fbpx
Kategoria: Design/UX/UI
UX w e-commerce. Czyli user experience w sklepie online

UX w e-commerce. Czyli user experience w sklepie online

Zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy? Od czego zacząć tworzenie sklepu online i biznesu, by po kilku miesiącach nie zbankrutować? Gdzie zaczyna się User Experience, a gdzie się kończy? Jak powinien powstawać sklep online, który „sprzedaje”? Za chwilę kilka słów o tym, jednak najpierw…

Kilka (nie)oczywistych statystyk

80% firm nie przetrwa pierwszych dwóch lat na rynku. Jak założyć sklep intenetowy?

Według badań firmy Euler Hermes 30% nowych firm nie przetrwa pierwszego roku działalności, a aż 80% nie przetrwa drugiego roku. Bezlitosna statystyka. Dzieje się tak z wielu powodów: duża konkurencja w sektorach o niskich barierach wejścia, niska rentowność, brak czynników wyróżniających, brak finansowania i brak strategii obecności na rynku. Innymi słowy, młodzi przedsiębiorcy idą na „żywioł”.

Wynika z tego, że zanim zaczniesz działać, najpierw powinieneś dobrze zaplanować swój biznes. Przemyśleć wszystkie scenariusze dotyczące biznesowe i przyjąć, że sprawdzi się ten mało optymistyczny. Jednak e-commerce daje nadzieje. Dlaczego?

Aż 62% internautów kupuje w sklepach online

Według raportu Gemius „E-Commerce w Polsce 2019” aż 62% badanych kupuje online. Są to osoby ze wszystkich grup demograficznych, mieszkające zarówno na wsi, jak i w miastach. Innymi słowy, Polacy zaufali sklepom online. Co ich motywuje do zakupów online? Niższe ceny dostawy, możliwość zobaczenia produktów, kody rabatowe, zniżki za zakup online, szybka dostawa, większy wybór produktów.

Warto jednak zadać sobie pytanie, dlaczego aż 38% osób nie kupuje online. Powodów jest kilka: przede wszystkim chęć obejrzenia produktu przed jego zakupem (wskazało na to aż 37% respondentów), wysokie koszty dostawy (21%), bezpieczeństwo płatności online (17%), chęć rozmowy ze sprzedawcą (14%), obawa o problemy z gwarancją (17%). Warto zatem wziąć pod uwagę te czynniki tworząc sklep internetowy, jeśli chcemy, by sprzedawał.

62% Internautów w polsce dokonuje zakupów online. Jak założyć sklep internetowy?

Czynniki wpływające na sukces

Zakładając sklep online, musisz zastanowić się jakie czynniki wpływają na sukces. Zapewne uznasz, że pomysł jest najważniejszy. I po części masz rację. Jednak równie ważny jest sposób realizacji. Czyli źródła finansowania, działania marketingowe i w przypadku biznesu online, jakim jest e-commerce narzędzie dystrybucji Twoich produktów. A więc sklep internetowy. Wszystkie te elementy są niezwykle istotne i by biznes się udał, musisz się je dopracować.

Na co zwrócić uwagę zakładając sklep internetowy?

Decydując się na biznes online, Twoje najważniejsze narzędzie do sprzedaży nie może być niedopracowane i nieprzemyślane. Nie idź na łatwiznę i nie szukaj tanich rozwiązań tworzonych przez freelancerów bez solidnie udokumentowanego portfolio. Zdecydowanie lepiej postawić, na agencję interaktywną, która w razie potrzeby będzie w stanie przeszkolić Cię w obsłudze sklepu, podpowie rozwiązania sprzedażowe i marketingowe oraz w razie potrzeby w przyszłości udzieli wsparcia technicznego.

Z punktu widzenia zakładania sklepu online bardzo ważna jest szybkość ładowania się witryny, bounce rate (współczynnik odbicia – czyli wejścia na stronę sklepu bez wykonania żadnej akcji np. przejścia na inną podstronę), dobrze zaplanowana ścieżka konwersji (czyli to jak użytkownik się powinien poruszać, by dokonać oczekiwanej przez nas akcji np. zakupu produktu w sklepie online), przemyślana strona główna oraz dopracowane struktury stron, które będą miały bezpośredni wpływ na sprzedaż online.

Zwróć uwagę na:

  • Parametry techniczne
  • Strukturę WWW
  • Ścieżkę konwersji
  • Strukturę strony głównej
  • Strukturę karty produktu
  • Strukturę listingu produktów
  • Wygląd koszyka
  • Strukturę procesu zamawiania produktu
  • Strukturę konta użytkownika

Dobre praktyki UX w e-commerce

Parametry techniczne

1 użytkowników wykonuje akcje na sliderze. Jak założyć sklep internetowy?

Tworząc sklep online postaw na prostotę i minimalizm. Ogranicz do niezbędnego minimum skomplikowane animacje oraz ilość sliderów. Postaw na sprawdzone rozwiązania graficzne. Animacje są bardzo fajne, jednak nie kosztem szybkości ładowania się strony. Badania strony University of Notre Dame wykazały, że tylko około 1% odwiedzających wykonuje akcję na slajderze. Łącznie w okresie badania zarejestrowano 28 928 kliknięć, przy czym pierwszy slajd obejmował 84% tych kliknięć. Slider składał się z 5 slajdów, czyli łatwo możemy wyliczyć, że na pozostałe slajdy (2-5) przypada średnio tylko 4% kliknięć. Rezygnacja z tego typu rozwiązań pozwoli Ci stworzyć skuteczny i szybko wczytujący się sklep online.

Inną istotną kwestią jest SEO. Aby strona była skuteczna, musisz m.in. zaplanować odpowiednią ilość tekstu na każdej ze strony, zadbać o odpowiednie atrybuty alt produktów, nazwy stron, poprawnie skonstruowane adresy URL i na koniec zoptymalizować kod (niezbędne wsparcie dewelopera). Te wszystkie elementy powinny zostać zaplanowane i wprowadzone już na etapie prototypowania strony.

Kolejną niezbędną dziś funkcjonalnością jest RWD. Czyli dostosowanie sklepu online do urządzeń mobilnych. Wiele ze sklepów opiera swoją komunikację o social media, te z kolei przeglądane są najczęściej na urządzeniach mobilnych. Z telefonów korzystamy również w drodze do pracy, szkoły, na spotkanie. W wielu e-commerce’ach ruch mobilny to nawet 80%. Dlatego coraz częściej do projektowania sklepów podchodzi się metodą Mobil First. Czyli projektuje się najpierw widoki mobilne, a dopiero później desktopowe.

Nagłówek i stopka

Poza oczywistymi rzeczami takimi jak, logo podlinkowane do strony głównej, umieszczenie wyszukiwarki w nagłówku, panelu logowania klienta, czy koszyka z oznaczeniem ilości produktów się w nim znajdujących. Warto zwrócić uwagę na ilość pozycji w menu. Najważniejsze pozycje to kategorie produktowe. Maksymalnie w tym menu powinno znaleźć się 9 pozycji. Całe menu powinno być przyklejone do góry strony i podróżować z użytkownikiem.

W stopce warto umieścić dane adresowe, linki do ważnych dokumentów takich jak regulamin, polityka zwrotów i reklamacji, FAQ, informacje o płatności i bezpieczeństwie, link do podstrony z informacją o kosztach wysyłki, czasie realizacji zamówienia i metodach płatności. W stopce dodaj również linki do social mediów (lub jeśli dodałeś je w headerze zduplikuj tutaj).

Strona główna

Już na etapie projektowania graficznego należy zadbać o to by na stronie głównej znalazło się miejsce na teksty SEO, elementy budujące zaufanie takie jak logotypy producentów, certyfikaty bezpieczeństwa, opinie klientów, informacje o czasie dostawy, reklamacjach i polityce zwrotów.

Na stronie głównej powinieneś pokazać produkty z najważniejszych dla Ciebie kategorii produktowych. Warto umieścić sekcję z produktami w promocji, nowościami i bestsellerami. Pamiętaj, aby przewidzieć też miejsce na zapis do newslettera. Jednak, by ktoś się do niego zapisał, musisz go zachęcić. Może to być ciekawy e-book, rabat na pierwsze zakupy czy darmową dostawę.

Listing produktów

Lista produktów musi zawierać nazwę kategorii, w której się znajdujemy, breadcrumbs (ścieżka powrotu) oraz opis kategorii (może znajdować się na dole strony lub bezpośrednio pod tytułem kategorii) pomoże ci to wypozycjonować podstronę kategorii produktowej. Jeśli produktów jest dużo, należy przewidzieć filtrację. Najczęściej stosowanymi filtrami są: po cenie, producencie, kolorze, rozmiarze czy dziedzinie, w jakiej są wykorzystywane (np. ortodoncja w sklepie stomatologicznym). Poza filtrami obowiązkowe jest sortowanie alfabetyczne, chronologiczne oraz cenowe.

Każdy box produktowy powinien być klikalny w całości i powinien przenosić do karty produktu. Chyba że w boxie mamy inne funkcjonalności takie jak lupa powiększająca zdjęcie lub przycisk dodaj do koszyka. Należy jednak pamiętać, by nie przesadzić z ilością elementów na kaflu produktowym. Powinien on być czytelny i prosty. Produkty nowe, w przecenie czy bestsellery powinny być wyróżnione odpowiednim labelem już na listingu produktów.

Wyszukiwarka

Jeśli oferujesz wiele produktów w swoim sklepie internetowym, niezbędna jest wyszukiwarka. Dobrze, gdy ta ma wyróżniający się przycisk wyszukiwania, a podczas wpisywania nazwy wyszukiwanego przez użytkownika produktu wyświetla podpowiedzi. W dobie urządzeń mobilnych niezwykle ważne jest, by wyszukiwarka poprawiała literówki. Te na mobile zdarzają się bardzo często. Ich wykrycie i poprawienie zdecydowanie ułatwi korzystanie ze sklepu na telefonach.

Karta produktu

Karta produktu jest podstroną kluczową w e-commerce. Dobrze zaprojektowana potrafi bardzo mocno podnieść parametry sprzedaży i wartość koszyka. Co powinno znaleźć się na Twojej karcie produktu? Przede wszystkim galeria świetnej jakości zdjęć produktowych. Badania wykazują, że aż 21% użytkowników podejmuje decyzje biorąc pod uwagę dobrze wykonane zdjęcia produktowe.

Ponadto wyraźnie pokaż cenę promocyjną i przekreśloną regularną cenę produktu. Innym ważnym i wyróżnionym elementem powinien być przycisk „kup teraz”.

Poza tym na karcie produktu należy umieścić ścieżkę powrotu, szczegółowe informacje o produkcie, informacje o wysyłce i zwrotach oraz stanie magazynowym. W przypadku tego ostatniego, jeśli produktu nie ma już na stanie, warto pozostawić go w sklepie. Wtedy na karcie produktu zamiast przycisków wstaw miejsce do pozostawienia adresu e-mail z informacją o możliwości poinformowania użytkownika, jeśli produkt wróci na stan.

Warto rozważyć dodanie opinii klientów, oceny produktu i możliwości skontaktowania się z obsługą klienta w celu dopytania o parametry produktu.

Dobrą praktyką jest, by na karcie produktu pokazać produkty komplementarne (cross-sell) oraz podobne produkty o wyższej cenie i lepszych parametrach (up-sell).

Koszyk

Link do koszyka powinien znajdować się na pasku menu. Po kliknięciu w koszyk niech pojawi się rozwijana lista produktów z możliwością ich usunięcia oraz przyciskiem „do kasy”. Na podstronie koszyka powinniśmy prezentować wybrane produkty, w wariantach, na jakie zdecydował się klient.

Dobrą praktyką jest, by w koszyku pokazane zostały produkty komplementarne (cross-sell) oraz podobne produkty o wyższej cenie i lepszych parametrach (up-sell). Ponadto, w tym miejscu pokaż klientom informacje o zwrotach, sposobie reklamacji, dostawie (być może darmowej), a także bezpieczeństwie zakupów online (np. certyfikat SSL).

Jeśli klient finalnie nie zdecydował się na zakup strona koszyka powinna zapamiętywać listę zakupów pomiędzy sesjami.

Proces zamawiania

Proces zamawiania powinien być bardzo prosty i intuicyjny. Użytkownik, zawsze powinien wiedzieć, na jakim etapie się znajduje. Okno, w którym przeprowadzany jest proces powinno być pozbawione zbędnych elementów. Stopkę upraszczamy poprzez usunięcie zbędnych linków. Pozostaw jedynie informacje ważne z punktu widzenia dokonania zakupu. Uprość również nagłówek. Pozostaw w nim jedynie logo.

W podsumowaniu zamówienia ponownie pokazujemy listę produktów dodanych do koszyka, zsumowane kwoty wraz z informacją o udzielonych rabatach oraz kosztami dostawy. Podkreśl również informację o darmowej dostawie po przekroczeniu określonej kwoty. W tym kroku umieść również sposób dostawy.

W kolejnym kroku (dane zamawiającego) ponownie umieść skrócone podsumowanie koszyka. Pola niezbędne do złożenia zamówienia oznacz „*” oraz zadbaj o poprawną walidację (czerwona ramka pola niepoprawnie uzupełnione, zielone poprawnie). Dane zalogowanych użytkowników powinny wypełnić się automatycznie. Użytkownik powinien mieć możliwość uzupełnienia różnych danych dla dostawy i dla zamieszkania. Dane dostawy uzupełniane są automatycznie w przypadku kiedy są zbieżne z danymi adresowymi. Tu również wyróżnij przycisk „Kupuję” kontrastowym kolorem i jeśli to możliwe wypukłością.

Konto użytkownika

Konto użytkownika powinno zostać wyposażone zakładki takie jak: historia zakupów, adresy (możliwość edycji miejsca zamieszkania i dostawy), możliwość zmiany danych osobowych, ulubione produkty i hasła do konta oraz usunięcia konta.

Jak założyć sklep internetowy?

Po przeczytaniu tego artykułu powinieneś mieć większą wiedzę odnośnie tego jak założyć sklep internetowy i aspektów wpływających na jego sukces. Jeśli masz pytania napisz do nas odpowiemy na Twoje pytania.

5/5 - (7 ocen)
UX w e-commerce. Czyli user experience w sklepie onlineWróć do bazy wiedzy
5/5 - (7 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Design/UX/UI
    UX w e-commerce. Czyli user experience w sklepie online

    UX w e-commerce. Czyli user experience w sklepie online

    Czytaj dalejUX w e-commerce. Czyli user experience w sklepie online

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka - akceptujesz politykę prywatności. [polityka cookies]