fbpx
Kategoria: Design/UX/UI
Znaczenie kolorów w marketingu

Znaczenie kolorów w marketingu

Czy wiesz, dlaczego Allegro i Amazon wybierają kolor pomarańczowy? Skąd fioletowy w logo Milki? Poznaj marketingowe zaplecze budowania wizerunku i zgłęb psychologię kolorów! 

W tym artykule dowiesz się, jaki kolor będzie odpowiedni dla Twojej firmy oraz poznasz historię wielu kultowych przedsiębiorstw. Zaczynajmy!

Kolory w marketingu oraz ich wpływ na przedsiębiorstwa.

Znaczenie kolorów.

Czy kolory wpływają na sprzedaż? Aż 75% klientów podczas wyboru produktu uważa kolor za ważny aspekt w podejmowaniu decyzji. Każdy kolor budzi pewne skojarzenia, a niektóre, jak pomarańczowy, czy czerwony, wpływają na zachowanie odbiorców. W przypadku drugiej barwy, czerwone światło poprawia reakcję o 12%. Tajemnicę pomarańczowego wyjaśnię w dalszej części tekstu.

Kolory powinny oddawać wartości Twojej firmy. Są one symbolem i nieodłącznym elementem wizerunku przedsiębiorstwa. Barwy to nie tylko funkcja estetyczna. To Twoja dźwignia do zwiększenia sprzedaży.

Dlaczego kolory w marketingu są tak ważne?

Zdecydowanie zasługuje na uwagę fakt, że 65% populacji to wzrokowcy. Tej dużej grupie szczególnie zależy na aspektach wizualnych. Nie warto więc ich lekceważyć.

Postrzeganie kolorów ma ogromny wpływ na odbiór Twojej marki. Każda barwa budzi konkretne skojarzenia. Inny efekt uzyskasz, wybierając ciepłe kolory (wzbudzisz pozytywne emocje, zachęcisz do działania), a inny stawiając na kolor niebieski, który symbolizuje bezpieczeństwo i zaufanie. W kolorze drzemie funkcja konstrukcyjna wizerunku Twojej firmy.

Barwy powinny oddawać wartości Twojej marki oraz pasować do jej komunikacji. Dzięki odpowiedniemu doborowi możesz spotęgować przesłanie, które chcesz przekazać. Na przykład, jeśli masz zamiar komunikować wiarygodność i profesjonalizm, powinieneś wybrać stonowane kolory. Barwy w końcu to nie tylko funkcja techniczna.

Psychologia kolorów.

Podczas wielu badań, zostały przeanalizowane wybrane zachowania konsumenckie. Po to, by poznać zastosowania konkretnych barw. W ten sposób powstała psychologia kolorów.

Jest ona o tyle ważna, że nieodpowiedni wybór barw, może tworzyć negatywne skojarzenia, co wpłynie finalnie na mniejszą sprzedaż i gorszy wizerunek Twojej firmy.

Warto wspomnieć o zjawisku, jakim jest efekt izolacji – dochodzi do niego wtedy, gdy osoba lepiej zapamiętuje daną rzecz, ponieważ wyróżnia się ona z otoczenia. Na podobnej zasadzie bazuje Milka i jej fioletowa krowa. To nieoczywiste połączenie sprawia, że czekolady tej firmy wyróżniają się wśród konkurencji innymi barwami.

Czas, aby poznać znaczenie kolorów na konkretnych przykładach. Poniżej przedstawiam listę najbardziej popularnych kolorów w marketingu oraz ich znaczenie.

Warto jednak pamiętać, że osoby w różnym wieku inaczej reagują na poszczególne barwy.

Psychologia kolorów to kwestia częściowo subiektywna. Istnieją jednak pewne ogólne skojarzenia z konkretnymi kolorami, bez względu na wiek, płeć, czy wykształcenie odbiorcy.

Kolor fioletowy:

Zacznijmy od fioletowego. W psychologii kolorów jest on uważany za synonim kreatywności, młodości, energii i nieszablonowego myślenia. Zdecydowanie wzbudza zainteresowanie klienta. Może oznaczać również bogactwo i fantazję. Dla kogo jest to odpowiedni kolor?

Fioletowy pasuje do dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw, które szybko adaptują nowe trendy i nie boją się patrzeć w przyszłość. Między innymi z tego względu wybraliśmy kolor fioletowy w Nestry. 

Fioletowy jest również odpowiedni dla firm, które oferują produkty kosmetyczne i typu premium.

Przykładem zastosowania fioletowego jest Play. W tym konkretnym przypadku, barwa ta ma zwiększać zainteresowanie klienta i wskazywać na kreatywność i nowoczesność.

Kolor fioletowy - w marketingu symbol kreatywności, bogactwa, fantazji i kreatywności.

Kolor niebieski:

Niebieski to kolor zaufania. Oznacza również stabilność, profesjonalizm oraz powagę. Kolory zimne, pokroju koloru niebieskiego, nie budzą takiego entuzjazmu, jak choćby czerwony, lecz wprowadzają wzniosłą atmosferę, wpasowując się w rangę danej branży.

Dla kogo jest kolor niebieski? Przede wszystkim dla przedsiębiorstw B2B. Również dla branż, które wymagają odpowiedniej powagi – kancelarie prawnicze, ubezpieczenia, opieka medyczna.

Kolorem niebieskim może pochwalić się Twitter (powaga, polityczne newsy), HP, Dell (profesjonalizm), czy Pfizer (zaufanie).

Kolor niebieski - marketingowa oznaka bezpieczeństwa i powagi.

Kolor zielony:

Zielony jest kolorem natury. Symbolizuje również energię, świeżość, relaks i ekologię. Dla zdecydowanej większości konsumentów, zielony budzi pozytywne skojarzenia.

Kolor zielony zmienia postrzeganie marki na bardziej proekologiczną oraz dbającą o zrównoważony rozwój. Jest on więc odpowiedni dla branży między innymi kosmetycznej, wypoczynkowej i żywieniowej. Dodatkowo, zielony wskazuje na naturalne składniki – co może być użyteczne w branży środków czystości.

Kolorem zielonym komunikują się takie marki, jak Tymbark, Animal Planet, czy Instytut Żywności i Żywienia.

Zielony - symbol w marketingu natury, spokoju i opanowania.

Kolor żółty:

W znaczeniu barw, kolor żółty charakteryzuje się energią, optymizmem, szczęściem, ale również jest barwą, która ostrzega. Bardzo mocno zwraca uwagę odbiorców. Nie bez powodu znaki ostrzegawcze są właśnie żółte.

Ze względu na swój dynamiczny wydźwięk, żółty dobrze odnajdzie się w branży wakacyjnej, transportowej oraz motoryzacyjnej.

Dobrym przykładem jest tutaj Shell, InPost, UPS, czy Ferrari.

Kolor żółty - w branży marketingowej oznacza energię, optymizm i szczęście.

Kolor pomarańczowy:

Pomarańczowy w psychologii kolorów jest oznaką przyjacielstwa, ciepła, życzliwości i zabawy. Jest to również kolor, który skłania do działania. Z tego właśnie względu największe platformy sprzedażowe (zarówno na naszym lokalnym rynku – Allegro, jak i globalnie – Amazon) są pomarańczowe.

Dzięki temu kolor pomarańczowy idealnie odnajduje się w takich gałęziach biznesu, jak napoje słodzone, przekąski, akcesoria imprezowe, czy platformy zakupowe.

Z kolorem pomarańczowym identyfikują się marki jak wyżej wspomniane Allegro i Amazon, ale również Fanta, Nickelodeon oraz FireFox.

Pomarańczowy - kolor, który w marketingu jest symbolem życzliwości, przyjacielstwa i nakłania do szybkiego działania.

Kolor czerwony:

Czerwień. Z czym jest kojarzona? Przede wszystkim z emocjami, takimi jak miłość, ekscytacja. Dodatkowo kolor czerwony jest uznawany za symbol zabawy, szybkości i siły. To często w tym kolorze są hasła reklamowe – tak, by wzbudzić maksymalnie emocje u odbiorcy.

Koloru czerwonego powinno się używać przede wszystkim w branżach rozrywkowych. Sporo firm decyduje się jednak użyć tej barwy w branży spożywczej, ze względu na skojarzenia ze spotkaniami, rodzinnymi chwilami i towarzyszącymi temu emocjami. Czerwony również tutaj dobrze spełnia swoją rolę.

Najpopularniejszą firmą, kojarzoną z kolorem czerwonym jest oczywiście Coca-Cola. Z branży żywieniowej, warto wspomnieć również o KFC. Natomiast w kwestii rozrywki, dominują klocki Lego i Nintendo.

Kolor czerwony - w marketingu symbolizujący emocje, miłość, zabawę, szybkość i siłę.

Kolor czarny:

Najbardziej uniwersalna barwa z powyższej listy. Czarny z jednej strony kojarzony jest z profesjonalizmem, a z drugiej z ekskluzywnością i tajemniczością. Sprawia również wrażenie harmonii.

Czarny świetnie sprawdza się w branżach, które stawiają na estetykę – na przykład dla marek modowych, czy jubilerów. Dobrze wpisuje się również dla sprzętów elektronicznych i wszelkich „poważnych” sektorach biznesu, pokroju usług księgowych, czy doradczych.

Idealnymi przykładami są Channel i Dior. W ich przypadku czerń oznacza luksus oraz ekskluzywność. Kolor czarny używa również Puma i Sony. Dla tych marek jest to symbol profesjonalizmu i wysokiej jakości.

Kolor czarny - w marketingu symbol tajemniczości, profesjonalizmu i wysokiej jakości.

Kolory, a znane marki – case study.

By poznać jeszcze lepiej temat psychologii kolorów, przedstawiam poniżej krótkie case study. Opiszę w nim najbardziej znane marki oraz ich kolory w marketingu.

Apple:

Czerń, szarość oraz biel. To główne barwy, których używa największa firma na świecie. Skąd ta decyzja? Są to bardzo uniwersalne kolory, które przede wszystkim mówią o profesjonalizmie.

Apple po prostu nie musi nikomu, niczego udowadniać. Skrajne emocje nie są im potrzebne.

Kolory te pasują również do ich grupy docelowej – z reguły zamożniejsze osoby, często przedsiębiorcy, którzy jakość stawiają ponad cenę. Dla takich osób błyszczące, kolorowe gadżety nie są potrzebne. Liczą się efekty oraz klasa.

Milka:

Jakże popularna fioletowa krowa. Skąd ten pomysł? W tym przypadku barwa miała wzbudzać konkretne uczucia – rozweselenie, rozmarzenie oraz beztroskę. Jest to na pewno również ważny aspekt w kwestii wyróżnienia się na rynku, wśród konkurencji.

Nestry:

Jeśli przy fioletowym jesteśmy, wspomnę o naszej własnej szacie graficznej. Dla Nestry kolor fioletowy oznacza dynamiczny rozwój oraz młody zespół, który myśli przyszłościowo. Jest to również nawiązanie do kreatywności i nowatorstwa w marketingu, które opiera się na własnej adaptacji popularnych trendów. 

Wlicza się do tego prowadzenie kampanii na Tik Toku, wiązanie przyszłości z branżą gamingową i metaverse oraz korzystanie z nowoczesnych technologii i narzędzi, takich jak Hotjar, Surfer SEO, Google Search Console.

Poprzez tę barwę staramy się komunikować nasze podejście do biznesu, które wychodzi poza standardowe ramy i oferuje unikalne rozwiązania. Przykładem takich działań są kampanie reklamowe Google Ads oraz Facebook Ads rozliczane na podstawie ROAS, zespół pracujący w 100% zdalnie (jesteśmy organizacją w 100% rozproszoną) wejście do świata InGame Ads czy nieszablonowe i nowoczesne podejście do projektowania UX/UI.

Również, jak w przypadku Milki, fioletowy to aspekt wyróżniający wśród konkurencji, co pozwala na łatwiejszą identyfikację naszej marki. 

Facebook:

Dlaczego Facebook wybrał granatowy kolor? Przede wszystkim, jest to barwa, która budzi zaufanie i przywraca równowagę. Eliminuje wszelkie negatywne odczucia. Gdy portal ten powstawał w 2004 roku, a internet nie był jeszcze taki popularny – element zaufania był naprawdę ważny. Wiele osób po prostu obawiała się umieszczać tam swoje dane. Właściwe kolory miały temu zapobiec i rozbić ewentualne obiekcje.

IKEA:

Żółty oraz niebieski. Dosyć nietypowe połączenie. Co oznacza ono w psychologii kolorów? Niebieski, jak w przypadku Facebooka, ma za zadanie pokazać bezpieczeństwo i wiarygodność – odnośnie jakości i zastosowania, w tym przypadku mebli w domu. Żółty jednak wpisuje się w strategię komunikacji marki. IKEA zachęca do zakupów, pokazując, że są one pełne zabawy i miło spędzonego czasu. Wiele inspiracji, bardzo miła obsługa, a na samym końcu smaczny bufet za atrakcyjne pieniądze. Jednym słowem żółty!

LEVI`S:

Jako ostatni przykład, przytoczę logo LEVI`S. Czerwona barwa tej marki odzieżowej ma za zadanie symbolizować styl życia klientów. Pełnego charakteru, wielu intensywnych chwil i odwagi. Czerwień w tym przypadku wskazuje na emocje. Jego kolor ma za zadanie przypominać dobre chwile oraz sugerować ich powrót.

Łączenie kolorów.

Jeśli chodzi o kolory w marketingu i ich łączenie, warto rozróżnić późniejsze zastosowanie.

Inaczej podchodzi się do projektowania logo, które ma być wizytówką firmy, a inaczej to jednorazowej akcji promocyjnej.

W przypadku projektów długoterminowych, jak logo, opakowań pod dany produkt, warto rozważyć bardziej stonowane barwy. Nie oznacza to, aby rezygnować z bardziej intensywnych kolorów jak czerwień, a bardziej, by nie stanowiły one dominującej funkcji. Niech stanowią one wyłącznie dodatek, do neutralnych kolorów, pokroju czerni, bieli.

Jednak gdy chcesz przeprowadzić dynamiczną akcję promocyjną, na przykład mocno przeceniając wybrany produkt, warto użyć kontrastowych barw. Takich, które budzą zainteresowanie oraz jednocześnie wyglądają estetycznie. Jakie są to połączenia?

Bardzo popularnym połączeniem jest niebieski i pomarańczowy. Taka kombinacja mocno rzuca się w oczy, jednocześnie będąc przejrzysta i czytelna. Kolejnym atrakcyjnym wizualnie połączeniem jest żółty i fioletowy. Działa ono bardzo podobnie, jak pierwsze zestawienie.

Dobrą kombinacją jest również czerwony z białym, bądź czarnym. Te kolory w marketingu zawsze zwracają uwagę, a sama czerwień jest kojarzona z przeceną, promocją.

Łączenie kolorów i ich wpływ na rezultaty w marketingu.

Jak dobrać kolor do przedsiębiorstwa?

Pierwszym krokiem jest analiza Twojej firmy. Należy zwrócić uwagę, jak Twoja marka jest postrzegana w danym momencie, a jak docelowo ma być postrzegana w przyszłość.

Poprzez konkretne kolory jesteś w stanie przekazać naprawdę wiele – na przykład główne cechy danego produktu. Jeśli jest to produkt ekskluzywny, warto postawić na czerń, fiolet oraz złoty. Jeśli działasz w branży fitness, lepsze będą mniej stonowane barwy, na przykład intensywny zielony, czy niebieski.

Ogromne znaczenie, w wyborze odpowiedniego koloru, ma komunikacja Twojej marki.

Jeśli jest ona bardzo bezpośrednia i młodzieżowa, jak w przypadku firmy Plush, dobrym wyborem będą barwy jasne, pokroju żółtego i zielonego.

Inaczej jest w przypadku, gdy branża wymaga powagi. Takim przykładem mogą być kancelarie prawnicze, dla których kolory spokojne będą znacznie lepszą opcją. Takie jak granatowy, czy szary.

Natomiast w przypadku komunikacji do kobiet, na przykład w branży kosmetycznej, warto zastanowić się nad kolorem różowym.

Po wybraniu konkretnego koloru, warto zadbać o odpowiednią spójność. Chodzi o to, aby najlepiej w kolorze danego produktu, były również strony internetowe, posty na social media, czy nawet samo logo firmy. Ułatwia to użytkownikom identyfikację Twojej firmy.

Podsumowanie.

Podsumowując, kolory w marketingu odgrywają naprawdę ważną rolę. Warto więc poświęcić chwilę, by poznać dokładniej ich specyfikę. Tak, by poznać ich znaczenie oraz zastosowanie.

Po przeczytaniu tego artykułu znasz podstawy psychologii kolorów oraz wiesz, co przekazują określone barwy. Poświęć trochę czasu na wdrożenie powyższej wiedzy, aby Twój wizerunek wzbudzał pozytywne emocje niczym czerwony, a zwracał uwagę jak żółty. Jeśli jednak potrzebujesz wsparcia w kwestii brandingu i desingu, bezpłatnie skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci wykorzystać moc barw na Twoją korzyść!

Autor wpisu:

Jakub Łączny

Project Manager

Szalenie zmotywowany i nastawiony na realizacje celów biznesowych. Zawsze szukam sposobu, by zwiększyć szanse biznesowe naszych klientów.

Znaczenie kolorów w marketinguWróć do bazy wiedzy

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Design/UX/UI
    Znaczenie kolorów w marketingu

    Znaczenie kolorów w marketingu

    Czytaj dalejZnaczenie kolorów w marketingu

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka - akceptujesz politykę prywatności. [polityka cookies]