fbpx
Kategoria: Design/UX/UI
Współczynnik odrzuceń. Czym jest bounce rate i  jak go poprawić?

Współczynnik odrzuceń. Czym jest bounce rate i jak go poprawić?

Twoja strona ma wysoki współczynnik odrzuceń i nie wiesz co z tym zrobić? A może po prostu chcesz dowiedzieć się czegoś więcej, bo cenisz sobie rozwój i lubisz praktyczne wskazówki? Dobrze trafiłeś!

Po przeczytaniu tego artykułu bounce rate nie będzie miał przed Tobą tajemnic. Ani jednej.

Mężczyzna sprawdzający współczynnik odrzuceń w swoim sklepie internetowym

1. Czym jest współczynnik odrzuceń (bounce rate) i co oznacza?

Najprościej tłumacząc – współczynnik odrzuceń jest to procent użytkowników, którzy wykonali jedną interakcję odwiedzając naszą stronę internetową. Słowo „jedną” jest tu kluczowe.

W większości przypadków oznacza to, że użytkownik zakończył interakcję z naszą www na wyłącznie wyświetleniu strony. Poza tym nie dokonał żadnych kolejnych czynności, czyli nie ma mowy o takich interakcjach jak na przykład przejście na którąś z poszczególnych podstron, kliknięcia w przyciski czy włączenie filmu. Wchodzi, a następnie opuszcza bez podjęcia żadnej dodatkowej akcji. Koniec.

Są natomiast takie www, których zawartość witryny nie wymaga kolejnych działań. W przypadku takich witryn współczynnik odrzuceń będzie siłą rzeczy wyższy, niż na pozostałych stronach.

Zatem jak można się domyślić, wysoki współczynnik odrzuceń nie zawsze oznacza coś negatywnego.

Czy zawsze wysoki poziom bounce rate jest zły?

Jak wspomniałem, nie zawsze. Idealnym przykładem jest zakłada z kontaktem do Twojej firmy – internauta chce wejść na tylko jedną stronę, aby sprawdzić do nas numer telefonu (po czym od razu wychodzi z danej strony), a licznik odrzuceń zalicza to do naszego bounce rate.

Podobnie może się dziać w przypadku wpisów na bloga, użytkownik wyświetla pojedynczą stronę, aby się czegoś dowiedzieć, a po przeczytaniu w mgnieniu oka z niej wychodzi. Wskaźnik odrzuceń również to odnotuje. W takiej sytuacji nie jest jednak to powód to zmartwień.

W internecie krążą również plotki o wpływie bounce rate na pozycje w wynikach wyszukiwania. Oficjalnie Google stwierdza, że nie ma to wpływu na to, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania Google uplasuje się nasza strona. Powiązanie logiczne zatem jest prawdopodobnie jedynie pozorne. Sam współczynnik odrzuceń może jednak służyć dla nas jako drogowskaz, czy nasza strona jest dobrze skonstruowana pod katem User Experience, a to – jak wiemy – już ma istotny wpływ na pozycję w Google.

Natomiast aby dobrze zrozumieć jego wartość, na początku warto zastanowić się jeszcze nad jedną kwestią…

2. Co wpływa na współczynnik odrzuceń?

Co tak de facto sprawia, że nasza witryna ma wysoki bounce rate?

Odpowiedzi możemy szukać w wielu czynnikach, najważniejsze z nich to:

a) nieodpowiednia treść:

Użytkownicy mogą opuścić naszą stronę bez podjęcia jakiejkolwiek akcji, gdy nie znajdą treści, której szukali – jest to argument przeciwko tzw. clickbaitom. Należy tak dopasować nagłówek i opis treści na stronie, aby internauci nie czuli się oszukani po wejściu na naszą stronę internetową.

b) zbyt długi czas wczytywania strony:

Gdy nasza strona wczytuje się powyżej 3-4 sekund a czasem nawet 6-7 sekund, jest to wystarczający argument dla wielu osób, aby po prostu z niej wyjść nie czekając na jej załadowanie. Ile trwa pojedyncze żądanie aby wejść na Twoją stronę?

Możesz to sprawdzić pod tym linkiem: https://pagespeed.web.dev/

c) brak responsywności:

Wysoki współczynnik odrzuceń może być również spodowowany brakiem responsywności naszego sklepu online. To, aby nasze strony działały na urządzeniach mobilnych jest absolutną podstawą w dwudziestym pierwszym wieku. Brak dostosowania jest w tym przypadku zabójczy. Odsetek sesji z urządzeń mobilnych w wielu branżach przekracza ten z komputerów stacjonarnych, więc gdy nasza strona nie jest responsywna, odcinamy się od pokaźnej liczby użytkowników.

d) nieintuicyjna nawigacja:

Współczynnik odrzuceń może być wysoki również ze względu na chaos panujący na naszej stronie. Prostota jest tutaj królem. Gdy użytkownicy nie wiedzą, gdzie mogą znaleźć interesującą ich witrynę, po prostu wychodzą ze strony i szukają informacji u konkurencji.

chaos, przez który rośnie bounce rate na stronie internetowej

3. Gdzie sprawdzić wartość współczynnika odrzuceń?

Aby sprawdwdzić współczynnik odrzuceń należy stronę WWW wyposażyć w analitykę w postaci systemu Google Analytics. Jego przyłączeniem może zająć się np. Twoja agencja reklamowa lub software house.

Jeśli już masz Google Analytycs możesz to zrobić w kilku sekcjach, mianowicie:

  • w sekcji „odbiorcy” jest wyświetlany ogólny współczynnik odrzuceń (bez szczegółów),
  • w sekcji „poszczególne strony” analytics zbiera informacje o tym, jak użytkownik wchodzi na inną podstronę, dzięki czemu możemy sprawdzić współczynnik odrzuceń dla wszystkich stron,
  • natomiast w sekcji „cały ruch” jesteśmy w stanie sprawdzić, skąd dokładnie są użytkownicy na naszej stronie docelowej.

Mając informacje, jakie strony wyłącznie użytkownicy wyświetlali, a na jakich dokonali dalszych działań czyli akcji, możemy przystąpić do pracy, w celu obniżenia procentu odrzucenia.

kobieta sprawdzająca w Google bounce rate swojego e commerce

4. Jak poprawić współczynnik odrzuceń?

Przede wszystkim sprawdźmy wszystkie podpunkty wymienione w 2. sekcji tego artykułu. Jeśli cokolwiek z tej listy występuje na Twojej witrynie, to czas na zmiany. Chyba nie chcesz aby Twój współczynnik wyjść szybował w przestworzach?

Gdy uda nam się zdiagnozować problem, możemy przejść do jego rozwiązania.

a) Poprawa treści na stronie.

Przede wszystkim, aby uzyskać niski współczynnik odrzuceń musimy zadbać o jakościową treść na naszej stronie. Wysoką wartość merytoryczną treści postawmy na pierwszym miejscu. I twórzmy content tak, by interesował użytkowników. Jeśli będzie interesujący i wartościowy użytkownicy chętnie będą go linkowali – a więc organicznie budowali linki do Twojej strony.

Zatem na każdej z konkretnych podstron tworzymy jak najwięcej merytorycznych treści zawierających wiedzę, wartość dodaną oraz infromacje.

Dodatkowo, niech nagłówek rzeczywiście zależy od treści, na przykład z landing page – nigdy nie wprowadzajmy użytkowników w błąd!

Pamiętajmy również o call to action (CTA), które zmotywuje użytkowników do działań w ramach jednej strony.

b) Poprawa funkcjonalności strony.

Jeśli chodzi o współczynnik odrzuceń poza treścią ważna jest również forma tekstu na naszej witrynie oraz liczba funkcjonalności.

Sporym błędem, szczególnie na landing page’ach są zbyt liczne i nachalne pop-upy.

Kolejną niezwykle istotną kwestią (jeśli nie najbardziej istotną) jest nawigacja na naszej witrynie. Z jednej strony podzielona powinna być w ten sposób, aby można było intuicyjnie się po niej poruszać, bez zbędnego domyślania się i szukania, a drugiej aby zachęcała do dalszej eksploracji w ramach jednej sesji.

Jednym z powodów, dla których użytkownik wykonał tylko jedno żądanie jest czas ładowania strony. Optymalizacja tego wskaźnika powinna być jednym z pierwszych kroków podczas pracy z naszą stroną.

Zadbanie o te wszystkie aspekty pozwoli uniknąć wysokiego współczynnika odrzuceń.

c) Audyt UX i UI.

Dla tych, którzy pierwszy raz stykają się z tymi skrótami, w największym skrócie i uproszczeniu, jakim się tylko da:

UX to doświadczenie użytkownika/wartość jaką daje mu nasza strona, jej użyteczność,

UI to szata graficzna naszej strony.

W przypadku współczynnika odrzuceń Oprócz funkcjonalności z podpunktu b), ważne by zadbać o wygląd naszej witryny. Na ten wygląd składa się właśnie UX oraz UI.

Jak powinna wyglądać nasza WWW aby zminimalizować współczynnik odrzuceń? Powinna wyglądać tak, by zachęcała użytkowników do pozostania na niej dłużej i podjęcia akcji, eksploracji WWW, by nie były to sesje ograniczone do wyłącznie wyświetlenia jednej ze stron. Musisz zadbać o intuicyjność. W przypadku sklepów online im prostsze i bardziej standardowe rozwiązanie tym lepiej.

Zatem w zdecydowanej większości przypadków należy postawić na estetykę oraz prostotę. Im bardziej przejrzysta i klarowna będzie nasza strona, tym lepiej będą ją odbierać internauci.

Dzięki tym metodom skutecznie uda nam się zmniejszyć współczynnik odrzuceń.

kobiety sprawdzające funkcjonalność strony, by obniżyć współczynnik odrzuceń

5. Podsumowanie – współczynnik odrzuceń.

Wysoki współczynnik odrzuceń to sygnał, że musimy popracować nad naszą stroną.

By skutecznie walczyć z współczynnikiem odrzuceń najpierw trzeba zdiagnozować problem przy pomocy Google Analytics, a następnie zabrać się do działania.

W optymalizacji współczynnika odrzuceń z pewnością pomoże Ci doświadczona agencja interaktywna. Co więcej taka agencja pomoże Ci również poprawić całościowo użyteczność WWW, wydłużyć czas sesji, zwiększyć sprzedaż oraz zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków.

Wprowadzenie wszystkich poprawek z punktu 4., jest gwarancją na obniżenia współczynnika odrzuceń.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy ich wprowadzaniu – skontaktuj się z nami, my Ci pomożemy!

osoba kontaktująca się z agencją interaktywną, by wspólnie obniżyć współczynnik odrzuceń w e commerce
5/5 - (1 ocen)

Autor wpisu:

Marcin Gajda

CEO

Ponad dziesięć lat doświadczenie w Digital Marketingu, obsłudze klienta, sprzedaży online. Prowadziłem projekty dla największych polskich i międzynarodowych firm takich jak Rockwool, GPW, Provident, Aviva, Medivet, Acciona czy Zepter.

Współczynnik odrzuceń. Czym jest bounce rate i  jak go poprawić?Wróć do bazy wiedzy
5/5 - (1 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Design/UX/UI
    Współczynnik odrzuceń. Czym jest bounce rate i  jak go poprawić?

    Współczynnik odrzuceń. Czym jest bounce rate i jak go poprawić?

    Czytaj dalejWspółczynnik odrzuceń. Czym jest bounce rate i  jak go poprawić?

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka - akceptujesz politykę prywatności. [polityka cookies]