Jakie są wymiary grafik na Facebook`a? To pytanie jest stale aktualne ponieważ Facebook lubi zaskakiwać użytkowników, wprowadzając nagle zmiany obejmujące wymiary grafik zarówno tych w postach, jak i zdjęć profilowych, czy zdjęcia w tle. Dla osób, które zajmują się prowadzeniem profesjonalnych profili firmowych w social mediach szczególnie ważne jest, żeby być na bieżąco. W końcu odpowiedzialność za nienaganny wygląd fanpage’y leży po ich stronie. Jakie są aktualne wymiary grafik na Facebooku i w jakim formacie najlepiej je zapisywać?
Graficzne przedstawienie grafik znajdziesz pod artykułem
Facebook co jakiś czas zmienia wygląd całego serwisu. Regularnie wprowadza również modyfikacje w wymiarach grafik. Jak to wpływa na aktywność przeciętnego użytkownika? Dla osób, które dodają wyłącznie zdjęcia z telefonu, aktualizując swój profil, raczej nie ma to znaczenia. Istotne jest to wtedy, gdy prowadzi się fanpage i chce się zrobić wszystko, żeby wyglądał profesjonalnie. Social media z rozmazanymi zdjęciami raczej odstraszają niż przyciągają potencjalnych odbiorców, dlatego wiedza o tym, jakie są aktualne wymiary grafik na Facebooku jest tak istotna.
Wymiary grafik Facebook – profil firmowy lub prywatny
To jakie są aktualne wymiary grafik na Facebooku? Zdjęcie profilowe – avatar – według informacji podawanych przez Facebook powinno mieć minimum 170 x 170 px. Na desktopie wyświetla się jako 170 x 170 px, na urządzeniach mobilnych zaś jako 128 x 128 px, a miniatura to 36 x 36 px. W związku z tym zaleca się, aby wymiary grafik w avatarze liczyły 800 x 800 px. Dzięki temu nie stracą na jakości nawet po wyświetleniu w pełnym rozmiarze. Zdjęcie profilowe ma to do siebie, że dodawane jest jako kwadrat, ale pokazywane jako koło, dlatego jeśli w tym miejscu chce się wstawić np. logotyp marki, warto pamiętać, żeby nic nie znalazło się na rogach, które zostaną automatycznie przycięte.
Jeżeli chodzi o zdjęcie w tle, czyli cover photo, aktualne wymiary grafik umieszczanych w tym miejscu powinny jednocześnie spełniać wymagania dla wersji mobilnej, jak i desktopowej Facebooka. Na komputerze cover photo wyświetli się w rozdzielczości 820 x 312 px, zaś na mobile’u zdjęcie w tle to 640 x 360. Z tego względu najlepiej na zdjęcia w tle wybierać format 820 x 360 px z zachowaniem odpowiednich krawędzi tak, aby po automatycznym przycięciu nadal wszystko było widoczne. Zdjęcie w tle z tekstem lub logotypem warto zapisać w formacie .png. To pozwoli zachować jego jakość nawet na dużych ekranach.
Zdjęcie w tle na FB umieszcza się również na grupach tematycznych. Co ważne, wówczas jego zalecane wymiary są inne niż w przypadku fanpage cover photo czy zdjęcia w tle na profilu. Tu najlepiej sprawdzają się grafiki 1640 x 856 px w proporcji 1.91:1. W przypadku zdjęcia w tle na wydarzeniach, rekomendowane wymiary grafik to 1200 x 628 px.
Po cover photo przejdźmy do grafik do postów. Aktualne wymiary grafik na Facebooku w przypadku postów w kwadracie wynoszą 1080 x 1080 px. Posty prostokątne pionowe powinny mieć 640 x 960 px. Tu bardzo istotne dla właściwego wyświetlania się grafik są odpowiednie proporcje – 2:3. Natomiast posty prostokątne poziome najlepiej prezentują się w formacie 1200 x 900 px. Posty można dołączać również w formie wideo. Tutaj, jeżeli chodzi o rozdzielczość, rekomendowane wartości wynoszą 1920 x 1080 px lub 1080 x 1080 px przy zachowaniu proporcji 9:16, 16:9 albo przy kwadratowym wideo – 1:1. Przed próbą dodania filmu warto sprawdzić jego wagę – Facebook akceptuje pliki do 10 GB. Pozostaje jeszcze jeden format postów, czyli post typu pokaz slajdów, który zastępuje wideo lub gify. Tworząc pokazy slajdów, używaj obrazów o wysokiej jakości. Obrazy powinny mieć rozmiar co najmniej 1080 × 1080 pikseli oraz współczynnik proporcji 16:9 lub 1:1. Jeśli obrazy mają inne rozmiary, zostaną automatycznie przycięte do proporcji 16:9 lub 1:1.
A jakie są aktualne wymiary grafik na stories? Zarówno Facebook, jak i Instagram zalecają dodawanie grafik do relacji w formacie 1080 x 1920 px.
Wymiary grafik Facebook – reklamy
Facebook ma również swoje zalecane wymiary grafik na reklamy. Reklama pozioma do poprawnego wyświetlania potrzebuje rozdzielczości 1200 x 628 px. Takie same wymiary – 1200 x 628 px sprawdzają się także przy linkpostach, czyli postach z linkiem zewnętrznym np. kierującym do strony internetowej firmy oraz przy Lead Ads. Ewentualnie w przypadku reklamy graficznej istnieje możliwość wykorzystania grafik 1200 x 1200 px.
Reklama celowana na polubienia fanpage’a, tak zwane Page Likes, powinna mieć proporcje 2:3 lub wymiary 1200 x 444 px.
Na popularności zyskuje również reklama karuzelowa, która pozwala wyświetlać do 10 grafik lub filmów, każdy z oddzielnymi linkami. Minimalny rozmiar w przypadku tego formatu wynosi 600 x 600 px, ale najlepiej prezentują się wersje 1080 x 1080 px. Ten sam wymiar sprawdzi się także w reklamach na Facebook Marketplace oraz reklamie typu kolekcja – obraz lub film w tle i cztery kafelki produktowe.
Facebook od jakiegoś czasu pozwala na dodawanie reklam na stories i Messenger stories, a także w skrzynce odbiorczej Messengera. Jeżeli chce się dodać grafiki reklamowe na stories, najlepiej zrobić to w formatach 1080 x 1920 px, zaś w skrzynce odbiorczej w najpopularniejszej wersji 1080 x 1080 px.
A co z reklamami w formie wideo? Jeżeli chodzi o wymiary, zaleca się 1920 x 1080 px lub 1080 x 1080 px. Film reklamowy może mieć od 5 sekund aż do 10 minut.
Wymiary a ilość tekstu
Wspomnijmy jeszcze o wymaganiach social media w zakresie tekstu na grafice. Do niedawna Facebook pozwalał na dodawanie grafik, na których tekst zajmował maksymalnie 20% obrazu, ale teraz te wytyczne już nie obowiązują. Teoretycznie obostrzenia zostały zniesione, jednak nadal zdecydowana większość użytkowników trzyma się zasady 20%, nawet jeśli wymiary pozwalają na wstawienie większej ilości tekstu. Dlaczego? Ponieważ grafiki z kilkoma słowami są po prostu bardziej czytelne dla odbiorców niż te pełne napisów. Dotyczy to szczególnie zdjęcia w tle oraz różnego rodzaju formatów reklamowych.
Facebook a zapisywanie grafik
Pozostaje jeszcze kwestia zapisywania grafik. Grafiki bez względu na wymiary najlepiej dodawać w formatach .jpg lub .png. Ten ostatni sprawdza się szczególnie w przypadku zdjęć z logotypami lub napisami, bo nie traci na jakości. Maksymalny rozmiar pliku graficznego wgrywanego na Facebook wynosi 30 MB. Najlepiej, żeby rozdzielczość wynosiła 72 dpi, a grafika została stworzona w trybie kolorów sRGB. Warto pamiętać również o kompresji, szczególnie przy zdjęciach w tle, które po przekroczeniu 100 kB Facebook zmniejsza automatycznie.
W przypadku filmów możliwe jest korzystanie w formatów MP4, MOV albo GIF. Jak już wspomniano wcześniej, maksymalny rozmiar pliku dopuszczony przez Facebook wynosi 10 GB – tu także wymiary nie mają znaczenia, nawet największe powinny zmieścić się w dopuszczalnej wadze. Jeżeli chodzi o dodatkowe wytyczne, zaleca się kompresję H.264, utrzymanie stałej szybkości klatek, kwadratowe piksele, progresywne skanowanie, kompresję dźwięku stereo AAC oraz szybkość powyżej 128 kb/s.
Gdzie tworzyć grafiki?
Możesz je zlecić naszej agencji, tak samo jak prowadzenie stałych działań w social mediach. Jeśli jednak współpracuje się na stałe z profesjonalnym grafikiem, który może na bieżąco przygotowywać potrzebne formaty, warto spróbować skorzystać z darmowych narzędzi umożliwiających samodzielne zaprojektowanie różnorodnych grafik.
Niektóre z dostępnych na rynku programów udostępniają całe pakiety szablonów, wiele rodzajów fontów, elementów dekoracyjnych itp. Wystarczy tylko dodać swoje zdjęcia, wpisać własny tekst i np. podmienić barwy tak, żeby wszystko pasowało do komunikacji prowadzonej przez markę. To dobre rozwiązanie dla małych firm, które nie chcą wydawać zbyt dużo na prowadzenie social mediów, a jednocześnie zależy im na tym, aby całość była spójna i mimo wszystko wyglądała profesjonalnie. W końcu fanpage to wizytówka – powinien pasować do strony internetowej i do innych profili w social mediach.
Decydując się na szablony postów na fb, zdecydowanie ograniczasz wydatki. Jednak musisz liczyć się z tym, że wraz z rozwojem firmy te grafiki przestaną odpowiadać na Twoje potrzeby.
Zalecane wymiary grafik na Facebooku (lista):
Zdjęcie profilowe (avatar): 800 x 800 px
Zdjęcie w tle (cover photo): 820 x 360 px najlepiej forma png, warto zachować odpowiednie krawędzie, aby po automatycznym przycięciu było wszystko widoczne
Zdjęcie w tle w grupach tematycznych: 1640 x 856 px w proporcji 1.91:1
Zdjęcia w tle na wydarzeniach: 1200 x 628 px
Posty:
Posty w kwadracie: 1200 x 1200 px lub 800 x 800 px
Posty prostokątne pionowe: 640 x 960 px, proporcje: 2:3
Posty prostokątne poziome: 1200 x 900 px
Posty wideo: 1920 x 1080 px lub 1080 x 1080 px przy zachowaniu proporcji 9:16, 16:9
Kwadratowe wideo: proporcja 1:1, np. 1080 x 1080 px
Post typu „pokaz slajdów”: co najmniej 1080 × 1080 px
Reklamy na FB:
Reklama pozioma: 1200 x 628 px
Posty z linkiem zewnętrznym (linkposty): 1200 x 628 px
Lead Ads: 1200 x 628 px
Reklama graficzna: 1200 x 1200 px
Page Likes (reklama celowana do polubienia fanpege’a): 1200 x 444 px, proporcje 2:3
Reklama karuzelowa: najlepiej 1080 x 1080 px
Reklama na Facebook MarketPlace: 1080 x 1080 px
Reklama typu kolekcja: 1080 x 1080 px
Reklama Messenger stories: 1080 x 1920 px albo 120 x 628 px
Reklamy Messenger, skrzynka odbiorcza: 1080 x 1080 px
Reklamy wideo – 1920 x 1080 px lub 1080 x 1080 px, do 10 minut
Stories: 1080 x 1920 px
Waga plików: Maksymalnie do 10 GB
Formaty grafik: jpg lub png – szczególnie w przypadku zdjęć z logotypami
Rozmiar pliku: 30 MB
Rozdzielczość: 72 dpi
Kolory: sRGB
Zdjęcia w tle: powyżej 100 kB Facebook zmniejsza automatycznie – pamiętajmy o kompresji
Format filmów: MP4, MOV albo GIF, najlepiej kompresja H.264