fbpx
Kategoria: Design/UX/UI
UX UI

UX UI

Poznaj standardy projektowania, dzięki którym zwiększysz współczynnik konwersji nawet o 400%!

W tym artykule zagłębimy się w tematyce UX i UI, aby Twoja strona internetowa przynosiła jak najlepsze efekty sprzedażowe i napędzała rozwój Twojego biznesu.

Strona zaprojektowana zgodnie z UX/UI

Czym jest UX?

Zacznijmy konkretnie. UX, czyli user experience, to inaczej suma doświadczeń jakie użytkownik zbiera podczas przebywania na Twojej stronie.

Zaliczają się do tego wszelkie interakcje, od prostoty nawigacji po stronie, zrozumienia treści, czytelności, bezpieczeństwa na niej, czy nawet szybkości ładowania witryny. 

W tej ostatniej kwestii, aż 88% użytkowników opuści stronę, jeśli jej ładowanie trwa zbyt długo. UX designer zajmuje się również przewidywaniem takich potencjalnych problemów i wąskich gardeł.

Dobra strona pod kątem UX to taka, na której użytkownik bez napotykania problemów realizuje swój cel. W zależności od Twoich priorytetów, mogą nim być zakupy, zapisanie się na newsletter, czy umówienie wizyty.

Chodzi zatem o to, aby UX design jak najbardziej usprawnił korzystanie z Twojej strony oraz usunął wszelkie przeszkody i rozpraszacze. Całość sprowadza się do tego czy użytkownikowi przyjemnie korzysta się z Twojego sklepu online.

Czym jest UI?

UI (ang. user interface) za główny cel kładzie estetykę i wygląd projektu. Liczy się to, co widzi użytkownik. Od ogólnej kolorystyki, układu treści, przez szczegóły pokroju przycisków, wyglądu menu i pól w formularzu. 

Pełni jednak również istotną rolę jako część procesu UX. Elementy powinny być tak zaprojektowane, by skupiały uwagę użytkownika na pożądanym przez nas procesie i wspierały realizację tego procesu czy to zakupowego, czy jakiegokolwiek innego.

W myśl UI ważna jest również spójność – tak, by osoba przechodząca z social media na stronę, a następnie newsletter jasno widziała, że to wciąż ta sama firma. Wszelki dysonans i rozproszenie nie są tu miło witane.

Widoczna struktura strony i szata graficzna są nieodłącznymi elementami tej części designu.
Liczy się, aby osoby zarówno zainteresowane technologią jak i te niemające nią zbytniej styczności potrafiły się odnaleźć na witrynie.

Ogólnie obie te sfery projektowania graficznego są bardzo do siebie zbliżone i powinny się uzupełniać. Czym się jednak różnią?

Pomoc agencji interaktywnej w przygotowaniu MVP

UI vs UX. Jakie są główne różnice między nimi?

Porównanie te można spłycić do najważniejszych wartości dla obu sfer: użyteczności dla UX i estetyki dla UI.

Z perspektywy UX designera ważniejsze będzie makietowanie, przygotowanie ścieżki konwersji, nawigacja i zadbanie o to, by strona była jak najbardziej intuicyjna.

UI designer za to powie, że liczy się finalny efekt i to, jak dana strona się prezentuje, weryfikując ją swoim wyczulonym zmysłem estetycznym.

Czy któraś część jest ważniejsza?

Nie wykorzystamy pełnego potencjału UX, gdy zaniedbamy UI. Oba te elementy są istotne z punktu widzenia realizacji naszych celów biznesowych.

Nie warto zaniedbywać samej oprawy graficznej, ponieważ ona również ma znaczący wpływ na finalną sprzedaż. W kwestii desingu warto poruszyć badanie z 2020 roku, w którym wykazano że 94% użytkowników nie ufa stronom, które mają przestarzałą skórkę.

Najlepiej jest połączyć oba te światy i zadbać o to, aby Twoja nowa strona internetowa była zgodna z zasadami zarówno UX jak i UI. Liczy się tu efekt synergii.

Jak to osiągnąć?

Praktyczne zastosowania UX UI

Sprawdź kilka z naszych realizacji, w których połączyliśmy te 2 najważniejsze elementy nowoczesnego projektowania – UX i UI design.

LycopenPRO – strona sprzedażowa

Witryna, na której należało połączyć 2 elementy – sprzedaż subskrypcji i pakietu degustacyjnego. Ważny również był aspekt wiarygodności i zbudowania zaufania wśród odbiorców – ze względu na nietypowy produkt i jego nowość na rynku. 

Wszystkie te elementy zawarliśmy poprzez nowoczesne UI i odpowiednią ścieżkę konwersji zaprojektowaną przez naszego UX designera. 

Realizacja dla klienta LycopenPRO

Zibi – eCommerce, który musi się wyróżniać

Jedną z naszych nowszych realizacji jest strona dystrybutora zegarków G-Shock.
Wyzwaniem tutaj było wyróżnienie się spośród pozostałych retailerów, których na rynku jest naprawdę sporo. 

Aby to zrobić, zaprojektowaliśmy wiele ruchomych elementów oraz postawiliśmy na mocną i konkretną komunikację z wieloma dużymi nagłówkami, które nie pozostawiają obiekcji.  

Strona zgodna ze standardami UX/UI dla klienta Zibi

Rockwool – aplikacja dla architektów

Wyzwaniem dla tej realizacji było połączenie wielu technicznych funkcji projektu z nowoczesnym designem i przejrzystością – tak, by sprostać oczekiwaniom zarówno klienta zlecającego aplikację, jak i przyszłych użytkowników, czyli architektów.

UI i UX design powinniśmy stosować nie tylko na stronach internetowych, ale również pozostałych digitalowych projektach – zalicza się do tego zarówno aplikacja mobilna, jak i wszelkiej maści aplikacje internetowe.

Realizacja UX/UI - aplikacja dla architektów

Floor is Lava – wtyczki i szablony 

Miejsce, w którym zakupisz zarówno gotowe szablony stron internetowych, jak i wtyczki, które rozkręcą Twój eCommerce – opcja dla osób, które nie chcą zajmować się projektowaniem interfejsu użytkownika od podstaw i potrzebują funkcjonalnych wtyczek do swojego WordPressa.

Doświadczenia użytkownika na tej stronie zostało przez nas ukierunkowane na szybkim sprecyzowaniu potrzeb – problemem podobnych witryn jest zbyt duża różnorodność, która sprawia problem przy podjęciu odpowiedniej decyzji.

Dla takich stron bardzo ważna jest nawigacja, intuicyjne filtrowanie kategorii oraz możliwości sortowania wyników.

Realizacja strony internetowej sprzedającej gotowe rozwiązania dla WordPress i WooCommerce

Oferta dewelopera – landing page

Projektowanie doświadczeń odbiorcy w tym przypadku również wymagało indywidualnego podejścia, w końcu rozchodzi się o „produkt” za setki tysięcy złotych. Nasi UX designerzy zadbali o przejrzyste przedstawienie oferty mieszkań oraz czytelne przedstawienie wszelkich benefitów inwestycji.

Pozostałe nasze realizacje możesz sprawdzić tutaj.

Realizacja UX/UI - strona inwestycji deweloperskiej

Rola UX designera

Osoba odpowiedzialna za UX design ma za zadanie zwiększenie satysfakcji klienta korzystającego z finalnej strony. Tak, by dokonał konwersji i zbudował pozytywne skojarzenia z firmą.

Wiąże się to z projektowaniem doświadczeń użytkownika, np. poprzez jak najkrótszą ścieżkę konwersji, prostotę całego procesu i ewentualną personalizację. Dobry UX designer dba również o to, by użytkownik nie był rozpraszany przez nieistotne elementy.

Pytaniem w głowie UX`owca jest „Jak sprawić, by użytkownik osiągnął cel najsprawniej?”.
Na tym zarabia UX designer, łączy potrzeby użytkowników z celami biznesowymi. Tak, by obie strony był usatysfakcjonowane.

Często jest tak, że najbardziej krzykliwa sekcja nie prowadzi do żadnego konkretnego miejsca.
To na przykład obwieszczenie o zmianie godziny pracy, bardzo ogólne zdjęcia z którego nic nie wynika, czy okrągłe zdania o najwyższej jakości i bezkonkurencyjności.

To ważne komunikaty. Jednak skutecznie odciągają użytkownika od dokonania konwersji, zaniżając Twój CR (ang. conversion rate). Zadaniem dla UX designerów jest aby do tego nie doprowadzić, a powyższe komunikaty umieścić w bardziej subtelny sposób.

UI Designer – jakie ma priorytety?

Dla UI designera doświadczenie użytkownika są również ważne, choć zwraca uwagę na inne aspekty. Swoją uwagę kieruje głównie do oprawy graficznej i tego, by projekt podobał się finalnym odbiorcom.

Pamięta jednak przy tym o praktyczności i o tym, aby użytkownik nie miał problemu z poruszaniem się po stronie. Priorytetem jest również spójność i nieodbieganie od brandbooka firmy.

UI designer zajmuje się również monitorowaniem trendów – w oprawie graficznej trzeba być na bieżąco. Użytkownicy są wyczuleni na przestarzałe sekcje i zdecydowanie negatywnie na nie reagują.

Ważna jest tutaj empatia i umiejętność zrozumienia, w tym biznesu klienta i grupy docelowej.
Inaczej wyglądają strony kierowane do młodzieży, inaczej do kadry managerskiej. Wiąże się to z odpowiednim researchem i wyczuciem danej grupy odbiorców.

Makiety przygotowywane przez UX designera

Freelancerzy vs agencje interaktywne

Ważne jest, by projektant UX/UI miał bezpośredni kontakt z programistą front end już od samego początku, by uniknąć ewentualnych niedomówień. Inaczej mogą być one naprawdę kosztowne.

Dla osoby zlecającej projekt jest lepiej, gdy w procesie projektowym bierze udział jak najmniej różnych podwykonawców (z innych, niezależnych firm). Pozwala to usprawnić komunikację i przeciwdziała rozproszeniu odpowiedzialności.

Jest to również spore ułatwienie dla zleceniodawcy w celu koordynowania prac – zazwyczaj agencje przypisują danemu klientowi managera projektu bądź account managera, który odpowiada za komunikację na poziomie firma-klient.

Dodatkowe zalety współpracy z agencjami to:

  • wewnętrzne testowanie całokształtu projektu,
  • przeprowadzanie audytów obecnych stron/aplikacji,
  • koordynowanie prac wdrożeniowych,
  • brak przestojów chorobowych,
  • bogate doświadczenie dzięki współpracy z innymi klientami, w tym z różnych branż. 

Pomoc w projektowaniu

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zaprojektowaniu własnej strony i chcesz, by całym procesem zajęła się jedna firma – skorzystaj z naszej bezpłatnej konsultacji, a my przedstawimy Ci szczegóły.

Pomoc agencji interaktywnej w przygotowaniu MVP

Podsumowanie

UX powinien zawsze iść w parze UI. To połączenie praktycznej użyteczności z estetyką i najnowszymi trendami. Tylko wtedy wykorzystasz pełen potencjał Twojej strony, a klienci będą najbardziej zadowoleni. By Twój projekt przebiegł jak najbardziej sprawnie, postaw na firmę, która zajmie się obiema sferami designu.

5/5 - (1 ocen)

Autor wpisu:

Jakub Łączny

Project Manager

Szalenie zmotywowany i nastawiony na realizacje celów biznesowych. Zawsze szukam sposobu, by zwiększyć szanse biznesowe naszych klientów.

UX UIWróć do bazy wiedzy
5/5 - (1 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader