fbpx
Kategoria: Performance Marketing
Skuteczne Call to Action

Skuteczne Call to Action

Czy wiesz, jak zwiększyć klikalność nawet o 371%? Z badań Word Stream wynika, że taki efekt może sprawić zastosowanie pojedynczego CTA w wiadomości. Dobre call to action to nie tylko same kliknięcia, ale i większa sprzedaż. Jak zatem zastosować to w Twoim biznesie?

Czym jest call to action?

Jest to wezwanie do działania, które składa się najczęściej z wyłącznie kilku słów.

CTA z reguły to krótkie i proste komunikaty. Takie, przy których odbiorca nie musi się zastanawiać nad ich zrozumieniem, czy celowością, a są oczywistym przesłaniem i wskazaniem następnego etapu działania.

Zaliczają się do tego wszelkie komunikaty, jak „Kup teraz”, „Zamów”, „Zapisz się”, „Załóż konto” i wiele, wiele więcej. Szczególnie dużo przykładów CTA możesz znaleźć w praktycznie każdym sklepie internetowym. Tego typu krótkie teksty skłaniające do określonego działania, są również popularne w social mediach i reklamach wyświetlających się w ich feedzie. Praktycznie każda reklama zawiera odpowiednie wezwanie do działania.

CTA to jedno z popularnych rozwiązań, które zachęca odbiorców do przejścia do następnego etapu w lejku konwersji. W dalszej części tego artykułu przeanalizuję najpopularniejsze przykłady użycia CTA, aby pokazać Ci skuteczne wezwanie do akcji w praktyce.

Jakie są korzyści z wezwania odbiorcy do działania?

Skuteczność CTA to przede wszystkim wyższy CR (ang. conversion rate). Podwyższenie tego wskaźnika to bezpośredni wzrost sprzedaży, gdy konwersją jest już zakup, bądź pośredni jej wzrost, w sytuacji, w której konwersja jest leadem. Dobrze skonstruowane wezwanie do działania pomoże przekonwertować nowych klientów, którzy dopiero odwiedzili stronę.

Mówiąc wprost, dobre CTA, to więcej pieniędzy w Twoim portfelu. Warto więc poświęcić trochę czasu na poznanie metod budowania odpowiednich call to action. Jak zatem zachęcić potencjalnego klienta do działania?

Jak tworzyć skuteczne CTA?

Aby zapewnić sobie wzrost współczynnika konwersji, na przykład na dedykowanym landing page, odpowiednie CTA nie powinno przekraczać 4 słów. Najlepiej, aby mieściło się w granicy wyłącznie 1-4 słów. Prostota jest tutaj królem.

Dobre call to action to wyróżnik na tle strony, który rzuca się w oczy. Wyraźnie widoczne CTA, to większa szansa na nakłonienie odbiorcy do następnego kroku.

Dobrym rozwiązaniem jest pisanie w pierwszej osobie liczby pojedynczej i trybie rozkazującym.. Tak, by przesłanie było jak najbardziej personalne, skracało dystans w komunikacji i jak najmocniej wzywało do działania. Firma Unbounce podaje, że przejście z drugiej osoby per „Ty”, na pierwszą osobę, potrafi podnieść konwersję, nawet o 90%.

Przycisk CTA i jego kolor są również ważne. Zaleca się barwy żywe, sugerujące działanie, takie jak czerwony i pomarańczowy. Tematyce kolorów w marketingu poświęciłem jeden z moich ostatnich artykułów, serdecznie zachęcam do zapoznania się z nim.

Gdzie umieścić call to action?

Aby wykorzystać pełen potencjał wezwania do działania, zaleca się umieszczać je na buttonach. Szczególnie wypukłych. Takie przyciski CTA najmocniej zachęcają do podjęcia akcji.

Natomiast, gdzie umieścić sam przycisk call to action? Jest to oczywiście zależne od materiałów, w których chce się umieścić wyżej wymieniony przycisk. Przechodząc jednak do konkretów.

W przypadku e-mail marketingu, zdecydowanie powinien się znajdować na końcu wiadomości. Jest to „must have”, którego nie należy pomijać. Dodatkowo, w przypadku dłuższych wiadomości, można ten przycisk powtarzać na przestrzeni całego maila, gdyby potencjalny klient podjął decyzję wcześniej. W zależności od branży, warto rozważyć umieszczenie przycisków CTA na samym początku, w pierwszym viewporcie wiadomości (pierwsze 400 x 600 pikseli).

Na stronach internetowych warto stosować podobne zasady. Pierwszy przycisk CTA powinien pojawić się już w pierwszym viewporcie strony, a następnie powinien się regularnie powtarzać, aż do samego jej końca. Tak, by użytkownik mógł przejść do określonej czynności z praktycznie każdej części strony.

Również w aplikacji mobilnej, wezwanie do działania powinno trzymać się tych samych zasad. Dla użytkowników, najprościej mówiąc, przycisk CTA powinien być jak podany na tacy. Nie można pozwolić, by musieli oni go szukać. Musi być dobrze widoczny i łatwo dostępny.

Podsumowując ten wątek, przy następnej okazji, umieść call to action w miejscu, które jest widoczne na pierwszy rzut oka.

Skuteczne CTA – case study.

Poniżej przedstawiam najlepsze i najpopularniejsze przykłady call to action wraz z ich krótką analizą.

1) „Kup teraz”

Klasyk, który działa. Skuteczne call to action ma postać między innymi „Kup teraz”. To idealny przykład CTA. Komunikat krótki, składający się zaledwie z 2 wyrazów, bezpośredni, w trybie rozkazującym (kup) i na dodatek pospieszający (teraz). To dlatego jest on tak popularny i chętnie wykorzystywany przez wiele firm, w tym gigantów e-commerce, jak Allegro.

2) „Zamawiam”

Komunikat jeszcze krótszy, bo jednowyrazowy. W pierwszoosobowej formie, skracając dystans z odbiorcą do minimum. Takie też powinno być CTA. Proste, jak najbardziej bezpośrednie i zrozumiałe. Jednak w porównaniu do klasycznego „Kup teraz”, „Zamawiam” jest mniej naglące i bardziej stonowane. Lepiej więc odnajdzie się w poważnych branżach, gdzie impulsywne zakupy nie są tak popularne, a złożenia zamówienia to bardziej skomplikowany proces.

3) „Wyślij”

Tak, jak w poprzednim przykładzie, czyli krótko, zwięźle i bezpośrednio. Często spotykane w mediach społecznościowych. Różni się jednak przekaz. „Wyślij” przyda się do wielu formularzy, na przykład kontaktowych. Nie jest to sprzedażowe call to action, ale nie należy go przez to bagatelizować. Liczy się w końcu każdy szczegół.

4) „Zapisz się”

CTA, które idealnie pasuje do zapisów na newsletter. Jedynie 2 wyrazy, bezpośredni zwrot do odbiorcy i oczywiście zrozumiały. Tego typu call to action jest zdecydowanie lepszym wyborem, niż rozbudowane „Zapisz się na darmowy newsletter, w celu otrzymywania najlepszych informacji z branży i nie tylko”. Wszelkie dodatkowe informacje umieść gdzieś indziej, najlepiej w osobnej sekcji.

Czego unikać tworząc przycisk CTA?

Przede wszystkim, należy unikać zbędnych komplikacji. Odnosi się to do wielu kwestii. Jakich?

A) Zbyt długa treść na buttonie.

Jeśli Twoje call to action ma więcej niż 5 słów – nie jest to dobry znak. Długie komunikaty nie służą skuteczności. Zabierają spontaniczność i jeśli składają się z całego zdania, wydłużają proces decyzyjny. Wszelkie dodatkowe informacje, jak cechy produktu i przewagi nad konkurencją, powinny zostać opisane w osobnych sekcjach, na przykład opisie Twojej oferty.

Nieważne, czy prowadzisz kampanię mailingową, próbujesz zachęcić klienta potencjalnego klienta do zakupu – nigdy nie opisuj Twojej oferty na przycisku z CTA. Prostotę wykonania akcji i jej przejrzystość ustal jako najwyższy priorytet.

B) Zbyt wysublimowane słownictwo.

Prostota powinna przyświecać również w słownictwie. Podczas konstrukcji CTA nie powinno się używać słów rzadko spotykanych, a szczególnie już „trudnych”, które nie są oczywiste dla wszystkich odbiorców. Przesłanie ma być proste i bezpośrednio skłaniać do wykonania konkretnej akcji.

Aby skutecznie zachęcić użytkownika do podjęcia działania, nie może on zastanawiać się, w co tak naprawdę klika, a musi to być dla niego oczywiste. Warto zatem zrezygnować ze słów rzadko spotykanych i metafor. Jest to jednak kwestia mocno powiązana z Twoją branżą i do jakiej grupy docelowej pragniesz dotrzeć.

C) Pozostawianie domysłów.

CTA nie może zawierać żadnych domysłów ze strony odbiorcy. Tekst musi być konkretny i jednoznaczny, a jego konsekwencja oczywista. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał się zastanawiać nad dodatkowym aspektem, jakim jest przycisk z CTA, a będzie mógł się kupić, na przykład na rozważaniu oferty.

Jak mierzyć skuteczność call to action?

Ocenę skuteczności przygotowanych przycisków można zmierzyć poprzez finalny współczynnik konwersji oraz CTR (ang. click through rate), czyli wskaźnik klikalności. Drugi ze wskaźników to procent kliknięć względem wyświetleń. Jeśli daną stronę obejrzało 10 000 osób, a w button call to action kliknęło 2000 osób, CTR wynosi 20%.

Jednak z reguły te wartości nie są takie duże. Przeciętny CTR oscyluje w granicy 2%. Taki wynik można uznać za normę, do której warto się porównywać. Oczywiście do finalnego wyniku ogromne znaczenie ma branża, w której się funkcjonuje oraz pozostałe prowadzone działania, w tym poziomu interfejsu.

Dodatkową metodą jest stworzenie tak zwanych heat map, za pomocą aplikacji Hotjar.

Dzięki temu narzędziu poznasz ruch użytkowników po Twojej stronie, dowiesz się, jak wygląda przeciętna wizyta na stronie oraz czy Twój przycisk z CTA jest umiejscowiony w dobrym miejscu.

Jest to jednak dodatkowe narzędzie, na którym trzeba się znać i umieć analizować otrzymywane heat mapy. Zdecydowanie prostszą i bardziej przystępną opcją jest porównywanie conversion rate i click through rate na przestrzeni czasu i z poprzednimi projektami.

Podsumowanie.

Odpowiednio skonstruowane call to action to nie tylko wyższe wskaźniki, jak CR, czy CTR, a przede wszystkim wyższa sprzedaż. Szacuje się, że blisko 70% stron sprzedażowych, nie stosuje CTA. Nie marnuj zatem potencjału Twojej strony i wyróżnij się wśród konkurencji, pamiętając o skutecznej metodzie, jaką jest wezwanie do działania. Jeśli potrzebujesz porady w tym zakresie, bądź audytu całej kampanii marketingowej/strony internetowej – skontaktuj się z nami, a my doradzimy Ci najlepsze rozwiązanie.

5/5 - (2 ocen)

Autor wpisu:

Jakub Łączny

Project Manager

Szalenie zmotywowany i nastawiony na realizacje celów biznesowych. Zawsze szukam sposobu, by zwiększyć szanse biznesowe naszych klientów.

Skuteczne Call to ActionWróć do bazy wiedzy
5/5 - (2 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader