fbpx
Kategoria: Design/UX/UI
Czym jest proces ux

Czym jest proces ux

Wyniki Twojej obecnej strony są dalekie od ideału? Nie jesteś usatysfakcjonowany sprzedażą w swoim sklepie online? Jest spora szansa, na to że za kiepskie wyniki odpowiada słaba użyteczność Twojego sklepu i przydała by się poprawa user experience.

Czym ono jest, jak wygląda projektowanie UX i od czego je zacząć – tego wszystkiego dowiesz się w poniższym artykule.

Analiza zespołu odpowiedzialna za projekt UX

UX – user experience

Inaczej doświadczenie użytkownika – wszelkie odczucia i emocje, które towarzyszą użytkownikowi podczas podróży przez Twoją stronę. Kopalnia wiedzy, którą możesz zmienić na prawdziwe złoto. Tym jest poprawny UX.

Na takie doświadczenie składa się wiele czynników – od intuicyjnego układu elementów, przez odpowiedni dobór kolorystyki, kończąc na ogólnej estetyce projektu. W tym artykule poznasz każdy z wymienionych aspektów – ale najpierw, odpowiedzmy na jedno ważne pytanie…

Dlaczego UX jest taki ważny?

Dobry UX = większa sprzedaż. Dzieje się tak z tego względu, że prostsza strona w obsłudze skutkuje niższym współczynnikiem porzuconych koszyków. Do tego, dobry projekt przewiduje takie elementy jak cross-sell oraz up-sell i pamięta o umieszczaniu social proof. Całość skutkuje wygenerowaniem większej sprzedaży, niż konkurencyjny sklep, który nie został tak dobrze przemyślany.

Badanie przeprowadzone przez Forrester Research mówi o możliwości podniesienia współczynnika konwersji nawet o 400% – to wszystko dzięki poprawnemu UX.

Dodatkowo, poprzez atrakcyjny wizualnie projekt UX, budujesz swój wizerunek od pierwszych sekund – spójrz, jak robi to Apple i Samsung. Ich strony mówią same za siebie i budują autorytet od pierwszego kontaktu z witryną, co również przekłada się na wysoką sprzedaż.

Zatem UX to nie tylko więcej pieniędzy na koncie, a także lepszy wizerunek Twojej marki i większe zaufanie.

Na co zwrócić uwagę przy projektowaniu stron internetowych

Przy procesie projektowania powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na 2 aspektach – użyteczności i intuicyjności.

To suma tych doświadczeń świadczy o klasie projektu i jego poprawności. Głównym założeniem UX jest jak najbardziej ułatwić użytkownikom przejście danego procesu, np. zakupowego.

Powinniśmy kierować się potrzebami odbiorców i to, jaki jest cel biznesowy danej strony (np. zapis na newsletter). Istnieje pewne narzędzie, które pomaga w tym procesie.

Oferta agencji interaktywnej Nestry, posiadająca projektowanie i audyty UX

Mapa podróży użytkownika

Inaczej customer journey – lista z wypisanymi krokami, które stawia użytkownik podczas korzystania ze strony – od początku, aż do samego celu.

Stworzenie takiego dokumentu pomaga w dalszej pracy. Mapa podróży użytkownika to zebrane kamienie milowe, z których składa się cały proces konwersji. Można ją zatem traktować jak szkielet późniejszego projektu.

Przy jej tworzeniu, ważne są również wszelkie informacje zwrotne od userów, jakie posiadamy. Gdzie w końcu jest lepsze miejsce na zbieranie wymagań od klienta końcowego, jak nie właśnie tutaj?

Jest to również idealne miejsce, w którym można określić nasze słabe strony i tzw. pain pointsy. Ale czym one właściwie są?

Pain points

Najprościej tłumacząc, są to wszelkie elementy, które uprzykrzają użytkownikowi podróż po stronie i dokonanie dalszych działań.

Należą do nich błędy (w tym techniczne), niejasne/nieintuicyjne kroki, skomplikowana nawigacja oraz brak wsparcia.

Każdy „bolesny punkt” to mniejsza ilość konwersji na stronie – przy każdym z nich część użytkowników po prostu rezygnuje. Poddaje się, gdy bramki płatności nie działają, odpuszczają, gdy nie wiedzą jaki jest dalszy krok i mają dość, gdy nikt im nie chce pomóc.

W przypadku pain poinsów strategia jest jedna – trzeba najpierw je znaleźć, określić optymalne rozwiązanie, a następnie je wdrożyć. Jest to łatanie dziur, przez które tracisz klientów, którzy byli blisko zakupu Twojego produktu.

Wzorce projektowe – benchmarki

Projektowanie UX może być znacznie łatwiejsze dzięki benchmarkom – to wszelkie wartościowe odniesienia do innych projektów, z których możemy czerpać inspirację.

Przed podjęciem prac projektowych, bardzo ważny jest research.
Proces, w którym znajdujemy najlepsze strony z danej branży i analizujemy, jakie mechanizmy zostały na niej zawarte, poszukując odpowiednich wzorców.

Warto sprawdzić również niezwiązane z tematem witryny – pozwolą one spojrzeć świeżym okiem na projekt i wprowadzić innowacyjne rozwiązania w Twojej branży.

Gdzie szukać inspiracji? Niezawodny od lat jest Pinterest, Behance oraz Awwwards.
To głębokie źródła wiedzy, w których trafisz na prace prawdziwych projektantów UX.

Prototypowanie podczas projektowania UX

Jak wygląda proces UX?

Po omówieniu podstaw, przejdźmy do tego, jak wygląda proces projektowania w myśli user experience.

Ustalenie zakresu działań

To czas, w którym omawiane są wszelkie kwestie biznesowe – co dokładnie ma zostać wykonane, w jakim czasie oraz z użyciem jakich zasobów i narzędzi. Jest to najbardziej ogólna, ale bardzo ważna część.

W jej trakcie dowiadujemy się wielu ważnych rzeczy – np. możliwości w kwestii projektowania (czy obowiązuje brandbook marki), czy istnieją statystyki z obecnej/poprzedniej strony oraz jakie środki można przeznaczyć na projekt.

Analiza i wyciąganie wniosków

Zanim dojdzie do projektowania, każdy profesjonalista przeprowadza dokładną analizę. Zarówno materiałów klienta (obecna/poprzednia strona, statystyki np. z Google Analytics), ale także całej branży.

W tym momencie sporządzane są persony, road mapy oraz powstaje lista ewentualnych pain pointów.
Informacje te będą służyć jako baza do następnego kroku.

Projektowanie UX

Etap, który jest najbardziej emocjonujący. To tutaj powstaje finalna strona, ale nie od razu.
Zanim światło ujrzy finalny wariant, najpierw projektowane są makiety – z reguły szare bloki, które symbolizują dane sekcje.

Pozwalają one wypracowanie ogólnego schematu strony – łatwiej wprowadzić uwagę do makiety, niż gotowej witryny. W tym czasie wyłania się również ścieżka konwersji – wraz z jej etapami.

Po akceptacji makiet przez wszystkie strony, przychodzi czas na UI (do którego za moment wrócę), będącego finalną wersją projektu.

Wdrożenie i testy

Po przeprocesowaniu projektu graficznego czas na najbardziej wyczekiwany moment – wdrożenie go w życie i pochwalenie się nową stroną światu. Jednak warto być rozważnym w tym momencie.

Po zmianie witryny internetowej, zanim uruchomione zostaną kampanie i wielokanałowe promocje, warto przetestować stronę na małym ruchu. Tak, aby ewentualne błędy i niedociągnięcia poprawić od razu, zamiast skazywać się na krytykę większej publiki.

5 przykazań dobrego projektanta UX

O czym powinien pamiętać nie tylko projektant UX, ale także właściciel strony?
Poniżej wypisałem 5 czynników, które powinny być weryfikowane podczas każdego projektu.

Pamiętaj o user interface

UI dla UX to produkt komplementarny – najlepsze efekty otrzyma się, gdy połączy się oba czynniki. Nie każdy to projektant UI, za to każdy ma mniej lub bardziej rozwinięty zmysł estetyczny, który w wielu przypadkach w zupełności wystarczy.

Zadbaj o to, aby design na Twojej stronie był atrakcyjny dla oka i zachęcał do dalszej podróży, zamiast odstraszać przestarzałą skórką i niepoprawnie połączonymi kolorami. Social Media Today podaje, że ponad 90% użytkowników nie ufa stronom wyglądających na zaniedbane i stare.

W przypadku kolorystyki, z reguły sprawdzi się tzn. white space design – dominująca na stronie biel, która jest elegancka i czytelna. Tematowi kolorów w marketingu poświęciłem osobny artykuł, do zapoznania z którym serdecznie zachęcam. 🙂

Twórz persony

Projektowanie UX warto oprzeć o wcześniej skonstruowane persony.
Dzięki temu lepiej zrozumiesz potrzeby swoich użytkowników i pomożesz swojej empatii wczuć się w ich rolę.

Poprawna persona to taka, która składa się nie tylko ze słownego opisu, ale zdjęcia, czy nawet konkretnego imienia i nazwiska – wszystko to pomaga w lepszym wyobrażeniu sobie danej osoby i jej sytuacji.

Testuj, testuj i jeszcze raz testuj

Nic w UX nie daje takiej pewności, jak testy. Zarówno standardowe A/B, z pojedynczą zmianą, jak i całościowe. Na tym etapie na pewno wiesz, kim jest Twoja grupa docelowa – teraz potrzebujesz od nich informacji zwrotnej.

Dzięki niej zweryfikujesz założenia, które powstały przy procesie projektowania i dowiesz się, jak na nową stronę reagują użytkownicy. Zdecydowanie lepiej dowiedzieć się o tym na początku, poprzez przeprowadzenie testu, niż poprzez zawód w długofalowej sprzedaży.

Jak poprawnie przeprowadzić test?
Po pierwsze, pamiętaj o analityce. Pomogą Ci w tym przede wszystkim Google Analytics i Hotjar. Po drugie, zbuduj odpowiednie grupy fokusowe – czyli zbiór użytkowników, którzy są Twoją grupą docelową i to oni będą finalnymi odbiorcami strony.

Im większą grupę uda Ci się zebrać, tym lepiej. Szacuje się jednak, że już 5 osób wystarczy do znalezienia 85% błędów, powołując się na badanie Web FX.
Pomocne w tym mogą być czasowe kampanie, np. na Facebooku.

Raz jeszcze o responsywności

Dostosowanie do urządzeń mobilnych to już podstawa – szacuje się, że aż 75% osób kupujących online, wykorzystuje do tego również urządzenia mobilne.

Mówi się również o projektowaniu mobile first, oznacza ono, że projekt zaczyna się właśnie od wersji na urządzenia mobilne. Nie jest to jednak wymóg, a kwesta priorytetów.

Najlepiej samemu jest sprawdzić statystyki na własnej stronie, bądź przeprowadzić wywiady pogłębione z pojedynczymi użytkownikami z grupy docelowej. Wtedy najdokładniej określisz, jak ważne dla Ciebie jest projektowanie responsywne.

Zebranie decyzyjnych osób

Jako ostatnie przykazanie, warto wspomnieć o zebraniu wpływowych na projekt osób już na samym początku. Chodzi o zabezpieczenie się przed sytuacją, gdy pracujesz z zespołem nad daną witryną od kilku tygodni, a na końcu cały projekt zostaje skreślony przez prezesa, bądź inny dział.

Aby temu zapobiec, zaangażuj decyzyjne osoby już na samym początku – aby mogły wyrazić swoją opinię już na etapie planowania, a nie dopiero pod sam koniec. Oszczędzi to mnóstwo czasu, pieniędzy i nerwów.

Poszukiwanie inspiracji do projektowania UX (benchmarków)

Trendy w UX

Jakie elementy zawrzeć na stronie głównej, co warto uwzględnić w etap produkcji i jak spełnić oczekiwania odbiorców Twojej strony? Porozmawiajmy o trendach, jakimi żyje projektowanie UX.

Mniej, znaczy więcej

Minimalizm, bo o nim mowa, jest coraz chętniej stosowany przy projektowaniu.
Sukcesem nie jest wstawienie jak największej ilości informacji – a wręcz przeciwnie, przekazanie dla klientów tylko tych informacji, które są najważniejsze.

Pozwala to na łatwiejsze przyswojenie treści oraz lepsze zrozumienie – użytkownicy mają dość bycia bombardowanymi treścią i potrzebują prostych komunikatów.

Spośród przydługawych opisów i tuzina benefitów – wybierz te, które są najważniejsze i stanowią esencję oferty. Użytkownicy Ci za to podziękują.

Ruch i animacje

Gdy pozbyłeś się już niepotrzebnej treści i masz przejrzystą architekturę informacji – czas na dodanie życia na Twoją stronę. Projektowanie UX uwzględnia całe mnóstwo animacji i ruchomych elementów, które po pierwsze, skutecznie przykuwają uwagę, oraz po drugie, potrafią ją utrzymać.

Zaliczają się do tego wszelkiej maści slidery, ruchome fragmenty tła, czy pulsujące elementy.

Ważne jest jednak, by dany element nie odwracał uwagi od ścieżki konwersji – najlepiej połączyć jest ruch z następnym krokiem, np. poprzez animacje w okolicach przycisku z CTA.

Wykorzystaj kursor

Kursor w ostatniej dekadzie był dosyć mocno zapomnianym elementem projektowania. Niesłusznie. Jego kreatywne zastosowanie może urozmaicić projekt graficzny (np. w postaci pasującej do całokształtu ikony) i pozytywnie zaskoczyć użytkownika.

Dobrym rozwiązaniem jest zmieniający się kursor na przyciskach – np. w formę strzałki, gdy chodzi o przejście do następnego kroku. Ograniczeniem jest tutaj własna kreatywność oraz podejście grupy docelowej – to, na ile wymagają oni na pozostanie przy standardowych rozwiązaniach, a na ile lubią techniczne nowości.

1 click buy

Udogodnienie, które przełoży się na większą sprzedaż w Twoim sklepie.
Jednak z wyjątkami – 1 click buy działa przede wszystkim w przypadku produktów tanich, poniżej 100 zł. Im produkt jest droższy, tym maleje zaufanie do tego rozwiązania.

Coraz więcej osób przekonuje się do płacenia za 1 kliknięciem, ponieważ jest to wygodne i szybkie. Takie wartości powinno spełniać projektowanie UX.

Przy tworzeniu produktów i strony pod nie, warto rozważyć kwestię dodania opcji 1 click buy, w wielu przypadkach może to być prawdziwy game changer.

Proces projektowania UX (user experience)

Współpraca z agencją interaktywną

Gdy zależy Ci na pozytywnym doświadczeniu docelowych użytkowników, warto rozważyć wsparcie profesjonalistów. Osób, które w UX siedzą latami i przerobiły mnóstwo sytuacji, zbierając przy tym cenną wiedzę.

Współpracę najlepiej zacząć poprzez jeden z dwóch sposobów:

  • audyt obecnej strony,
  • pomoc przy projektowaniu nowej witryny.

Są to najlepsze momenty, w których agencja pomoże Ci w poprawie doświadczeń użytkowników na Twojej stronie.

Przy współpracy z profesjonalistami, otrzymasz w obu przypadkach mapę podróży użytkownika, pain pointsy z sugestiami ich rozwiązań oraz benchmarki, na których warto się wzorować – a więc pełen pakiet, który stanowić będzie podstawę do dalszych zmian.

Warto skorzystać z usług firmy, która oferuje również projektowanie – z jednej strony, takie organizacje mają większe doświadczenie, z drugiej, będą mogli od razu wykonać nową wersję projektu, co oszczędzi czas na nawiązywanie nowych kontaktów i często wiąże się ze stosownymi rabatami, w ramach kolejnego zlecenia.

Podsumowanie

Projektowanie UX powinno skutkować intuicyjną, user-friendly i estetyczną stroną internetową. Dzięki temu, wykorzystasz pełen potencjał swojej witryny, generując satysfakcjonującą sprzedaż.

Jeśli potrzebujesz w wsparcia w trakcie projektowania, bądź chcesz zweryfikować swoją obecną stronę – skontaktuj się z nami, a przedstawimy Ci nasze możliwości.

5/5 - (1 ocen)

Autor wpisu:

Jakub Łączny

Project Manager

Szalenie zmotywowany i nastawiony na realizacje celów biznesowych. Zawsze szukam sposobu, by zwiększyć szanse biznesowe naszych klientów.

Czym jest proces uxWróć do bazy wiedzy
5/5 - (1 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader