fbpx
Kategoria: eCommerce
Jak reklamować sklep internetowy

Jak reklamować sklep internetowy

Teraz, kiedy popularność sklepów internetowych stale rośnie – zarówno jeżeli chodzi o dokonywanie zakupów, jak i tworzenie nowych e-sklepów – promocja swojej działalności odgrywa kluczową rolę. Zainteresowany szukający konkretnego produktu ma do wyboru dziesiątki miejsc, w których może sfinalizować transakcję. Co zrobić, żeby trafił właśnie do nas? Jak wypromować sklep internetowy i zdobyć nowych klientów? Który sposób na promowanie sklepu internetowego będzie najskuteczniejszy?

Już na etapie pomysłu na nowy sklep internetowy warto mieć z tyłu głowy sposoby na jego promowanie w sieci. Wyobraźmy sobie, że ktoś włożył masę wysiłku w stworzenie idealnej strony, dopracował do perfekcji zdjęcia i opisy produktów, zadbał o to, żeby cały proces sprzedażowy przebiegał bez zarzutu, ale zapomniał o odpowiedniej promocji. W efekcie prawie nikt nie zagląda do jego sklepu internetowego, a jeżeli już zagląda, kończy wizytę na etapie obejrzenia oferty. Do tej pory, mimo że firma działa od kilku miesięcy, zakupu w sklepie dokonało zaledwie kilkunastu klientów. Właśnie po to, aby uniknąć takiej sytuacji, trzeba zadbać o reklamę. Ale jednocześnie należy pamiętać, że żadna reklama nie zadziała od razu. Do efektywnej promocji potrzeba umiejętności, konsekwencji, cierpliwości i jak najwięcej ciekawych pomysłów.

Kampania reklamowa sklepu internetowego powinna być przemyślana od początku do końca. Jeżeli zabierzemy się za to bez odpowiedniego przygotowania, zapewne okaże się, że tylko stracimy pieniądze, a efektów i tak nie zobaczymy. Aby reklama zadziałała, trzeba na początku dokładnie określić jej założenia – zdefiniować grupę docelową i cele kampanii np. świadomość istnienia marki, a w drugiej kolejności postawić na promocję wybranych produktów. Istotny jest również wizerunek marki, jaki chcemy przekazać – ekskluzywna czy raczej tania i łatwo dostępna oraz budżet reklamowy. Następnie należy wybrać odpowiednie kanały promocji, a dopiero na koniec przemyśleć treści, które będziemy promować.

Sklep w wyszukiwarce Google – reklama i pozycjonowanie

Najczęściej sklep internetowy promuje się w Google, w wynikach wyszukiwania. Dlaczego właśnie tam? Ponieważ według danych aż ponad 95% Polaków regularnie korzysta właśnie z Google. To sprawia, że ta wyszukiwarka jest jednym z najlepszych miejsc do prowadzenia działań reklamowych. Odpowiednie promowanie sklepu w Google można przeprowadzić na kilka sposobów. Najpopularniejsze to: reklama tekstowa, reklama produktowa, działania związane z pozycjonowaniem witryny oraz wykorzystywanie Google Ads w zakresie promocji na zewnętrznych portalach internetowych. 

Reklama tekstowa polega na umieszczeniu odnośnika do Twojego sklepu internetowego na samej górze w wyszukiwarce. Jest najstarszą, ale nadal bardzo chętnie wykorzystywaną formą promocji sklepu internetowego. Podstawa w tym wypadku to wybranie słów kluczowych – fraz – i stworzenie reklamy w oparciu o te słowa. Chodzi o to, żeby potencjalny klient po wpisaniu w Google hasła „rowerek dziecięcy”, trafił właśnie do Twojego sklepu, do tej kategorii produktów. Uwaga, Google samo decyduje, którą z reklam wyświetli w odpowiedzi na dane hasło, dlatego bardzo istotne jest właściwe skonstruowanie nagłówka będącego jednocześnie linkiem do strony, tekstu reklamowego oraz adresu URL i rozszerzeń – wszystko o ściśle określonej liczbie znaków. 

Reklama produktowa to nowsze rozwiązanie od tekstowej. Promocja sklepu polega na wyświetlaniu w wyszukiwarce konkretnych produktów wraz ze zdjęciami. I tu uwaga, to nie my decydujemy o tym, które produkty pojawią się w Google po wpisaniu konkretnej frazy – robi to wyszukiwarka. My generujemy feed produktowy, czyli plik z informacjami o produkcie (nazwa, opis, cena, dostępność) i synchronizujemy sklep z wyszukiwarką przy wykorzystaniu Google Merchant Center. Gdy synchronizacja zostanie zaakceptowana, można włączyć kampanię reklamową.

Jak jeszcze reklamować sklep internetowy? Przez pozycjonowanie. SEO skupia się na działaniach, które pozwalają poprawić organiczne wyniki wyszukiwania sklepu internetowego. Mówiąc wprost, SEO służy do tego, aby sklep był widoczny jak najwyżej, najlepiej na pierwszej stronie w Google. W tym celu stosuje wykorzystuje się różne sposoby, m.in. optymalizuje się stronę internetową (instaluje certyfikat SSL, skraca czas ładowania, buduje sekcję meta, dba o responsywność), tworzy się unikatowe treści (zarówno opisy produktów, jak i np. artykuły na bloga luźno powiązanego z ofertą sklepu) oraz stawia się na linkbuilding (umieszczanie artykułów z linkiem do Twojego sklepu internetowego w dużych serwisach, które są jednocześnie cenione przez Google).

W przypadku tej najpopularniejszej wyszukiwarki można również skorzystać z reklamy Google Adwords – lub jak obecnie się ją nazywa – Google Ads. Google Ads to jednocześnie reklama bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, czyli wspomniane już reklamy tekstowe oraz produktowe, jak i na popularnych portalach internetowych np. na pasku bocznym albo w środku artykułów. Co ważne, w przypadku Google Ads płatność nalicza się dopiero po tym, kiedy potencjalny klient kliknie w reklamę co z jednej strony może oznaczać niskie koszty przy dość wysokiej reaktywności, a z drugiej – jeżeli reklama zostanie źle zaprojektowana – efekt dokładnie odwrotny. 

Reklama sklepu w mediach społecznościowych

Kolejnym lubianym przez firmy sposobem na reklamę sklepu internetowego jest wykorzystanie mediów społecznościowych. Najczęściej ze względu na liczbę aktywnych użytkowników i popularność wśród różnych grup wiekowych promocja sklepu odbywa się na Facebooku, ale czasami, w zależności od oferty, efektywniejsze może być prowadzenie kampanii na Instagramie – w przypadku, gdy klientem docelowym są nastolatki albo osoby zainteresowane szeroko pojętymi produktami lifestyle’owymi, TikToku – tu podobnie jak na Instagramie, Twitterze czy LinkedInie – kiedy chce się trafić do klienta biznesowego. 

Jak reklamować sklep internetowy w social media? Przede wszystkim warto oprzeć działania promocyjne na istniejącym już, a najlepiej regularnie prowadzonym profilu sklepu. Fanpage z aktualnymi informacjami, na którym często dodaje się nowe posty i odpowiada na pytania nowych klientów to bardzo dobra inwestycja. Co ważne, do jego prowadzenia, o ile robi się to samodzielnie, nie potrzeba nakładów finansowych, a jedynie trochę wolnego czasu. Tyle tylko, że fanpage nie zadziała od razu. Tu raczej trzeba zakładać długofalowe skutki działania na Facebooku. W przypadku płatnej reklamy efektów można spodziewać się natychmiast. Narzędzia reklamowe, z których można skorzystać to m.in. promocja postów, reklama w formie karuzeli, reklama wideo czy reklama w formie bannera.

Czy warto reklamować sklep internetowy w ramach płatnych kampanii reklamowych? Oczywiście. Kampanie kieruje się np. na osoby, które już odwiedziły profil Twojej marki, ludzi podobnych do Twoich klientów lub zainteresowanych konkretną grupą produktów, m.in. wędkarzy, osoby czytające książki, młode matki itp., dlatego trafia się od razu do odpowiedniej grupy docelowej. Promocja z celem „konwersja” pomaga uzyskać wyższe wyniki sprzedaży, kierując ruch na stronę Twojego sklepu internetowego podobnie jak „sprzedaż z katalogu”. W tym drugim przypadku potencjalny klient zobaczy konkretne produkty z cenami i dzięki temu być może skusi się na ich zakup.

Istnieje również remarketing, czyli kierowanie reklamy do osób, które już odwiedziły Twój sklep internetowy, ale z jakiegoś powodu nie dokończyły zakupów. Wówczas reklama kierująca na stronę sklepu to forma przypomnienia im np. o porzuconym koszyku.

Masz sklep internetowy? Postaw na content marketing

A jak reklamować sklep internetowy przez content marketing? Content marketing skupia się na publikowaniu treści wartościowych dla odbiorcy. Mowa tu zarówno o ciekawych postach w social mediach, jak i wspomnianym już wcześniej prowadzeniu bloga przy sklepie internetowym. W przypadku niektórych branż blog wydaje się być wręcz niezbędny – np. sklep sprzedający suplementy diety, który odsyła swoich potencjalnych klientów do artykułów opisujących wpływ poszczególnych substancji aktywnych na ich zdrowie, będzie dużo bardziej wiarygodny niż ten, który tego nie robi. Kluczowe są również szczegółowe, poprawnie napisane i w miarę możliwości interesujące opisy produktów. To one wpływają także na wymieniane wyżej pozycjonowanie sklepów internetowych.

Content marketing z założenia ma służyć jednocześnie budowaniu zaangażowania klientów, nawiązywaniu relacji, działalności edukacyjnej oraz oczywiście prezentować ofertę sklepu internetowego. Coraz więcej firm, nawet tych najmniejszych, decyduje się na inwestycję w content marketing, bo dzięki temu wyróżnia markę spośród innych na rynku. Dobrze poprowadzony – przy współpracy ze specjalistami do spraw SEO – wspomaga również umiejscowienie sklepu internetowego w wyszukiwarkach. 

Inne formy promocji sklepu

Reklama sklepu internetowego to nie tylko Google, social media i content marketing, lecz także inne działania często mniej popularne, ale równie efektywne. Pomocny w przypomnieniu potencjalnym klientom o istnieniu sklepu jest e-mail marketing, czyli wysyłanie newsletterów. Tu oczywiście najpierw trzeba zadbać o stworzenie bazy adresów e-mail. Jak to zrobić? Zachęcać użytkowników, którzy odwiedzają strony sklepów internetowych, do pozostawienia maila np. w celu otrzymania kodu rabatowego na pierwsze zakupy. To jednocześnie sposób na przekonanie klienta do finalizacji transakcji przez atrakcyjniejszą cenę i pozyskanie kontaktu na przyszłość. Co ważne, na rynku dostępne są darmowe narzędzia do wysyłania newsletterów, więc w efekcie jedynym kosztem takiej reklamy może być zaangażowanie czasowe. Minus newslettera?  Konieczność zgłoszenia do bazy GIODO.

Wiele sklepów internetowych korzysta również z pomocy influencerów. Kim są influencerzy? To osoby znane w konkretnych środowiskach z zazwyczaj ogromną rzeszą fanów. Za influencerów uznaje się zarówno ludzi działających na Facebooku, jak i na YouTubie, Instagramie, TikToku czy na platformach streamingowych. Najlepiej szukać tych, którzy są wiarygodni w oczach obserwujących. Czasami lepiej wybrać influencera z 30 tys. fanów, ale nieposzlakowaną opinią niż tego z 200 tys. obserwujących, u którego aż roi się od reklam. Co może zrobić influencer, żeby wypromować sklep internetowy? Przeważnie wystarczy, że o nim powie. W zależności od budżetu niektórzy zgadzają się na wzmiankę na stories czy w filmie, post sponsorowany albo wstawienie kodu rabatowego dla obserwatorów. To dobra promocja sklepu, ale wymaga dokładnego przemyślenia. Podstawą jest tu umowa i dobra współpraca z influencerem na każdym etapie kampanii.

Jak oprócz tego reklamować sklep internetowy? Można go dodać do porównywarek cenowych, aby klienci, którzy szukają najlepszej oferty, trafiali właśnie do Ciebie albo sprzedawać poprzez platformy zakupowe takie jak Allegro. Przy tym ostatnim rozwiązaniu trzeba pamiętać, żeby szablon produktu nawiązywał kolorystycznie do sklepu internetowego, a oferta była spójna z tym, co prezentuje się na własnej stronie. W zależności od rodzaju sprzedawanych produktów można również rozważyć promowanie w ramach płatnych kampanii na YouTube, ale wymaga to stworzenia krótkiego filmiku. Czasami skuteczne okazuje się również uczestnictwo w różnego typu eventach np. w targach lub spotkaniach branżowych. To promocja sklepu, sposób na prezentację produktów i zachęcenie do zakupu także tych, którzy nie są jeszcze przekonani do transakcji internetowych.

5/5 - (1 ocen)
Jak reklamować sklep internetowyWróć do bazy wiedzy
5/5 - (1 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader