Czy opłaca się zapłacić 20 000 złotych za 1 post na Facebooku?
Influencer marketing to szansa na nowe rekordy sprzedaży, czy może to zwykłe przepalanie budżetu?
Na te i inne pytania odpowiem w poniższym artykule.
Na czym polega bycie influencerem
Najprościej tłumacząc influencer, to osoba, która ma wpływ na daną grupę odbiorców.
Ma z nimi zbudowane trwałe relacje, które pozwalają na gromadzenie publiki wokół danego miejsca/projektu oraz oddziaływanie na ich decyzje, między innymi zakupowe.
Z tego względu influencerzy zostali szybko wplątani w liczne kampanie marketingowe, które angażują społeczność danego twórcy i pozwalają na skuteczną promocję danego produktu.
Na czym polega ten rodzaj marketingu i czy warto go zastosować w swoich kanałach promocji?
Influencer marketing
Cała współpraca z influencerem polega na zapłaceniu za promocję produktu wśród obserwatorów danej osoby. Wliczają się w to wszelkie publikacje w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, YouTube, czy Tik Tok.
Od postów, przez relacje, kończąc na dedykowanych filmach. Forma promocji zależna jest głównie od profilu działalności konkretnego twórcy, jak i oczywiście samego budżetu.
Poprzez taką kampanię Twoje produkty mają szansę na dotarcie do zupełnie nowych odbiorców, dodatkowo zyskując autorytet danego twórcy, który będzie je dumnie polecać.
Wpłynie to bezpośrednio na sprzedaż i Twój brand.
Jednak czy aby na pewno to wszystko się opłaca?
Przekonajmy się wspólnie.
Czy influencer marketing się opłaca?
Odpowiadając dyplomatycznie: to zależy.
Zależy od budżetu i doboru odpowiednich osób do współpracy.
Sama branża jest jednak bardzo perspektywiczna.
W 2021 roku została wyceniona na 13 miliardów dolarów, zaliczając 40% wzrost rok do roku, powołując się na raport Influencer Marketing Hub.
Sam influencer marketing to również odpowiedź na rosnącą popularność blokowania reklam w internecie. Już dziś, ponad 40% użytkowników korzysta z narzędzi typu AdBlock.
Wykorzystanie influencerów do promocji marki stanowi ich sprytne ominięcie, ponieważ reklama pojawia się jako publikowana treść, która nie podlega blokadom.
To te 2 kwestie, budżet i wybrani twórcy, będą w głównej mierze definiować sukces influencer marketingu.
Obie z nich opiszę w dalszej części tego artykułu, wróćmy teraz do omawiania samej współpracy z twórcami.
Zanim wydasz złotówkę, obejrzyj dwa razy nie tylko ją, ale i influencera, z którym chcesz współpracować – nie każda osoba, która ma wiele followów, jest tego warta.
Tu przechodzimy do drugiej kwestii, czyli doboru odpowiednich osób do współpracy.
Najważniejsze kwestie to odpowiednia opinia twórcy wśród społeczności i jej zaangażowanie. Szerzej dobór influencerów opiszę w jednym z następnych akapitów. Przejdźmy teraz do konkretnych korzyści.
Korzyści influencer marketingu
Zwiększenie sprzedaży
To, co w biznesie jest najważniejsze – sprzedaż. Poprzez influencerów zwiększysz liczbę odbiorców, którzy znają Twój produkt. Gdy dasz jeszcze dodatkowy bodziec zakupowy, jak rabat, gratis, czy darmowa wysyłka, tym bardziej przełoży się to bezpośrednio na ilość zamówień w Twoim sklepie.
W ten sposób influencer marketing jest szansą na podniesienie zamówień w Twoim sklepie i stanowi ciekawą alternatywę do pozostałych działań sprzedażowych, jak na przykład kampanie performance marketingowe (rozliczane za wynik, jak kliknięcia, konwersje).
Zwiększenie ruchu w mediach społecznościowych
Przy takiej współpracy bez wątpienia zyskają również Twoje zasięgi i liczba obserwujących.
Standardem jest umieszczenie linków do profili firmy w social mediach przez danego influencera.
Większy ruch i statystyki w social mediach to bez wątpienia jeden z elementów social proof – ludzie ufają popularnym i cenionym rozwiązaniom. Pozornie błaha sprawa, jak liczba obserwujących na instagramie, pozwala na zwiększenie zaufania u nowych i obecnych klientów. Stoi za tym nasza psychologia.
Zagrożenia współpracy z influencerami
Influencer marketing to nie tylko same korzyści, jak większa sprzedaż. To też pewne zagrożenia, szczególnie jeśli nie przeanalizujesz wszystkich aspektów. Jakie zagrożenia czyhają na Twój biznes prowadząc tego typu kampanie?
Kryzys wizerunkowy influencera
Większość influencerów prędzej czy później czeka kryzys wizerunkowy. Jeden popełniony błąd, upublicznienie nieprzychylnych informacji dla danej osoby, a może atak innej sławnej osoby – to wszystko skutkuje kryzysem wizerunkowym, który spłynie również i na Twoją markę.
Jeśli dany influencer z którym współpracujesz, przeżywa kryzys, rośnie na niego hejt w internecie, możesz być praktycznie pewien, że przeleje się to na Twoją markę.
Dlatego tak ważny jest dobór odpowiednich osób do współpracy.
Trudność w szacowaniu wyników
Kolejną wadą tej niszy marketingu, jest problematyczność w prognozowaniu efektów. Nie jest to performance marketing, gdzie zna się stawki za kliknięcie/konwersję i można szacunkowo wyliczyć efekty danej kampanii.
Sporo zależy od tego, jak silne relacje ma influencer ze swoimi fanami oraz jak sam produkt spodoba się widowni. Pierwszą kwestię można częściowo zweryfikować, lecz druga z nich będzie owiana tajemnicą do czasu podjęcia współpracy.
Pierwsza część tego problemu ma jednak rozwiązanie, o którym wspomnę pod koniec artykułu.
Jak zacząć współpracę z influencerami
Początek influencer marketingu to określenie własnego budżetu i reaserch twórców w internecie.
Sam research jest coraz łatwiejszy – na rynku istnieje sporo narzędzi do przeglądu influencerów. Pokazują one wszelkie statystyki danego twórcy, takie jak ilość obserwujących, średni zasięg materiałów, aż po zaangażowanie widowni.
Warto również zapytać się swoich partnerów biznesowych, czy znają osobę godną do polecenia – coraz więcej firm współpracuje z influencerami, a szanse na otrzymanie kontaktu do zaufanej osoby są naprawdę spore.
Gdy ten etap masz już za sobą, czas na stworzenie oferty współpracy.
W większości przypadków może to być zwykła wiadomość mailowa, zawierająca jednak wszelkie szczegóły współpracy – płatność, zobowiązania, jak i terminy realizacji zadań. Tak, by influencer, bądź też jego manager, mógł od razu ocenić, czy ta współpraca ma perspektywy.
Po pozytywnej ocenie oferty, z reguły dochodzi do spotkania na poziomie firma – twórca.
Tutaj omawiane są wszelkie szczegóły promocji, punkt widzenia współpracy przez obie strony i powstaje potrzebna prawnie umowa.
Do znajdowania kontaktów do influencerów i planowania z nimi całych kampanii, mogą pomóc agencje interaktywne, specjalizujące się w marketingu internetowym. Tego typu firmy, często będące organizacjami rozproszonymi (o tym, czym jest organizacja rozproszona, napisałem jeden z moich poprzednich artykułów, do zapoznania z którym serdecznie zapraszam), posiadają sieci kontaktów, dzięki czemu łatwiej jest im nawiązać odpowiednią współpracę za atrakcyjne stawki. Jeśli już przy kwotach jesteśmy…
Stawki współpracy w influencer marketingu
Stawki w tej branży są bardzo szerokie. Od współprac barterowych za produkt, poprzez kwoty rzędu kilkudziesięciu tysięcy za jeden materiał. Wszystko zależy od zasięgów danego twórcy i jego autorytetu w branży.
Mniejsi twórcy z reguły chętnie współpracują już za sam produkt – ze względu na dopiero rosnącą ich popularność, nie otrzymują oni zbyt wiele ofert, a zarobki z reklam nie są zadowalające. Stąd propozycja barteru w większości przypadków jest w zupełności wystarczająca.
Inaczej sytuacja tyczy się w przypadku influencerów popularnych lub celebrytów.
Stawki przy takich projektach potrafią być naprawdę astronomiczne. Przykład?
Kilkanaście tysięcy za 1 post na Instagramie. Dla topowych twórców jest to chleb powszedni.
Sama kwota za promocję jest zależna od głównie 2 aspektów:
- zasięgu (ilości followów i aktywność pod materiałami),
- zaufania w branży.
Bardzo ważna jest renoma danego twórcy. Jeśli ma on za sobą liczne kontrowersje i wpadki, marki mniej chętnie będą podejmować współpracę z taką osobą. Żadna firma nie chce być kojarzona z kimś, kto jest publicznie nielubiany i źle kojarzony. W tym momencie warto ponownie poruszyć kwestię doboru influencerów… jak nie popełnić tutaj błędu?
Jak dobrać odpowiednich influencerów?
Jak w przypadku wyceny, powinniśmy skupić całą naszą uwagę na 2 aspektach – zasięgach i renomie.
W kwestii zasięgów liczy się nie tylko liczba polubień i subskrypcji, co również aktywność pod najnowszymi materiałami. Co z tego, że twórca ma 2 miliony followów, skoro jego posty widoczne są dla maksymalnie kilkudziesięciu tysięcy osób, z czego prawdziwie zaangażowanych jest tylko parę tysięcy.
Zanim podejmiesz współpracę, koniecznie przyjrzyj się najnowszej aktywności influencera oraz jakie wyniki tam osiąga.
Ważna jest też przeszłość twórcy. Rzeczy w internecie nie giną. Dla dobra Twojej marki i biznesu, unikaj twórców o nieciekawej historii. Takiej, która jest pełna skandali i afer. Na pewno nie chcesz tworzyć skojarzeń z takimi osobami, którzy na przykład reklamowali oszustwa w przeszłości.
Warto zatem zrobić research do nawet kilku lat wstecz, aby mieć pewność, że wybrany influencer jest poważany w swojej branży i internauci nie rażą do niego odrazą. Wystarczy do tego zwykłe wpisanie imienia i nazwiska, ewentualnie pseudonimu danego twórcy, a Google powie nam całą prawdę o tej osobie.
Jeśli tylko jest na to czas, warto sprawdzić punkt widzenia samej branży na danego twórcę.
Wejść na tematyczne grupy na Facebooku, poczytać komentarze nie tylko tego twórcy, którym Twoja firma jest zainteresowana, ale również jego konkurencji.
Dodatkowym atutem influencera będzie przygotowanie przez niego materiałów graficznych, potrzebnych do kampanii. Nie jest to branżowy standard i tylko mała część twórców oferuje takie dodatkowe przysługi. Jednak nic straconego – korzystając z usług profesjonalnej agencji interaktywnej, z reguły wszystkie materiały przygotowuje ona.
Od banerów reklamowych i grafik na social media, po dedykowane landing page.
W ofercie Nestry posiadamy również szeroką gamę projektów graficznych – tak, by zadbać o kampanię naszych klientów od A do Z. Nasze realizacje możesz sprawdzić, klikając tutaj.
Porady, dzięki którym lepiej wykorzystasz influencer marketing
Jeśli już zdecydujesz się na promocję poprzez influencerów, warto, abyś pamiętał o poniższych zasadach, dzięki którym zaoszczędzisz nie tylko pieniądze, ale również nerwy. Przejdźmy do konkretów.
Rozliczaj się za efekt
Influencer marketing ma do siebie to, że jest mocno nieprzewidywalny. W końcu nigdy nie ma pewności, jak odbiorcy zareagują na Twój produkt i czy przełoży się to na ich decyzje zakupowe. W celu zabezpieczenia się przed „niewypałem”, warto wybrać współpracę ze efekt.
Na czym może ona polegać? Rozliczasz się procentowo za sprzedaż danego produktu, bądź konkretne konwersje. Twórca może nakłonić swoją społeczność do zapisywania się na daną listę (np. mailingową), bądź pobieranie aplikacji na telefon. Wtedy płatność odbywa się wyłącznie za konkretne efekty.
Pomocne w tym są kody rabatowe, dzięki którym znasz twarde dane. Każde wykorzystanie kodu rabatowego odnotowuje się w systemie, tworząc dokładne statystyki. Zyskasz dzięki temu odpowiedź, ile rzeczywiście w skali miesiąca sprzedaży wygenerowała dana popularna persona.
Unikaj kontrowersyjnych twórców
Po prostu nie warto. Nawet, jeśli taki influencer, bądź celebryta, będzie oczekiwać mniejszych pieniędzy od swojej konkurencji, nie jest odpowiednim autorytetem i dobrą osobą do kojarzenia z Twoją marką.
Twórców z nieciekawą przeszłością (poza spektakularnymi przemianami, które są jednak rzadkością), lepiej jest odpuścić. Nie chcesz w końcu w swoich kanałach zobaczyć komentarzy o tym, jak klienci rezygnują z zakupów, ponieważ współpracujesz z „nielubianym” twórcą.
Mniej, znaczy więcej
Mam tu na myśli to, że zamiast wydawać całego budżetu na jednego dużego influencera, warto rozważyć współpracę z kilkoma mniejszymi. Według raportu Reach a blogger, aż 64,4% osób wybieranych do współpracy, to influencerzy z małym lub średnim zasięgiem.
Twórcy, którzy nie reklamują zbyt wielu firm, raz, że oczekują znacznie niższych stawek, dwa, często są bardziej zżyci ze swoją społecznością.
Osoba, która ma 10-20 tysięcy obserwujących, ma z reguły znacznie lepszy kontakt ze swoimi odbiorcami, co przekłada się na głębsze relacje i większe zaufanie. Jest tak z tego względu, ponieważ mniejszy twórca częściej ma czas i możliwości na odpisywanie na wszystkie komentarze oraz interakcje z pojedynczymi widzami.
Po analizie całości może się okazać, że kilku mniejszych twórców wygeneruje sumarycznie większy zasięg za mniejsze pieniądze, niż jeden topowy influencer.
Zaskakuj i wzbudzaj ciekawość
Aby Twoja akcja influencer marketingowa osiągnęła jak najlepsze rezultaty, warto postawić na nieszablonowe rozwiązania. Takie, które są oryginalne i nietypowe dla użytkowników – nie chcesz w końcu, aby Twoja kampania przepadła pośród pozostałych reklam konkurencji.
Pomocne są tutaj nietypowe połączenia. Takie, jak w ostatniej akcji marki ON, produkującej między innymi pastę do zębów. Postanowiła ona stworzyć piosenkę z… Krzysztofem Ibiszem. Tego typu zaskakujące połączenia gwarantują większy rozgłos akcji oraz pozytywne zaskoczenie użytkowników.
Nawet, jeśli współpraca opiera się wyłącznie na jednym poście reklamowym, warto go dobrze zaplanować.
Jeśli brakuje Ci pomysłów na ciekawą treść do social media, zachęcam do zapoznania się z naszym artykułem o kreatywnych pomysłach na posty.
Podsumowanie
Czy influencer marketing jest warty rozważenia? Dla zdecydowanej większości biznesów tak.
To nie tylko szansa na zwiększenie sprzedaży, ale również budowanie zaangażowanej społeczności, jak i poprawa wizerunku marki.
Kluczowy jest tutaj dobór odpowiednich influencerów, bazując na analizie ich aktywności i historii. Jeśli potrzebujesz w tym wsparcia – skontaktuj się z nami!