fbpx
Kategoria: Performance Marketing
Najczęściej popełniane błędy w email marketingu

Najczęściej popełniane błędy w email marketingu

Trudno wyobrazić obie firmę bez fanpege’a na Facebooku, ale jeszcze trudniej zwizualizować w głowię liczące się przedsiębiorstwo bez pomysłu na kampanie marketingowe wykorzystujące newsletter. Dlatego email marketing bardzo często stanowi integralną część strategii promocyjnych wielu dużych i rozwijających się firm.

W tekście skupiliśmy się na wspomnianych błędach, które powstają najczęściej w pośpiechu. Dotyczy to głównie kampanii mailingowych.

W email marketingu wzrost odbiorców to jedynie cel poboczny

Dzięki dobrej kampanii możesz przede wszystkim zwiększyć sprzedaż swoich produktów i usług. Zbierając adresy w przemyślany i uczciwy sposób, stworzysz społeczność, która z ma powód by być zainteresowana Twoją marką, a więc jest Twoją grupą docelową. Pozyskany w ten sposób lead, jest zapoznany z brandem dzięki czemu łatwiej będzie o jego przychylność gdy przyjdzie czas na dokonanie wyboru pomiędzy Twoją firmą a konkurencją.

Własna baza danych to furtka do pieniędzy

Mając bazę wystarczy, że znajdziesz przemyślany sposób i kontekst komunikacyjny, by zachęcić ich do kontaktu lub utrzymania kontaktu z marką. Jak? Oczywiście za pośrednictwem email marketingu. Kontaktu już masz, ale pamiętaj, że samą wędką ryby nie złowisz. Brakuje Ci jeszcze odpowiedniej przynęty w żargonie marketingowym zwanej „lead magnet”, żeby zwabić do siebie potencjalnego klienta.

W tym artykule podpowiemy Ci jakiej przynęty unikać. Nieprzemyślana strategia w email marketingu jest równie szkodliwa, co jej zupełny brak.

Rozpisane pomysły związane ze strategią email marketingową.

Oto 8 najczęściej popełnianych błędów w email marketingu

Po pierwsze: nieodpowiednie metody pozyskiwania maili.

Metody, które nie wymagają potwierdzenia drogą mailową (opt in), powodują, że zamiast prawdziwych maili możesz otrzymać tzw. boty. Ponadto w podawanych przez ludzi adresach mailowych dosyć często występują literówki. Brak ich potwierdzenia sprawi, że być może stracisz wielu cennych klientów.

Po drugie: brak zgody.

Bazę adresów należy budować, a nie pozyskiwać ją na skróty. Wysyłanie maili do przypadkowych osób, które zostawiły swoje maile w sieci, to gwóźdź do marketingowej trumny. Nie mając zgody, nie możesz wysyłać informacji handlowych, jest to niezgodne z prawem. Dlatego nigdy nie wysyłaj mailingów na adresy, które zdobyłeś w nielegalny sposób. Dostawcy usług pocztowych są na takie okoliczności przygotowani, więc nie wybaczą Ci takich działań. Otóż musisz mieć świadomość, że dostawcy usług pocztowych posługują się filtrami antyspamowymi. Dlatego jeśli mimo braku zgody, wyślesz wiadomość, to sporo ryzykujesz. Nie tylko nic nie zyskasz, ale również reputacja Twoje firmy znacznie może na takich działaniach ucierpieć. Ludzie powinni być świadomi zapisu na dany newsletter, a odpowiedzialność prawna leży po Twojej stronie, czyli administratora.

Po trzecie: brak regularności.

Musisz znaleźć złoty środek. Nie wysyłaj wiadomości zbyt często, ale rób to regularnie, np. w każdy wtorek o godz. 9:00.

Po czwarte: błędy w treści.

Nic tak nie denerwuje potencjalnych klientów, jak błędy ortograficzne, czy błędy stylistyczne. Błąd w przekazie może być traktowany przez odbiorców jako brak profesjonalizmu, co w rezultacie w znaczny sposób odbija się na reputacji Twojej firmy. Sprawdź również, czy Twoje linki rzeczywiście przekierowują, tam gdzie powinny. Z kolei po zakończeniu kampanii, sprawdź, które linki były najczęściej klikane przez odbiorców. Jeśli jesteś zadowolony z rezultatów, podobne wpisy oraz zawarte w nich dane możesz zastosować w następnych kampaniach.

Kobiety omawiające strategie email marketing

Po piąte: brak wyboru.

Nie bądź zaborczy w stosunku do klienta. Dlatego daj mu możliwość rezygnacji z subskrypcji. Postaraj się o to, aby link do rezygnacji był w miarę widocznym miejscu. W przeciwnym razie będziesz narażony na negatywne opinie w sieci, a Twoje wiadomości będą trafiać do skrzynki pt. SPAM. Link podglądu wiadomości będzie jak najbardziej mile widziany dla Twoich subskrybentów.

Po szóste: nuda.

Pamiętaj, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Temat wiadomości jeszcze przed jej otwarciem powinien być kompatybilny z umieszczoną tam treścią. Nie wprowadzaj w błąd i bądź konkretny. Wykorzystaj też możliwości preheadera, są to pierwsze słowa w wiadomości, wyświetlane po temacie.

Po siódme: skomplikowany układ graficzny.

Zbyt wiele kolorów, brak spersonalizowanego KV oraz niespotykane fonty – taka strategia na pewno nie zachęci potencjalnych klientów do skorzystania z Twojej oferty. Pamiętaj także, że niektóry fonty nie wyświetlą się poprawnie na wielu urządzeniach.

Po ósme: brak personalizacji.

Wysyłając maila do ogółu, pamiętaj, aby jednak każdy różnił się szczegółem np. w postaci imienia. Możesz zacząć od najprostszego targetowania w oparciu o płeć odbiorcy, wystarczy, że podczas zapisu na newsletter zapytasz subskrybentów o wspomniane imię i skomponujesz dwa segmenty. Ponadto nie wysyłaj wszystkiego do wszystkich, pamiętaj o etapach lejka sprzedażowego oraz różnicach Twoich odbiorców, jeśli chodzi o zainteresowania oraz dane potrzeby. Odpowiednio targetowanie i personalizacja to PODSTAWA do tego, aby Twój email marketing zaczął działać.

Omawianie kampani email marketingowej.

O czym jeszcze warto pamiętać? Niewybaczalne błędy…

Twoim zadaniem jest tworzyć mailingi tak, aby nie wpadały do spamu, dlatego w telegraficznym skrócie strzeż się również przed następującymi nieprzemyślanymi decyzjami…

• Nie wysyłaj dużej ilości treści reklamowych o niskiej jakości i wartości (zwłaszcza codziennie).
• Wysłana wiadomość nie może za dużo „ważyć” i zawierać załączników.
• Maile nie powinny być pisane CAPS LOCKIEM (nie tylko w tej dziedzinie marketingu to się nie sprawdza).
• Dane w mailach nie mogą być negatywnie odbierane przez algorytm, dlatego unikaj słów kojarzonych ze spamem, jak „sex” czy „darmowy”.
• Staraj się nie wysyłać dużej ilości treści reklamowych o niskiej jakości i wartości.

Większość filtrów antyspamowych sprawdza też stosunek ilości tekstu do wielkości grafiki w każdej wiadomości. Stosowanie w email marketingu wiadomości składających się głównie z elementów graficznych to bardzo nieprzemyślane rozwiązanie.

Miej na uwadze, że większość dostawców usług pocztowych posługuje się filtrami antyspamowymi. Twoje wiadomości również mogą się tam znaleźć.

Przychodzące powiadomienia z nowej kampanii email marketingowej.

Kto pyta i słucha doświadczonych ten nie błądzi…

Na początku swojej przygody z e commerce w swoich kampaniach opieraj się na wsparciu. Przed wysłaniem każdej wiadomości zapytaj o radę doświadczonych osób, dla których kampanie email marketingowe to chleb powszedni. Możesz również poprosić swoich współpracowników o przeczytanie tekstu oraz wysłać kampanię testową.

Idealnych kampanii mailingowych praktycznie nie da się stworzyć…

Zawsze będzie brakowało kilku elementów, żeby usatysfakcjonować najwybitniejszych email marketerów. Jednak Twoim celem są przede wszystkim odbiorcy, nie marketerzy. W kampanii stosujesz taki content, który ma sprawić, że Twój odbiorca nie będzie tylko jednym z wielu subskrybentów Twojego newslettera, ale przede wszystkim jego status urośnie do rangi klienta. Wobec tego, na początku Twoim wyznacznikiem jest unikanie błędów. Na pewno znasz słynne powiedzenie, że w internecie nic nie ginie. Błędy w email marketingu również mogą zostać Ci wypomniane w najmniej spodziewanym momencie Twojego biznesu. Odbiorca nie może być traktowany po macoszemu, kampanie w e mail marketingu to wiadomości, które można określić jako zaproszenia do współpracy. Każda wiadomość, każdy mail marketing decyduje o sukcesie i finansach Twojej marki. Jeżeli nie będziesz podchodził do tego poważnie, e mail marketing może spowodować wręcz odwrotną sytuację, niż tej której spodziewałeś się na początku. Otóż odbiorcy mogą raz na zawsze pożegnać się z usługami promowanej przez Ciebie marki.

Podsumowując:

Bezpośredni kontakt z odbiorcami

Dobrze skonstruowany email marketing, spowoduje, że Twoja firma zbuduje trwałą relacje z odbiorcami. Odpowiednio targetowane wiadomości wraz z ustaloną wcześniej strukturą graficzną będą z uznaniem zapełniały skrzynkę mailową osób, które już nie tylko będą zainteresowane produktem, ale również będą chciały cieszyć ze swoich potrzeb mając twój produkt, bądź oferowaną usługę.

Komunikuj wedle danego zapotrzebowania Twojej marki oraz odbiorców

Odpisywanie na wiadomości pochodzące email marketingu

Twoje wiadomości zostaną oznaczone przez odbiorców, jako mające swoją wartość, jeśli nie będziesz w swoich działaniach stosował jedynie reklamy produktu. Oczywiście to jest niezwykle ważne, ale oprócz tego, rozsyłając maile możesz poinformować odbiorców o:

  • historii swojej firmy,
  • dostępnych darmowych poradnikach,
  • planach na przyszłość, czy
  • poprosić o wystawianie opinii.

Email jest mierzalny

To chyba najważniejsza cecha email marketingu – masz możliwość sprawdzenia, czy obrana przez Ciebie strategia się opłaca. W przeciwieństwie do ulicznych bilbordów, czy ulotek tutaj marketerzy mogą zobaczyć, co stało się z dana wiadomością, kto ją przeczytał, w co kliknął, co robił na Twoim WWW i przede wszystkim, czy zrealizował zamówienie. W innych kanałach komunikacji nie możesz liczyć na tak precyzyjne i szybkie wyniki. Co więcej takiej dane pozwolą Ci na zaplanowanie kolejnych działań, które krok po kroku mogą przeistoczyć się w profesjonalną strategię komunikacji.

Czas to pieniądz, a tu go nie tracisz…

Dystrybucja nawet miliona wiadomości może trwać mniej niż godzinę. Kilkadziesiąt minut może dzielić Cię od pojawiania się w Twojej przeglądarce informacji o dostarczeniu, a nawet zapoznaniu się z Twoim mailem przez odbiorców.
Do dzieła i powodzenia!

5/5 - (1 ocen)

Autor wpisu:

Szczepan Ciesielski

Social Media Manager

Najczęściej popełniane błędy w email marketinguWróć do bazy wiedzy
5/5 - (1 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Performance Marketing
    Najczęściej popełniane błędy w email marketingu

    Najczęściej popełniane błędy w email marketingu

    Czytaj dalejNajczęściej popełniane błędy w email marketingu

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka - akceptujesz politykę prywatności. [polityka cookies]