W końcu podejmujesz decyzję, że zakładasz własny e-commerce. Początki bywają trudne, ale sklep się rozwija. Wraz z czasem postępy sprzedażowe wyhamowują. Wpadasz w stagnację, wykresy nie rosną.
Zastanawiasz się, co poprawić w sklepie, aby go zoptymalizować. Sama strona jednak już Ci się opatrzyła i nie wiesz, co można poprawić, ponieważ wszystko wydaje się idealne. Jak przełamać niemoc i zweryfikować swój sklep?
W tym artykule dowiesz się, jak audyt sklepu internetowego pomoże Ci wrócić na dobre tory i zacząć zarabiać większe pieniądze. Zaczynajmy!
Czym jest audyt e-commerce?
Audyt to swego rodzaju analiza, przeprowadzana przez ekspertów w danym temacie.
Polega on na tym, że niezależny specjalista wchodzi na stronę i szuka w niej rzeczy, które są do optymalizacji. Zadaniem takiej osoby jest znalezienie możliwie wszystkich wąskich gardeł, przez które współczynnik konwersji jest niezadowalający, a Twój sklep nie wykorzystuje pełnego potencjału.
Audyt sklepu internetowego nie polega tylko na wskazywaniu słabych punktów, ale również na sugerowaniu nowych rozwiązań, bądź nawet ich wdrożenia – w zależności od firmy świadczącej audyty i wybranej usługi.
Podczas audytowania wychwytuje się takie elementy, jak choćby źle skonstruowany proces zakupowy, który jest zbyt skomplikowany i nie wykorzystuje pełnych możliwości sprzedażowych, na przykład cross-sellu i up-sellu. Czyli ogólnie rzeczy, które nazywamy “pain pointami”.
Profesjonalnie przeprowadzony audyt sklepu zakończy się listą rzeczy zebranych w formie dokumentu, które pozwolą naprawić popełnione błędy i spowodują wzrost współczynnika konwersji, a co za tym idzie sprzedaży.
Dobry audyt zawiera przede wszystkim analizę UX, usability, techniczną oraz contentową. Dokument ten zawiera informacje o wspomnianych pain pointach, informacje jak je poprawić oraz wskazuje pozytywne benchmarki rozwiązań warte wykorzystania.
Dlaczego przeprowadza się audyt sklepu internetowego?
Mówi się, że nie ma rzeczy idealnych. Zawsze znajdzie się aspekt, który można poprawić. Dotyczy to również samych e-commerce`ów. Pomimo starań i włożonej pracy, zawsze znajdzie się element, który można optymalizować, a w efekcie poprawić jego skuteczność.
Innymi słowy, rozwój sklepu to ciągła optymalizacja. Ciągłe dążenie do perfekcji i wyciśnięcia jeszcze więcej z naszego – najważniejszego przecież – narzędzia sprzedaży.
Przykład? Niewidoczny i niewyróżniający się button. Jego kiepskie umiejscowienie powoduje niski CTR, na poziomie 1%. Sprzedaż, przyjmijmy, że wynosi 10 000 zł miesięcznie.
Co jeśli poprawimy ten wskaźnik do zaledwie 2%? Sprzedasz za drugie 10 000zł.
Tak, poprzez tę jedną zmianę, podwoisz swój przychód.
Oczywiście audyty nie ograniczają się do samej sprzedaży, choć najczęściej są jej głównym celem. Jeśli zależy Ci bardziej na przykład na powiększeniu bazy mailingowej, audyt również spełni swoją rolę.
Dla kogo przeznaczony jest audyt e-commerce?
Przez jakie aspekty przedsiębiorcy decydują się na audyt sklepu internetowego?
Jednym z głównych powodów są niskie wskaźniki takie jak CR (ang. conversion rate), CTR (ang. click through rate), bądź wysoki współczynnik odrzuceń (bounce rate) i porzuconych koszyków.
Odnośnie ostatniej kwestii, porzuconych koszyków i ich ratowania, poświęciłem osobny artykuł, do zapoznania z którym serdecznie zachęcam.
Kolejną oznaką, że Twój sklep potrzebuje audytu, jest brak reakcji na sezonowe wzrosty.
Jeśli na rynku e-commerce jest wielka hossa, na przykład ze względu na święta, a Twoje sprzedaż stoi w miejscu – gdzieś jest błąd, przez który tracisz pieniądze.
Głównym założeniem audytowania jest odpowiednie zdiagnozowanie problemów strony, a następnie ich poprawa. Tak, by poprawić współczynnik konwersji, bez względu, co jest finalnym działaniem.
Co można zyskać dzięki audytom?
Zależne jest to od rodzaju wybranego audytu.
Jeśli wybierzesz audyt SEO, potencjalnie wzrośnie ruch na Twojej stronie i poprawi się jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Jeśli jest to audyt UX, strona stanie się bardziej intuicyjna, zwiększając CR (ang. conversion rate), a finalnie sprzedaż/ilość zapisów na newsletter, bądź inną, wybraną przez Ciebie konwersję.
Zatem sam wynik mocno zależy jest od wybranego rodzaju audytu, których rynek e-commerce oferuje naprawdę wiele. Czas zatem poznać konkretne rodzaje audytów.
Rodzaje audytu sklepu internetowego
Sam audyt to pojęcie bardzo szerokie. Sklep internetowy to organizm złożony, zbudowany z wielu sfer, jak UX, SEO, czy UI. Istnieją zarówno usługi wąskie, nakierowane na jedną, konkretną sferę sklepu, jak i całościowe analizy. Na jakie audyty zatem można liczyć?
Audyt SEO
Gdy chcesz poprawić pozycjonowanie w internecie i do tego wyniki sklepu, poprzez zwiększenie ruchu – ten rodzaj audytu jest dla Ciebie. Poprzez niego, dowiesz się, które sfery potrzebują optymalizacji. Zarówno od strony technicznej (na przykład szybkość ładowania strony), jak i contentu.
Dowiesz się również, czy treść na stronie jest odpowiednia pod kątem SEO, jak Twoja strona wypada na tle konkurencji w wynikach wyszukiwania i czy posiadasz odpowiednie linkowanie wewnętrzne.
Audyt UX
User experience to wszelkie doświadczenia, jakie zbierają klienci podczas wizyty (np. robienia zakupów) w Twoim sklepie www. Odnosi się to między innymi do intuicyjności nawigacji.
Czy Twoja strona stawia na praktyczne doświadczenie również i na urządzeniach mobilnych? To do przenośnego sprzętu należy przyszłość, aż 92% osób w wieku 16-24 lata kupuje przy pomocy smartfona, wyrabiając w sobie odpowiedni nawyk zakupowy.
Czy nie utrudnia się ścieżki zakupowej zbędnymi etapami, jak brak możliwości dodania produktu do koszyka za pomocą jednego kliknięcia?
Na powyższe pytania odpowie dobrze przeprowadzony audyt UX.
Audyt techniczny
Jest to rodzaj analizy, która porusza obszary takie jak platforma, na której stoi sklep (na przykład WooCommerce), jego wersja na urządzeniach mobilnych i wszelkie statystyki, pokroju czasu ładowania strony. W tej ostatniej kwestii, szacuje się, że co każdą dodatkową sekundę ładowania strony, CR (ang. conversion rate) spada aż o 7%!
Są to aspekty, o których rzadko myśli się na co dzień, lecz posiadają niebagatelny wpływ na doświadczenia klientów podczas korzystania z Twojej witryny, w tym składania zamówień.
Ewentualne niedociągnięcia, jak błędnie przekierowujący przycisk na stronie, może kosztować Cię liczne konwersje. Według LoadStorm, aż 46% użytkowników, którzy nie są zadowoleni z działania strony, nie wrócili już na nią ponownie.
Czy podpięte bramki płatności działają poprawnie? Czy wszelkie rozszerzenia sklepu, jak Call Page, spełniają swoją rolę? Czy strona jest odpowiednio zabezpieczona, na przykład szyfrowaniem SSL? Odpowiedzi na te i inne pytania udzieli szczegółowa analiza, która wychwyci wszelkie słabe punkty Twojego sklepu, od strony technicznej.
Co, jeśli jednak ten zakres audytu jest za wąski?
Albo nie masz pewności odnośnie sfery sklepu, która potrzebuje poprawy w Twoim przypadku?
Przyjrzyjmy się bliżej jednej, konkretnej metodzie, która zyskuje coraz większą popularność i może rozwiązać ten problem.
Audyt e-commerce metodą cognitive walkthrough
Gdy potrzebujesz szerszego spojrzenia w Twoim sklepie internetowym istnieje metoda audytowania, która polega na wcieleniu się w rolę klienta. Podczas niej sprawdzone zostaną najważniejsze aspekty Twojego biznesu w internecie – od ogółu, jak ścieżka zakupowa, po szczegóły, jak kolor przycisku z CTA.
Niezależny ekspert analizuje stronę przez perspektywę przeciętnego klienta.
Dzięki posiadanej wiedzy i zgromadzonemu doświadczeniu widzi jednak więcej, niż zwykły użytkownik. Dzięki temu potrafi wskazać, co warto poprawić, podać swoje rekomendacje i całość przedstawić w przystępny sposób, przygotowując specjalny raport.
Jak wygląda audyt metodą cognitive walkthrough?
Poniżej przedstawiam krótką, 5 etapową ścieżkę przeprowadzania przeciętnego audytu.
Krok pierwszy – analiza statystyk i nagrań sesji użytkowników.
Przed rozpoczęciem audytu, zaufanej firmie zajmującej się nim, powinno podać się podstawowe dostępy, między innymi do samego sklepu, Google Analitycs, czy Hotjara.
Znajdujące się tam informacje i statystyki pozwolą lepiej zrozumieć zachowania klientów.
Każda informacja jest tutaj na wagę złota, wszelkie dane, jak ruch na stronie, poszczególne etapy procesu zakupowego, bounce rate, czy specjalne analizy od Hotjara, jak heatmapy i clickmapy.
Krok drugi – przygotowanie planu i scenariuszy.
Drugim krokiem, po sprawdzeniu twardych danych, jest stworzenie scenariuszy.
Za scenariusz przyjmuje się drogę użytkownika od strony głównej, do dokonania danej akcji, na przykład zapisania się na newsletter, założenia konta, wyliczenia kosztów w konfiguratorze (kalkulatorze) czy zamówienia produktu.
W zależności od złożoności strony (jej funkcjonalności, czy liczby wariantów kart produktu i ścieżek konwersji) i ilości pożądanych akcji, ilość scenariuszy może się mocno różnić. Dla prostej www najczęściej wystarcza już kilka, gdy dla większych sklepów, z szerokim asortymentem, może być ich już kilkanaście.
Oczywiście im więcej scenariuszy, tym przeprowadzenie cognitive walkthrough będzie bardziej czasochłonne i droższe. Jednak nawet złożony audyt będzie i tak znacznie tańszy w porównaniu do badań ilościowych, które dadzą bardzo zbliżone wyniki. Jeśli chcesz poznać konkretną wycenę takiej usługi, skontaktuj się z nami.
Krok trzeci – wyciągnięcie wniosków i rekomendacje.
Gdy analiza jest już zakończona, można przejść do podsumowania obserwacji. Jest to etap, na którym stawia się konkretne sugestie i rekomendacje zmian, mające na celu poprawienie wyników sklepu, na przykład współczynnika konwersji.
Przedstawia się benchmarki i wylicza koszty związane z wdrożeniem poszczególnych zmian. Następnie przechodzi się do fazy wdrożenia zmian.
Krok czwarty – optymalizacja.
Gdy ma się gotową strategię do zwiększenia użyteczności sklepu internetowego, czas przejść do realizacji. Tak, by wyróżnić się na tle branży i zapewnić klientom jak najlepsze warunki konwersji.
Mając gotowy plan i znając słabe strony sklepu, ostatnim krokiem jest wprowadzenie sugerowanych zmian, przy którym pomoże Ci dobra agencja interaktywna.
Krok piąty – testowanie.
To ostatni etap audytu, w którym oceniona zostanie poprawność sugerowanych zmian oraz samego ich wdrożenia. Tu również przydają się dostępy do wszelkich platform ze statystykami, jak Google Optimize, czy Hotjar, aby móc przeprowadzić pomiary raz jeszcze, w celu porównania ich z danymi sprzed audytu.
Jest to moment, w którym dokonuje się ewentualnych drobnych korekt, tak, by efekty po audycie były jak najlepsze. Trzeba pamiętać o tym, że proces optymalizacji sklepu jest procesem ciągłym, a sam e-commerce wraz ze zmianami, na przykład w asortymencie, będzie potrzebować kolejnych optymalizacji.
Jakie są zalety metody cognitive walkthrough?
Największą zaletą jest oczywiście zwiększenie sprzedaży w danym sklepie, po wprowadzonej optymalizacji. Dobrze przeprowadzony audyt osiągnie te same rezultaty, co złożone badania ilościowe na użytkownikach. Z tą różnicą, że będzie znacznie szybszy w realizacji oraz zdecydowanie tańszy.
Warto jednak podkreślić, że w wielu przypadkach badania jakościowe – takie jak audyt – są koniecznym uzupełnieniem badań ilościowych w postaci ankiet, analityki czy nagrań sesji.
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru audytu?
Przede wszystkim, warto zwrócić uwagę na 2 kwestie – rodzaj audytu i wybraną firmę.
W pierwszej kwestii, szczególnie zastanów się, jaka optymalizacja Ci jest potrzebna – czy pozycjonowanie Twojej strony należy do poprawy, czy masz problem z porzuconymi koszykami, a może nie znasz dokładnej przyczyny problemów Twojego sklepu internetowego?
W przypadku niepewności odnośnie przyczyny kiepskich efektów, warto postawić na cognitive walkthrough, który obejmie analizę wielu sfer sklepu, przede wszystkich tych, na które szczególnie zwracają uwagę klienci.
Jeśli chodzi o wybór firmy – warto postawić na doświadczone przedsiębiorstwa, które działały z wieloma klientami, z różnych branż. Posiadany staż jest szczególnie ważny w branży audytów, ze względu na różnorodność każdego przypadku i co za tym idzie szerokie spektrum napotykanych problemów.
Dobrze jest wybrać również firmę, dla której wdrożenie sugerowanych poprawek nie stanowi problemu – oszczędzi to czas na szukanie kolejnej firmy i jest potwierdzeniem posiadanych kompetencji firmy przeprowadzającej audyt.
Podsumowanie
Jeśli chcesz wykorzystać pełen potencjał Twojego e-commerce, warto, byś skorzystał z audytu wyspecjalizowanej w tym firmy. Kluczem do sukcesu jest wybranie doświadczonych specjalistów, którzy przeanalizują wszystkie wybrane aspekty e-commerce w celu poprawy i rozwoju Twojego biznesu. Zachęcam do kontaktu z nami, abyś poznał bliżej szczegóły i możliwości audytu, który jest częścią naszej oferty.