fbpx
Kategoria: eCommerce
Black Friday – Jak go wykorzystać w komunikacji eCommerce

Black Friday – Jak go wykorzystać w komunikacji eCommerce

Pandemia koronawirusa skutecznie przyspieszyła przeniesienie zakupów z offline do online. Kiedy wiele branż cierpi, e-commerce zyskuje w zawrotnym tempie. Jaki będzie Black Friday 2020 i jak wykorzystać nadarzającą się okazję?

Od kiedy i jakie ma znaczenie Black Friday?

Black Friday od dekad był dniem zakupów na świecie, jednak stosunkowo od niedawna na dobre zakorzenił się w świadomości zakupowej Polaków, którzy zaczęli go kojarzyć z dniem ogromnych przecen, super okazji i mega rabatów. Z czasem Black Friday, zamienił się w Black Week. A bywają i tacy, którzy szykują promocje, na cały miesiąc rozpoczynając w ten sposób okres przedświątecznych promocji.

W tym miejscu warto odnotować, że z badań przeprowadzonych przez Domodi wynika, że aż 47% Polaków zamierza skorzystać z promocji związanych z czarnym piątkiem. To ogromna rzesza klientów i świetna okazja sprzedażowa, której nie można zaprzepaścić.

Założenia kampanii Black Friday / Black Week

Projektując kampanię na Black Friday, musimy pamiętać o kilku podstawowych założeniach:

  • powinna zachęcać do pozostania na dłużej z brandem,
  • powinna być realną i wartościową promocją,
  • stwórz dedykowany landing page dla kampanii,
  • nie powinna negatywnie oddziaływać na naszych stałych klientów.

Na co zwracają uwagę konsumenci?

Kolejnym istotny insightem wynikającym z wcześniej wspomnianego badania Domodi jest fakt, że dla internatów liczy się przede wszystkim:

  • Niska cena
  • Wysokość rabatów
  • Możliwość zakup większej liczny produktów w jednym sklepie
  • Darmowa dostawa
  • Dostępność markowych produktów w niskich cenach

Zatem powyższe punkty należy wziąć pod uwagę planując działania związane z Black Friday.

Warto też zauważyć, że dla większości polskich konsumentów (51%) Czarny Piątek powinien trwać weekend (od piątku do niedzieli włącznie), a dla 26% tydzień. To istotne z punktu widzenia planowania intensywnej kampanii, która powinna przypadać właśnie na ten okres.

Pozostań w kontakcie

Przede wszystkim istotne jest, aby konstrukcja promocji pozwalała przyciągnąć klienta na dłużej. Nie koniecznie chodzi o to, aby od razu stał się Twoim lojalnym i regularnym klientem.

Przede wszystkim powinieneś zadbać, aby zapewnić sobie możliwość pozostania z klientem w kontakcie. Jak to zrobić?

Określ warunki promocji i spraw, aby użytkownik zanim skorzysta z promocji:

  • zapisał się na newsletter,
  • założył konto w sklepie,
  • polubił Twój fanpage,
  • wyraził zgodę na kontakt.

Przy czym dwa pierwsze powinny stać się Twoim priorytetem (przy założeniu, że aktywnie i sensownie prowadzisz newsletter).

Jest to istotne, biorąc pod uwagę fakt, że klienci podejmują decyzje zakupowe dopiero po 5-6 kontakcie z marką. Zatem zakup podczas Black Friday, może być jedynie jednorazowym impulsem zakończonym powrotem do dawnych nawyków zakupowych. Twoim celem jest oswojenie klienta z Twoim sklepem i pozostanie z nim w kontakcie.

Promocja musi spełniać oczekiwania klientów

Co to znaczy? Mniej więcej tyle, że musisz znaleźć sposób by skłonić użytkownika, aby to u Ciebie dokonał zakupu (przy okazji zakładając konto i zgadzając się na marketing). Promocja 20 pln na skaner wart 460 pln raczej nikogo nie skusi.

Nie staraj się też oszukać klientów, stosując wybiegi, w których najpierw podnosisz cenę, a następnie na Black Friday ją obniżasz do poprzedniego poziomu. Może to bardzo negatywnie odbić się na Twoich stały klientach.

Zatem promocja musi być wartościowa, przewidywać długofalowe korzyści z zakupu, nie powinna opierać się na tanich trikach.

Dedykowany landing page…

… a przynajmniej dedykowana kategoria w sklepie.

Dlaczego landing page i sklep online, a nie tylko wystawka przed sklepem i ulotki? Wcześniej wspomniane badanie wykazało, że aż 55% klientów utożsamia Czarny Piątek z promocjami online, a jedynie 14% ankietowanych wskazało offline. Dlatego przygotuj swoje kanały online do odpowiedniej komunikacji.  

Dlaczego klienci wolą online?

Ankietowani wskazują przede wszystkim: łatwość znalezienia poszukiwanych produktów, wyższe rabaty i brak kolejek. W 2020 dochodzi również aspekt koronawirusa oraz strachu przed zakażeniem.

Nie zmuszaj klientów do przeszukiwania czeluści Twojego sklepu online w celu odnalezienia pojedynczych produktów objętych promocją Black Friday. Przy dużych sklepach może to być jak szukanie igły w stogu siana.

Zatem stwórz jedno miejsce, w którym znajdą się wszystkie produkty objęte promocją. Może to być landing page lub wydzielona w sklepie widoczna kategoria. A następnie:

  • Podłącz te miejsce do komunikacji black friday’owej,
  • Podłącz tam systemy trackujące (przydadzą się w remarketingu),
  • Zakomunikuj promocję na stronie głównej oraz firmowych social mediach,
  • wyślij mailing informujący o Black Friday do swojej bazy klientów.

Zadbaj o swoich stałych klientów

Dla swoich stałych klientów warto zaproponować coś wyjątkowego. Może to być dodatkowy kod rabatowy, darmowa dostawa, gratis czy zniżka na święta.

Taki zabieg pozwoli ci nie tylko zachęcić do dalszych zakupów w Twoim sklepie, ale również zmniejszy ryzyko wystąpienia negatywnych emocji związanych z dużą promocją na produkt, który Twoi stali klienci mogli nabyć za wyższą cenę jeszcze przed Black Friday.

5/5 - (10 ocen)
Black Friday – Jak go wykorzystać w komunikacji eCommerceWróć do bazy wiedzy
5/5 - (10 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Social media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.

    Czytaj dalejSocial media i sukces w e-commerce. 5 sposobów na wzrost sprzedaży.
  • Kategoria: eCommerce
    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie

    Czytaj dalej5 prostych sposobów na poprawienie sprzedaży w sklepie
  • Kategoria: Biznes
    Co to jest WCAG?

    Co to jest WCAG?

    Czytaj dalejCo to jest WCAG?
Nestry
5.0
Na podstawie 11 opinii
powered by Google
js_loader