

Jak spełniać standardy odpowiednie dla WCAG?

W scenariuszu idealnym, byłoby przejrzeć stronę z aktualnymi wytycznymi (https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/) oraz dostosować do nich własną witrynę.

W praktyce, jeśli nie zarządzasz instytucją publiczną, może wystarczyć jedna wtyczka.
Taka, jak na przykład One Click Accessibility (https://pl.wordpress.org/plugins/pojo-accessibility/).

Tego typu rozwiązania oferują szerokie spektrum edycji strony pod użytkownika – jak zmiana kontrastu, powiększenie fontu, czy w niektórych przypadkach czytanie tekstu przez bota.

Przy braku pewności odnośnie WCAG 2.1, warto rozważyć pracę ze specjalistą – prawnikiem wyspecjalizowanym w tym temacie, bądź agencją interaktywną, która ma doświadczenie w projektach z ułatwieniami dla niepełnosprawnych.

Wytyczne WCAG – dlaczego warto?

Nawet jeśli nie masz obowiązku spełniać kryteriów WCAG 2.1, a jednostki dysponujące finansami publicznymi są Tobie obce – nie powinieneś rezygnować z tej wiedzy.

Już spełnianie minimalnych wymagań WCAG będzie skutkować pozytywnie na Twój biznes.
Takie zasady jak solidność i zrozumiałość będą praktyczne również poza strefą publiczną.

Forrester podaje, że dobry UX jest w stanie zwiększyć CR (ang. conversion rate) aż o 400%!
Wlicza się w to między innymi prosta i logiczna ścieżka konwersji oraz bezproblemowe wyświetlanie się stron www.

Bez względu na to, w jakiej branży pracujesz i kim jest Twoja grupa docelowa – WCAG i web accessibility initiative promuje wartości uniwersalne, które są w stanie ulepszyć Twoją stronę internetową/aplikację.
Warto rozważyć wdrożenie chociaż podstawowych udogodnień w swoim projekcie.

Pomoc przy rozwoju strony www

Jeśli potrzebujesz wsparcia przy rozwoju swojej strony – skontaktuj się z nami.
Nasi UX designerzy i deweloperzy wedle potrzeb zapewnią standard WCAG 2.1 i uczynią stronę prostą oraz intuicyjną. Skorzystaj z naszej bezpłatnej wyceny.

Bezpłatna wycena, dzięki której poznasz możliwości optymalizacji własnej strony www.

Podsumowanie

Wytyczne WCAG 2.1 to nie tylko smutny obowiązek dla instytucji publicznych, ale także drogowskaz dla prywatnych firm i pomoc dla osób niepełnosprawnych.

Uczynienie strony przejrzystą, prostą i dostosowanie jej do wielu urządzeń, pozwoli Ci zwiększyć nie tylko sprzedaż, ale także satysfakcję klientów.

5/5 - (1 ocen)

Autor wpisu:

Jakub Łączny

Project Manager

Szalenie zmotywowany i nastawiony na realizacje celów biznesowych. Zawsze szukam sposobu, by zwiększyć szanse biznesowe naszych klientów.

Co to jest WCAG?Wróć do bazy wiedzy
5/5 - (1 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader