fbpx
Kategoria: Biznes
MVP – co to jest?

MVP – co to jest?

Ogranicz ryzyko i zdobądź cenny feedback swojego biznesu już na samym początku – to wszystko za sprawą minimum viable product. Czym jest, jak do niego podejść – przeczytaj artykuł aby poznać wszystkie tajemnice MVP.

Pomoc agencji interaktywnej w przygotowaniu MVP

Minimum viable product – na czym polega?

Filozofią MVP jest stworzenie produktu wystarczającego do wypuszczenia na rynek.
To znaczy takiego, który ma wszystkie najważniejsze elementy, które sprawią klientom satysfakcję, nie posiada żadnych błędów i można go monetyzować.

Minimum viable product powinien być wolny od wszelkich niedoróbek, ponieważ mogą one zniechęcić pierwszych klientów, spisując na straty cały projekt.

Wybierając taką drogę wprowadzania produktu na rynek, powinniśmy iść w myśl „enough features” – aby produkt był wciąż zdatny do użycia i sprzedaży, jednak w przyszłości będzie nadal rozwijany do wersji docelowej i będzie miał jeszcze dodatkowe możliwości rozwoju w przyszłości.

Dlaczego minimum viable product jest tak ważny?

Przygotowanie MVP w pierwszej kolejności daje kilka bardzo ważnych benefitów.
Z tego też względu jest coraz chętniej wdrażane przez wielu przedsiębiorców. Co ich do tego skłania?

Ograniczone ryzyko

Minimum viable product nie potrzebuje tak dużych nakładów finansowych i zaangażowanego czasu, co pełen produkt. Mniejsza inwestycja oznacza ograniczenie ryzyka. Jeśli wprowadzasz innowacyjny produkt, posiadasz jedynie wstępne założenia odnośnie jego sprzedaży – warto być w tym przypadku zachowawczym i ograniczać koszty.

Filozofia MVP mówi, abyś zdobył najpierw pierwszych klientów, pozyskał od nich informacje zwrotne i dopiero po tym zaczął inwestować większe środki. Nie ryzykuj ich na samym początku, gdy brakuje Ci pewności na temat reakcji rynku.

Dopiero po pozytywnym odzewie i pierwszych sfinalizowanych transakcjach zacznij o tym myśleć. Lepiej jest chwilę poczekać, niż stracić pieniądze.

Źródło informacji zwrotnych

Kolejną wielką zaletą MVP jest to, że już na samym początku projektowania produktu możesz otrzymać wartościowy feedback. Często te informacje kończą się zmianą założeń i przedefiniowaniem przyszłości produktu. Z tego względu lepiej otrzymać feedback w początkowym stadium rozwoju, niż jak produkt jest uważany za gotowy.

W przypadku stron internetowych szacuje się, że już 5 użytkowników wykryje 85% błędów na stronie. Nie musisz zatem mieć wielotysięcznego ruchu, by doszlifować swoją witrynę.

MVP wzmaga również dyskusje w Twojej grupie docelowej – bardziej zaangażowana część użytkowników chętnie nie tylko podzieli się swoim zdaniem z Tobą, ale zacznie je wymieniać z innymi osobami. Zwiększy to zasięgi Twojego projektu oraz będzie kolejnym źródłem informacji zwrotnych.

To również pozwoli ograniczyć nietrafione inwestycje, zwiększając rentowność z Twojego pomysłu.

Szybki start

Gdy zdecydujesz się na wersję minimum viable, jesteś w stanie szybciej pokazać ją światu.
W końcu ograniczasz najmniej ważne funkcjonalności i skupiasz się wyłącznie na priorytetowych.

Każde dodatkowe rozwiązanie, szczególnie w stronach internetowych i aplikacjach, to dodatkowe prawdopodobieństwo na błędy, komplikacje i bugi. A to oczywiście wiąże się z dodatkowym czasem na poprawki i ewentualnymi kosztami.

Wcześniejsza premiera oznacza, że szybciej jesteś w stanie zebrać dalsze finansowanie, poprawiając cash flow swojej firmy.

Będzie to zatem dobre rozwiązanie dla osób, które startują przedsięwzięcie z ograniczonym budżetem, np. tworząc własny lean startup. Przy tej okazji poruszę kolejny ważny temat – dla kogo tak właściwie jest MVP (minimum viable product)?

Projektowanie minimum viable product - strony internetowej

Dla kogo sprawdzi się minimum viable product?

Jest to opcja przede wszystkim dla małych i średnich firm, które nie mogą pozwolić sobie na kosztowne błędy. Ograniczenie ryzyka i zdobycie szybszego finansowania dla takich przedsiębiorców może okazać się zbawienne.

W MVP nie wydaje się pełnego budżetu już na starcie – idzie się myślą lean startup, tnąc niepotrzebne koszty. Zatem jeśli Twój budżet nie jest „korporacyjny”, będzie to dla Ciebie dobra ścieżka.

MVP przydatne jest również w przypadku, kiedy nie jesteś do końca pewien reakcji rynku.
Gdy produkt jest nieznany, oryginalny, ciężko jest przewidzieć reakcje potencjalnych klientów. Poprzez minimum viable product możesz sprawdzić to możliwie najniższym kosztem.

CB Insights podaje, że aż 35% startupów upada ze względu na brak chętnych do zakupu.

Stosując MVP ewentualne pomyłki nie będą aż tak bolesne, a zyskasz w zamian informację zwrotną, jakie zmiany wprowadzić do własnego produktu i jak go dopasować do potrzeb klientów.

Zatem im mniejszymi budżetami operujesz i im mniejszą pewność masz w kwestii odbioru Twojego produktu – tym bardziej powinieneś brać pod uwagę przetestowanie MVP w swojej firmie.

Minimum marketable product

Jest to następna wersja MVP (minimum viable product). Po pozytywnym odzewie rynku, czas na rozszerzenie funkcjonalności i rozwój produktu.

Nie chodzi o drastyczną rewolucję, a bardziej o stopniową ewolucję. Na przykład dodając pojedyncze nowe podstrony do własnej witryny www.

Może to być nowa zakładka, na przykład o historii firmy, dodanie chat bota na stronę www albo rozwinięcie obecnych podstron o nowe sekcje takie jak opinie.

Dotyczy to również tradycyjnych produktów. Posiadając feedback po wersji MVP jesteś w stanie je dopracować i wprowadzić ewentualne poprawki.

Spodziewane korzyści z tego rozszerzenia to jeszcze większa satysfakcja klientów i możliwość dotarcia do nowych odbiorców – głównie tych, dla których poprzednia wersja nie była wystarczająca.

Warto już na etapie minimum viable product przewidzieć opcje jego rozwoju w przyszłości, tak by nie zablokować sobie możliwości rozwoju do MMP.

Przykłady MVP

Jeśli dotarłeś do tego momentu, prawdopodobnie jesteś zainteresowany minimum viable product. Sprawdź, gdzie możesz zastosować te podejście i co dzięki niemu zyskasz w tych konkretnych przykładach.

Witryna internetowa

Jeśli zamierzasz stworzyć nową stronę jak najmniejszym kosztem – Twoim MVP może być sama ścieżka konwersji. To znaczy, wystarczy że witryna będzie obejmować:

  • stronę główną,
  • listing produktów,
  • podstronę produktu,
  • koszyk zakupowy,
  • checkout,
  • podstronę z podziękowaniem.

Użytkownik nadal będzie w stanie dokonać zakupów, jednak Ty oszczędzisz sporą sumę na pozostałych podstronach i mało znaczących funkcjonalnościach.

Jednak najbardziej okrojoną wersją strony będzie tzw. landing page. Składa się on zazwyczaj z jednej podstrony, która ma jasny cel – np. zapis na newsletter i listę oczekujących.

Wraz z czasem będziesz mógł rozwijać witrynę o kolejne podstrony, jeśli inwestycja okaże się rentowna.

Strona internetowa budowana w myśl strategii MVP

Aplikacja

Podobny mechanizm możesz zastosować również w aplikacji. Niech użytkownik na początku będzie mógł jedynie zrealizować główny cel – np. wynająć hulajnogę, zamówić jedzenie, czy złożyć rezerwację.

Dodatkowe funkcje zostaw na potem, na razie skup się na głównej konwersji. Sprawdzisz tym, czy aplikacja zaspokaja potrzeby klientów i zyskasz feedback, co dodać w kolejnych etapach projektu.

Pozwoli to na znaczne obniżenie kosztów – aplikacje należą do tych droższych inwestycji w biznesie. Pamiętaj jedynie o zaznaczeniu swojej agencji, aby przewidziała rozwój projektu w przyszłości.

Aplikacje, które często powstawały od wersji MVP

Start up

Skrót MVP może obejmować również tworzenie firmy od zera. Filozofię taką przedstawia min. książka „Lean startup” Erica Riesa. Sugeruje takie samo podejście – skupienie się na najważniejszym aspekcie biznesu, odstawiając wszelkie dodatki na bok, ograniczając w ten sposób koszty.

Jeśli np. sprzedajesz produkty online, odstaw na bok programy lojalnościowe, różnorodne pakiety, czy wymyślne personalizacje. Spróbuj po prostu sprzedać produkt, skup się na jego podstawowym wariancie. Jeśli to nie zadziała, w ramach informacji zwrotnej możesz przyjąć, że nie jest to najlepszy biznes.

Praca nad startupem w stylu MVP

Jak podejść do stworzenia minimum viable product

Tworząc MVP, bez znaczenia czy jest to strona, aplikacja, czy osobny biznes, w pierwszej kolejności zapisz co jest Twoim celem.

Następnie, ułóż do niego jak najkrótszą drogę. Jeśli chcesz stworzyć eCommerce, będzie nim ścieżka konwersji przedstawiona bez dodatkowych funkcjonalności i zbędnych „atrakcji”.

Wszelkie dodatkowe pomysły zapisuj, ale nie realizuj w pierwszej kolejności.
Priorytetem jest stworzyć wersję wystarczającą do publikacji i jak najprędzej pokazać ją światu.

Po stworzeniu własnego MVP i jego przetestowaniu, zadbaj o jego promocję.
Mitem jest, że przy produktach z okrojoną funkcjonalnością nie należy ich promować.
Jeśli już przy tym jesteśmy…

Czego unikać przy MVP

Wartym unikania jest podejście, że MVP nie musi być najwyższej jakości. To błąd.
Racja, w minimum viable product chodzi o to, aby była to możliwie najprostsza wersja, ale wciąż działająca i spełniająca oczekiwania klientów.

Nie powinieneś na samym początku odstraszać odbiorców np. kiepskim wykonaniem.

Ignorowanie informacji zwrotnej również jest sporym błędem. Jej otrzymanie na wczesnym etapie projektu jest cenne i może pomóc Ci uniknąć kosztownych problemów w przyszłości.
Jeśli np. klienci narzekają na wolne działanie strony już na samym początku – warto zastanowić się nad przyczyną, zanim zaczniesz mieć coraz większy ruch na swojej www.

Niektórzy sugerują również rezygnację z promocji projektu, w celu zmniejszenia wydatków.
Racją jest, że MVP powinno być jak najmniej kosztowne, ale obcinając budżet na promocję ograniczasz możliwość próby rynku.

Im mniej osób skorzysta z Twojego produktu/usługi, tym mniejszy feedback dostaniesz.
Bez marketingu osiągniesz mniejszą sprzedaż, co nie przełoży się pozytywnie na cashflow.

Zatem aby Twój projekt osiągnął jak najlepszy efekt, warto jest przewidzieć jego promocję.
Nie musi to oznaczać od razu wielkich nakładów pieniężnych – wystarczy np. kilkaset złotych na kampanię na Facebooku.

Makiety będące wersją MVP strony internetowej

Wsparcie agencji przy projektowaniu minimum viable product

Jeśli potrzebujesz wsparcia przy stworzeniu własnego MVP – zarówno, gdy jest to sklep internetowy, aplikacja, czy inny biznesowy projekt – skontaktuj się z nami.

Przedstawimy Ci nasze możliwości w kwestii projektowania i promocji, aby Twój pomysł zyskał rozgłos i dotarł do odpowiednich odbiorców.

Dobierzemy odpowiednie narzędzia do Twojego MVP oraz budżetu – tak, byś mógł planować kolejne kroki rozwoju własnego projektu.

Pomoc agencji interaktywnej Nestry w promocji MVP (minimum viable product)

Podsumowanie

Minimum viable product pomoże Ci w zminimalizowaniu ryzyka, szybszego startu i otrzymania feedbacku na wczesnym etapie – to dobra strategia szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorców.

Zastosujesz ją zarówno do całego biznesu, ale także jego części jak strona www, czy aplikacja mobilna. Przy odpowiedniej realizacji będzie to pierwszy krok do dalszego skalowania przedsięwzięcia, a Ty zyskasz potrzebne do tego zasoby, takie jak pieniądze, informacje i pierwsze opinie zadowolonych klientów.

5/5 - (2 ocen)

Autor wpisu:

Jakub Łączny

Project Manager

Szalenie zmotywowany i nastawiony na realizacje celów biznesowych. Zawsze szukam sposobu, by zwiększyć szanse biznesowe naszych klientów.

MVP – co to jest?Wróć do bazy wiedzy
5/5 - (2 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader