fbpx
Kategoria: eCommerce
Jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy

Posiadasz sklep stacjonarny i widzisz, jak rynek e-commerce rośnie. Zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy i rozpocząć sprzedaż produktów online. Zastanawiasz się, od czego zacząć, by zrobić to dobrze? Ten artykuł wiele wyjaśni!

jak założyć sklep internetowy

Jak założyć sklep internetowy bez posiadania firmy

Wraz z wejściem w życie tzw. Konstytucji Biznesu możesz prowadzić sklep online bez zakładania działalności gospodarczej. A konkretnie, możesz sprzedawać produkty online, prowadząc nieewidencjonowaną działalność gospodarczą.

Są jednak warunki, które musisz spełnić. Najważniejszy z nich to ten mówiący, że miesięczna sprzedaż nie może przekroczyć 50% minimalnej krajowej.

Co więcej, nadal możesz pracować na etacie. Wynagrodzenie z regularnej pracy nie wlicza się do przychodu z działalności gospodarczej. Zatem w bardzo wielu przypadkach możesz rozpocząć przygodę z e-commerce bez żadnego ryzyka.

Kiedy musisz założyć działalność:

  • Kiedy Twój przychód przekroczy 50% minimalnej krajowej – nawet jeden miesiąc sprawia, że musisz zarejestrować działalność.
  • W ciągu ostatnich pięciu lat prowadziłeś działalność gospodarczą lub byłeś wspólnikiem w spółce cywilnej.
  • Działalność wymaga dodatkowych licencji, pozwoleń i koncesji.
  • Planujesz działać w spółce.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Założenie sklepu internetowego nie musi dużo kosztować. Większość przedsiębiorców na początku decyduje się na rozwiązania darmowe lub tanie. Wybierają platformy rozliczane w modelu abonamentowym lub korzystają z freelancerów.

Te rozwiązania mają jedną zaletę. Są tanie. Niestety mają też wiele wad, o których pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów. Są to między innymi wadliwość wykonania, brak wsparcia i gwarancji po wdrożeniu, w przypadku modeli abonamentowych sklep nie jest Twoją własnością, cała konfiguracja wymaga wielu godzin pracy.

Ceny profesjonalnych sklepów internetowych – stworzonych wspólnie z agencją interaktywną – wahają się od 8 000 do 30 000 tysięcy złotych w zależności od wybranej technologii. Sklepy stworzone na silnikach takich ja Magento czy PrestaShop z reguły są o wiele droższe niż te powstające na WordPress i WooCommerce.

Więcej o tym ile kosztuje profesjonalny sklep online dowiesz się z artykułu: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego na WooCommerce

Podstawy – czyli brand i produkt

Zanim zaczniesz myśleć jak założyć sklep internetowy, musisz wybrać nazwę firmy i produkt, który będziesz oferował. Jeśli ten etap masz już za sobą, np. od lat masz już sklep stacjonarny, po prostu pomiń ten punkt.

Jeśli jednak nie masz jeszcze wymyślonego brandu i produktu poświęć chwilę i poznaj kilka rad jak się do tego zabrać.

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Najważniejszą zasadą doboru nazwy firmy jest uwzględnienie grupy docelowej. Co to oznacza w praktyce. Wybierając nazwę, weź pod uwagę, co lubią, jacy są, w jakim są wieku, gdzie mieszkają itd..

Następnie postaraj się stworzyć unikatową nazwę. Najlepiej, jeśli będzie składała się z 5-10 znaków. Postaraj się, aby była prosta i krótka.

Możesz użyć dwóch słów, które się rymują, ale odzwierciedlają Twój biznes (np. JellyBelly) lub je połączyć w abstrakcyjny sposób (np. Facebook – twarz i książka). Innym rozwiązaniem jest modyfikacja już istniejącego słowa (np. Google od słowa googol lub Amazon od amazing). Możesz też postawić na totalną abstrakcję!

W naszym przypadku pierwotnie nazywaliśmy się AdNestry od słów Ad (reklama) oraz Industry (Przemysł). A więc wybraliśmy abstrakcyjny miks dwóch słów związanych z branżą.

Więcej znajdziesz we wpisie: Jak nazwać firmę? Czyli najważniejsze zasady naming’u

Jak wybrać produkt

Z reguły… to się po prostu wie. Masz okazję nabyć produkt, znasz kogoś w hurtowni lub za granicą. Jeśli jednak nie masz sprecyzowanego produktu oto kilka porad.

Po pierwsze najlepiej, jeśli będzie to produkt innowacyjny. Niestety te zazwyczaj są po prostu drogie i trzeba sprowadzić je z zagranicy. Co powoduje komplikacje logistyczne i konieczność posiadania sporych zapasów gotówki. Nie każdy jest też fizykiem jądrowym lub chemikiem, by stworzyć własny produkt w garażu. Co wtedy?

Naszym zdaniem jednak najlepiej sprzedawać to, czym się pasjonujesz. Jeśli uwielbiasz gry planszowe, może warto rozważyć sprzedaż gier planszowych. Jeśli lubisz modę, zajmij się tym.

Jeśli w odpowiedni sposób zaplanujesz działania marketingowe i stworzysz unikalny brand uda Ci się przebić. To podejście ma dodatkową zaletę: będziesz robił to, co lubisz i będziesz w tym autentyczny.

Wybierając produkt, musisz pamiętać, że niektóre branże i produkty muszą spełniać dodatkowe wymagania oraz ograniczenia prawne. Do takich branż możesz zaliczyć sprzedaż alkoholu, broni, sprzętu chemicznego i środków chemicznych, paliw, suplementów diety czy leków.

Hosting i domena dla sklepu

Zanim zaczniesz tworzyć sklep internetowy, musisz zdecydować jaki hosting oraz domenę wybrać dla sklepu.

Hosting

Obecnie na rynku jest wiele naprawdę dobrych hostingów. Nie musisz decydować się na te najpopularniejsze i największe. Z reguły mimo wielu zalet, mają dwie potężne wady: skomplikowane procedury oraz kiepska obsługa klienta.

Swoim klientom rekomendujemy skorzystanie z mniejszych hostingodawców, których usługi są skrojone pod WordPress oraz takich, którzy mogą pochwalić się świetną jakością obsługi klienta. To ostatnie w razie problemów okazuje się bezcenne.

Domena

Domena z przyczyn oczywistych powinna być tożsama z nazwą Twojej firmy. Dlatego wybierając nazwę firmy, warto zwrócić uwagę czy taka domena nie jest już zajęta. Jeśli nie, jest szansa, że na rynku nie istnieje jeszcze firma o tej nazwie.

Aby mieć pewność, sprawdź to jeszcze w rejestrze CEIDG oraz KRS.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to protokół sieciowy. Brzmi tajemniczo, ale tak nie jest. Innymi słowy, jest to standard szyfrowania stron WWW. A więc szyfruje wszelkie dane przesyłane ze strony oraz do strony, tak by nikt postronny nie mógł ich przechwycić.

Posiadanie certyfikatu jest ważne jeszcze z innego powodu. Bez niego Twój sklep online nie będzie mógł przyjmować płatności elektronicznych, gdyż większość (jeśli nie wszyscy) dostawców tego wymaga.

Jakie korzyści daje Certyfikat SSL

Przede wszystkim zapewnia bezpieczeństwo Tobie oraz Twoim klientom. Ponadto zwiększają wiarygodność Twojego sklepu online, ponieważ certyfikaty najczęściej wymagają uwierzytelnienia właściciela.

SSL jasno wskazuje, że dbasz o bezpieczeństwo swoich klientów i jesteś poważną firmą.

Jaki CMS wybrać

Obecnie najczęściej wybieranym CMS na rynku jest WordPress z rozszerzeniem WooCommerce. Niemal co 30 sklep online jest stworzony właśnie na tym silniku. Czy zatem jego wybór jest słuszny?

WooCommerce jest obecnie najlepszym silnikiem CMS na rynku. Bardzo intuicyjny w obsłudze interfejs, liczne motywy, łatwość rozwoju. Co ważne jest też stosunkowo tanim rozwiązaniem.

Jeśli masz większy budżet i zależy Ci na tym, aby wyróżnić się na rynku, z łatwością znajdziesz agencję, która pomoże Ci stworzyć dedykowany sklep na WooCommerce w rozsądnej kwocie – np. nas 😉 .

Wygląd i UX

Nie zawsze to, co jest ładne, będzie dobrze „sprzedawało”. Jednak jeśli spełnia standardy UX, z pewnością ułatwi proces zakupów Twoim klientom. Dlatego, jeśli decydujesz się na darmowy motyw postaw na prosty i intuicyjny design. Nie wybieraj tych z dużą ilością komponentów, ponieważ znacznie obciążają WWW.

Z motywami do WordPress jest jednak trochę jak z loterią. Może wyglądać ładnie, ale jednocześnie posiadać bardzo dużo ukrytych wad takich jak:

  • Długi czas wczytywania
  • Brak dostosowanie do urządzeń mobilnych
  • Brak dostosowanie do standardów SEO
  • Brak dostosowanie do standardów UX

Czym jest UX dowiesz się z artykułu: UX w E-Commerce

Czego będziesz potrzebował w swoim sklepie online

Skoro już wybraliśmy nazwę firmy i wiemy, co będziemy sprzedawać, a także mamy stworzoną stronę internetową. Należy zadać sobie pytanie, czy to wszystko?

Aby skutecznie sprzedawać online, Twój sklep internetowy powinien zostać wyposażony w kilka najważniejszych narzędzi. Dzięki nim łatwo zautomatyzujesz część pracy oraz ułatwisz zakupy swoim klientom. A więc w co wyposażyć sklep, aby klienci łatwo i przyjemnie dokonywali zakupów, zwiększyć efektywność sprzedażową oraz ułatwić sobie pracę?

Jeśli zdecydowałeś się na WordPress + WooCommerce. Przydadzą Ci się następujące komponenty:

  • Wtyczka wspierająca pozycjonowanie – SEO by Yoast
  • Wtyczka do Marketing AutomotionShop Magic
  • Wtyczka do księgowości – w zależności od dostawcy księgowości online
  • Wtyczka integrująca Twój sklep internetowy z firmą kurierską – np. InPost
  • Bramka płatności online np. TPay (tworząc sklep z nami, możesz liczyć na niższe prowizje)

W zależności od prowadzonego biznesu przydadzą Ci się również inne wtyczki m.in. do zarządzania zamówieniami, wysyłki newslettera (np. integracja z Freshmailem), modyfikacji pól produktów itd.

Jak założyć sklep internetowy i dopiąć aspekty prawne na ostatni guzik?

Z doświadczenia wiem, że w firmie zaraz po dobrej księgowej niezwykle ważny jest błyskotliwy prawnik. W pierwszej kolejności zadbaj o dobrze skonstruowany regulamin sklepu internetowego.

Regulamin sklepu online

Regulamin sklepu internetowego powinien zawierać następujące elementy:

  • Dane przedsiębiorcy, a więc informacje pozwalające na zidentyfikowanie firmy oferującej produkty (NIP, Regon, KRS, adres siedziby i korespondencyjny, nazwa, forma prawna, dane kontaktowe).
  • Zakres działalności, a więc informacje o usługach, jakie świadczysz, na jakim terenie je świadczysz (np. terytorium UE, Polski itd.).
  • Słownik, a więc spis pojęć, jakich używasz w regulaminie.
  • Informacje techniczne, a więc informacje jakie wymagania techniczne musi spełnić klient/użytkownik sklepu, aby ecommerce poprawnie funkcjonował.
  • Dane dotyczące umowy, a więc:
    • informacje dotyczące charakteru umowy,
    • warunków,
    • prawa i obowiązki stron,
    • termin wykonania umowy,
    • sposobie przekazania towaru,
    • zasady odstąpienia od umowy,
    • warunkach rozwiązania umowy.
  • Polityka zwrotów i reklamacji, a więc musisz określić przebieg procesu reklamacyjnego, terminy z nim związane oraz warunki, wpływające na akceptację bądź odrzucenie reklamacji.
  • Postanowienia końcowe.

RODO, zakładanie sklepu online

Od 25 maja 2018 skrót RODO pada we wszystkich kontekstach i jest odmieniany przez wszystkie przypadki. Do nowych zasad większość zdążyła się już przyzwyczaić. Twój sklep internetowy, również musi spełniać jego wymogi.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), bo to dokładnie oznacza skrót RODO, nakłada na przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe nowe obowiązki.

Jeśli zadajesz sobie pytanie, czy przetwarzasz dane osobowe, prowadząc sklep internetowy, odpowiedź zawsze brzmi „tak”. Dane osobowe to np. informacje zawarte na kontach użytkowników, dane w zamówieniach, czy kody śledzące (np. Google Analytics), adresy IP.

Co RODO oznacza w praktyce?

Internet jest pełen opracowań, co należy zrobić, aby dostosować sklep do RODO. Tutaj skupimy się jedynie na najważniejszych aspektach, ponieważ jest to temat na kolejny artykuł. A więc jak założyć sklep internetowy spełniający wymogi RODO?

  • Pod każdym formularzem powinna się znaleźć dobrowolna zgoda marketingowa.
  • Zgody marketingowe powinny być zaznaczone dobrowolnie i świadomie (a więc nie mogę być domyślnie zaznaczone).
  • Cofnięcie zgody musi być tak samo łatwe, jak jej wyrażenie.
  • Dostosowanie regulaminu sklepu. Zawracie w nim m.in. prawa do bycia zapomnianym. Zawarcie w nim informacji o sposobach usunięcia konta oraz cofnięcia zgód marketingowych.
  • Dostosowanie polityki prywatności. Zawracie w niej m.in. prawa do bycia zapomnianym.
  • Dostosowanie procesów wewnętrznych do RODO.

Podsumowanie

Wydaje się, że założenie sklepu internetowego to proces skomplikowany. W rzeczywistości w większości tych aspektów pomogą Ci profesjonalni dostawcy np. agencja interaktywna (stworzenie sklepu), firma hostingowa (instalacja certyfikatu) czy RODO (prawnik).

Zatem skoro już wiesz jak założyć sklep internetowy. Czas przejść do realizacji! Jeśli chciałbyś, abyśmy pomogli Ci w tym procesie, odezwij się do nas!

5/5 - (12 ocen)
Jak założyć sklep internetowyWróć do bazy wiedzy
5/5 - (12 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader