Po co brief dla agencji interaktywnej? Odpowiedź jest oczywista – by stworzyć produkt w jak największym stopniu spełniający Twoje oczekiwania klienta. Czemu więc, tak bardzo wielu przedsiębiorców i marketerów bagatelizuje tę cześć przygotowania własnej WWW?
Brief daje wiedzę
Pracownicy agencji interaktywnej bardzo często stają na głowie by przygotować coś co zachwyci klienta i zarazem będzie czymś czym będą mogli się pochwalić. I choć wydawałoby się oczywiste, że klientowi równie mocno zależy na jak najlepszym efekcie – to bywa, że nie angażuje się on w tworzenie projektu na żadnym jego etapie, ograniczając się do przesyłania uwag.
Agencja interaktywna przed rozpoczęciem prac wykonuje reaserch, szuka inspiracji, wewnętrznie omawia pomysł, tworzy makiety, w razie potrzeby przeprowadzi brainstorming. Wszystkie te elementy są ważne w przygotowywaniu wartościowego projektu i dobrze zrealizowane sprawią że taki będzie. W oczach agencji interaktywnej. Do tego zestawu należy dodać wywiad (czyli brief dla agencji oraz debriefing), dzięki któremu zespół wykonujący zlecenie otrzymuje informacje o oczekiwaniach klienta, jego wizji i tym jaki jest cel, który klient chce zrealizować. Inaczej bowiem tworzy się projekt dla branży retail, który ma sprzedawać, a inaczej dla kancelarii adwokackiej budujący profesjonalny wizerunek. To wywiad umożliwia stworzenie WWW spełniającego wymagania zarówno klienta, jak i agencji. Dokładnie w tej kolejności.
Co agencja powinna wiedzieć zanim zacznie prace?
Dwa najważniejsze pytania, na jakie agencja reklamowa powinna otrzymać najbardziej wyczerpujące odpowiedzi dotyczą sprecyzowanego celu tworzenia strony (jeśli jest ich kilka, warto je hierarchizować) oraz grupy docelowej, czyli do kogo strona ma być kierowana. Ponadto należy przesłać informacje dotyczące marki, produktów, usług, procesu sprzedaży, ramy czasowe i zakres projektu, dotychczasową komunikację (w tym zakres, częstotliwość, kanały komunikacji), cechy wyróżniające firmę, oraz źródła informacji o firmie. Na pewno agencja będzie chciała pewne kwestie doprecyzować w remach tzw. debriefiengu, tu również warto się udzielić rzetelnych informacji. To co jest jasne dla Ciebie, dla kogoś innego wcale nie musi. Nie każdy przecież zna szczegóły dotyczące Twojej branży.
W przypadku przygotowywania briefu lub odpowiedzi na pytania agencji, lepiej przesłać więcej informacji niż za mało. Należy jednak pamiętać by nie „lać wody”, ważne są konkretne, skondensowane informacje, skoncentrowane na pożądanym efekcie.
Dobrze przygotowany brief dla agencji się opłaca
Jeśli brief dla agencji reklamowej będzie dobrze przygotowany i otrzyma ona wszystkie niezbędne informacji możesz zaoszczędzić wiele czasu na procesowaniu uwag do projektów oraz zwiększasz szanse, że wyniki Twojej strony będą spełniały Twoje oczekiwania, a nawet je przekraczały.