Coraz częściej kupujemy w sieci i coraz więcej przeznaczamy na zakupy online. Nic nie wskazuje na to, by ten trend w najbliższych latach miał się odwrócić. Jak skorzystać na e-commercowej hossie? Jak zwiększyć sprzedaż online? W jaki sposób zwiększyć swoje szanse na konwersje online dzięki kilku prostym zabiegom? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.
Często przeglądając swój sklep online, nie jesteśmy w stanie samodzielnie określić możliwych pól optymalizacji. Przydaje się spojrzenie z zewnątrz. Audyt, który pozwoli rozwinąć potencjał drzemiący w twoich towarach i usługach. Warto zwrócić się wtedy do agencji interaktywnej, która nie tylko przeprowadzi audyt, ale również wdroży rekomendowane zmiany. Są jednak rzeczy uniwersalne, które sprawdzają się w większości sklepów online. Jakie?
Dodaj pup-up
Jest kontrowersyjny, bo czasem tych okienek jest po prostu za dużo. Jednak dobrze skonsturowany przynosi efekty. Najczęściej pojawia się użytkownikowi po określonym czasie (trigger czasowy) lub po wykonaniu konkretnej akcji. Bywają jednak bardziej skomplikowane rozwiązania pozwalające wyświetlać różne pop-upy dopasowane do konkretnego klienta. Przyjrzyjmy się jednak tym podstawowym, które każdy może zainstalować za pomocą wtyczki do WordPressa.
O czym warto pamiętać tworząc pop up? Przede wszystkim musi dawać możliwość zostawienia leada lub przekierowywać użytkownika do strony skupiającej leady (landing page — więcej o nich w rozdziale “Poznaj 5 najważniejszych cech skutecznego landing page”).
Na pop-upie możemy wyświetlić zarówno graficzną reklamę promocji, zachęcić do zapisania się do newslettera czy też do polubienia Twojego fanpage na facebooku. Jeśli aktualnie nie masz, żadnej ciekawej promocji warto ustawić na stałe pop-up właśnie z facebookiem lub zapisem do newslettera. Budując bazę leadów, będziesz mógł utrzymywać stały kontakt z klientem i go “ogrzewać” (o rozgrzewaniu leadów więcej w rozdziale: “Lead nurturing. Czyli jak rozgrzać bazę własną”). O czym jeszcze warto pamiętać:
- na pop up-ie umieścić button z CTA (ang. call to action)
- nagłówek (ang. head) powinien zawierać jasny komunikat
- zachęć do zapisu do newslettera oferując gratis lub rabat
- Umieść zbieżną z komunikatem grafikę lub zdjęcie
Ważne! Pamiętaj, by nie przesadzić. Nie wyświetla pop-up na każdej stronie i za każdym razem, kiedy ten sam użytkownik wejdzie na Twoją stronę. To naprawdę może być irytujące!
Jak zwiększyć sprzedaż wykorzystując bloga?
Prowadzisz bloga? Może on pełnić bardzo wiele bardzo ważnych funkcji. Może to być rola edukacyjna, wsparcie pozycjonowania WWW, czy sprzedażowa. Jednym z rozwiązań, które wspomogą tę ostatnią, jest dodanie na karcie wpisu produktów z nim powiązanych.
Na przykład, jeśli posiadasz sklep sprzedający teepee i tworzysz treści opisujące namioty dla dzieci w stylu żeglarskim. Dodaj pod wpisem produkt nawiązujący bezpośrednio do wpisu, czyli teepee w stylu żeglarskim. Dlaczego to takie ważne? Nie zawsze użytkownik trafia bezpośrednio na stronę główną, a dopiero potem w bloga. Bardzo często jest odwrotnie. Najpierw klient w Google wyszukuje hasło, przechodzi na bloga, a dopiero potem do sklepu. Skróć ten proces i pokaż interesujący go produkt już na poziomie bloga!
Optymalizacja karty produktu i automatyzacja maili
Dodanie produktu do koszyka, a tym bardziej kliknięcie “kup teraz“ nie musi oznaczać końca zakupów w Twoim sklepie online. Warto dać użytkownikowi możliwość zakupienia produktów podobnych, najczęściej kupowanych czy Tworzących zestaw z kupowanym produktem. Można to zrobić, dodając na karcie produktu oraz w koszyku sekcję z “podobne produkty” oraz powołującą się na społeczny dowód słuszności sekcję “Inni też wybrali”.
Innym ciekawym sposobem jest skorzystanie z wtyczki do automatyzacji maili takiej jak Shop Magic (www.shopmagic.app). Pozwala ona na wysyłkę maili z podziękowaniem za zakupy po określonym czasie, maili z zachętą do dokonania zakupów po porzuceniu koszyka czy maili z prośbą o wystawienie oceny. To nie wszystko. Pozwala również na przyznawanie klientom rabatów za pomocą kuponów na podstawie szeregu dostępnych kryteriów, w tym określonych zakupionych produktów.
Bądź wiarygodny dla klienta
Użytkownik, który przeszedł już niemal cały proces zakupowy na ostatnim jego etapie, jakim jest koszyk i podsumowanie może mieć barierę przed kliknięciem “Kupuję i płacę”. Istnieje jednak prosty sposób, by przełamywać te bariery. Jak to zrobić? W podsumowaniu koszyka umieść sekcję, w której opiszesz zalety skorzystania z oferty np. szybka dostawa w wygodny sposób, łatwy zwrot za dużych butów, możliwość płatności online lub przy odbiorze. Możesz też, dodać opinie klientów powołując się na społeczny dowód słuszności lub autorytet pokazując zdobyte certyfikaty i nagrody.
Wykorzystaj thank you page
Istnieje bardzo wiele możliwości wykorzystania Thank You Paga w celu nie tylko zwiększenia sprzedaży, ale również budowania świadomości marki (ang. brand awerness). Co to oznacza w praktyce? Koniec procesu zakupowego nie musi — a nawet nie powinien — być końcem komunikacji z klientem.
Jest kilka możliwości wykorzystania Thank You Page. Na przykład, podobnie jak na newsletterze, możemy wymienić umiejscowienia możliwości zapisu do newslettera. Możliwość polecenia naszego sklepu znajomym poprzez udostępnienie go w social mediach lub wysłania maila z zaproszeniem do założenia konta. Możesz też, próbować zwiększyć sprzedaż dodając sekcję z możliwością dodania kolejnych produktów i obietnicy wysłania go w tej samej paczce co zakupione tego samego dnia produkty. Możesz też podjąć próbę zatrzymania klienta na stronie poprzez przekierowanie go do wpisu dotyczącego zakupionego produktu, FAQ czy na bloga.