fbpx
Kategoria: Performance Marketing
Baza mailingowa – jak stworzyć bazę mailingową?

Baza mailingowa – jak stworzyć bazę mailingową?

24 700 000. Mniej więcej tyle osób w Polsce posiada adres mailowy. Czy wiesz, jak wykorzystać ten potencjał? Poznaj sferę marketingu, dzięki której zwiększysz swoją sprzedaż, poprawisz relację z klientami i zbudujesz wierną społeczność!

To wszystko zasługa mail marketingu. Na czym on polega, jak poprawnie go stosować i na co uważać – całość omówiona w jednym artykule. Zaczynajmy!

Symbol emailu, podstawy bazy mailingowej.

Czym jest baza mailingowa?

Najprościej tłumacząc, jest to lista adresów mailowych. Należy jednak pamiętać, że wiadomości wysyłać można tylko do tych odbiorców, którzy wyrazili zgody na komunikację. O tym ważnym aspekcie opowiem nieco więcej w dalszej części artykułu.

Baza mailingowa stwarza nam naprawdę wiele możliwości, przykładowo wysyłkę newslettera, które umiejętnie wykorzystane, mogą skutecznie rozwinąć nasz biznes. Poznajmy więc, do czego konkretnie mogą służyć tego typu bazy danych.

Do czego możemy wykorzystać mail marketing?

Mając bazę odbiorców posiadasz ogromne możliwości. Cały rynek tej części marketingu jest wyceniany na blisko 8 miliardów dolarów. Dzięki niej jesteś w stanie przeprowadzać wiele akcji marketingowych, zaczynając od wyżej wspomnianej wysyłki newslettera, poprzez informowanie użytkowników o nowym produkcie, kończąc na ratowaniu porzuconych koszyków czy automatyzacji marketingu. W tej ostatniej kwestii zachęcam do zapoznania się z moim artykułem, który cały poświęciłem na temat odzyskiwania porzuconych koszyków.

E-mail marketing to również szansa na zbudowanie relacji z klientami. Poprzez stałą wysyłkę, szczególnie wysyłając wartościowe treści, możesz zbudować odpowiedni autorytet i pokazać profesjonalizm.

Własna baza mailingowa to też wiatr w żagle dla nowych projektów. Mając rzeszę lojalnych klientów, o wiele łatwiej zacząć kolejne przedsięwzięcia, czy choćby wprowadzić sprzedaż nowego produktu w sklepie internetowym.

Do czego mogą posłużyć jeszcze bazy mailingowe? Za ich pośrednictwem możesz budować ruch na innych platformach. Na przykład odsyłając odbiorców na media społecznościowe, czy konkretną stronę internetową.

Mężczyzna rozpisujący możliwości email marketingu.

Jak zacząć budowanie bazy mailingowej?

Pierwszą rzeczą, podczas budowania bazy mailingowej, jest wybór odpowiedniej platformy do mailingu. GetResponse, MailChimp, czy ActiveCampaign – to tylko część z dostępnych programów do przeprowadzania email marketingu. Każdy z nich ma swoje plusy i minusy, dlatego warto byś zapoznał się z nimi oraz sam zdecydował, która z nich spełnia Twoje oczekiwania.

Przed rozpoczęciem działań email marketingowych powinno się dokładnie określić grupę docelową. Kim są ludzie, do których chcesz dotrzeć? Im więcej szczegółów uda się doprecyzować, tym lepiej. Sporządź również strategię komunikacji do bazy mailingowej. Taka analiza i przygotowanie bardzo pomoże w przyszłości, dlatego nie warto z niej rezygnować.

Gdy masz już odrobioną pracę domową, musisz przekonać odbiorcę do dokonania zapisu na listę mailingową. Wczuj się w rolę potencjalnych klientów i zastanów się, czego mogą od potrzebować. Adresy email najłatwiej zdobyć poprzez dawanie wartości. Jak to zrobić, co konkretnie możesz dać? Poznaj prawdziwy magnes na klientów.

Lead magnet – za jego pośrednictwem przekonwertujesz potencjalnych klientów.

Lead magnet pozwala zebrać nowe adresy email w naprawdę efektywny sposób. Jest to zachęta, która ma przekonać odbiorcę aby przebył formularz zapisu i dołączył do listy subskrypcji. 

Możemy do niego zaliczyć na przykład e-book z przydatną wiedzą i wskazówkami. Dobrą zachętą są również wszelkie rabaty i kody promocyjne, choćby na darmową wysyłkę. Jego zadaniem jest przekonać odbiorcę, by zostawił swój adres e-mail. Ograniczeniem tu jedynie własna kreatywność i dostępne zasoby.

Przykład formularza zapisowego – co powinno się w nim znajdować?

Podczas tworzenia formularza zapisu powinieneś kierować się prostotą. Im mniej wymaganych pól do wypełnienia, tym lepiej. Zbierz tylko konieczne informacje.

Dla większości, lista mailingowa nie wymaga większej ilości danych niż imię użytkownika i oczywiście jego adres mailowy.

Jeśli tego nie potrzebujesz, nie zbieraj dodatkowych danych. Gdy nie masz zamiaru dzwonić do klienta, bądź organizować wysyłki SMS-ów – po prostu nie zbieraj tego numeru. 

Zbieranie „na zapas, ponieważ kiedyś może się przydać” jest pozbawione sensu. Głównie dlatego, że duża ilość danych – zwłaszcza wrażliwych, jak telefon – zmniejsza efektywność aktualnej kampanii. 

Tak samo, czy na pewno potrzebujesz znać dokładną datę urodzenia danej osoby? Jeśli planujesz akcje związane z urodzinami, możesz zebrać wyłącznie dzień i miesiąc, bez roku. Jest to szczegół, który upraszcza i jest w stanie poprawić Twój wskaźnik konwersji. Warto więc z niego skorzystać.

Gdzie umieścić formularz zapisu budując bazę mailingową?

Powinno być to miejsce, które albo potencjalni subskrybenci odwiedzają najczęściej, albo zostało specjalnie do tego przygotowane. Co dokładnie mam na myśli?

Informacje o formularzu i „magnesie” najlepiej umieścić na specjalnym landing page, albo po prostu Twojej stronie internetowej, w widocznym miejscu. Pierwsza opcja najczęściej służy w połączeniu z całą kampanią, na przykład typu performance. Skupia się ona na kierowaniu ruchu na wyspecjalizowaną stronę internetową, która służy wyłącznie do zbierania adresów e-mail.

W drugim przypadku z reguły jest to stały formularz, który jest w jednym miejscu bez względu na okoliczności. Jego dobre umiejscowienie pozwala z zwykłego ruchu na stronie generować leady, przyczyniając się do budowania bazy.

Firmy offline. Jak tutaj wygląda budowanie bazy mailingowej?

Posiadasz restaurację? Świetnie! Ty też możesz zacząć zbierać adresy e-mail. Jak w tym przypadku zachęcić klientów do zapisu na listę? 

Możesz zaproponować darmową przystawkę, choćby małe frytki, czy po prostu zaoferować coś do picia i przy okazji podać ulotkę z kodem QR do strony, na której znajduje się formularz zapisu. Jeśli brzmi to dla Ciebie ciekawie i chcesz spróbować tego w swoim biznesie – odezwij się do nas, a my pomożemy Ci w budowaniu listy mailingowej. Wliczając w to powyższy przykład. 😉

Jak widać powyżej, również biznesy offline mogą korzystać z email marketingu. Restauracja to tylko jeden z przykładów. Dobrze odnajdą się również hotele, sklepy stacjonarne, biznesy rozrywkowe i wiele, wiele więcej. Bazy mailingowe mają szerokie spektrum zastosowań i odnajdą się w prawie każdej branży.

Jednak wszyscy, bez względu na formę prowadzenia działalności, podczas budowy własnej bazy mailingowej powinni mieć z tyłu głowy kilka ważnych kwestii… jakich?

Użytkownik uzupełniający formularz do zapisania się na listę mailingową.

Baza mailingowa – o czym należy pamiętać podczas jej tworzenia?

Przede wszystkim należy pamiętać o ochronie danych. Nie można pozwolić sobie na wypływ adresów mailowych poza firmę. Dodatkowo, każdy kto w tej bazie się znajduje, musi wcześniej wyrazić odpowiednią zgodę na komunikację – najczęściej taka zgoda jest wymagana przy wypełnianiu formularza kontaktowego lub zapisu. Przy zgodzie muszą widnieć informacje, jak te choćby o celach przetwarzania danych.

Użytkownik powinien również mieć dostęp do wycofania zgody w każdym momencie. Inaczej może złożyć zaskarżenia administratora, z czym wiążą się poważne kary finansowe. Ograniczeniem są również przepisy RODO, ale o nich najlepiej porozmawiać z prawnikiem.

Jest to również drobna przestroga, by nie opierać swojej wiedzy prawnej na kilku forach internetowych. Udanie się do prawnika można traktować jako inwestycję w spokój i bezpieczeństwo firmy. Inaczej jest to narażanie się na surowe kary.

Kupno bazy mailingowej – czy warto?

W sieci istnieją również sklepy oferujące gotową bazę mailingową. Jest to jednak zakup bardzo ryzykowny i odradzany przez praktycznie każdego profesjonalistę. Początkowo liczba użytkowników na takiej liście może być kusząca, lecz niesie za sobą wiele zagrożeń.

Przede wszystkim, nigdy nie ma pewności, co do kwestii prawnych. Czy wszyscy użytkownicy wyrazili zgody? Czy nie są to ukradzione dane? Kupno i mailing do takiej bazy, to prosta droga do problemów z prawem.

Kolejnym aspektem jest jakość takiej bazy. Czy na pewno jest tam interesującą Cię grupa docelowa, czy Ci ludzie są w ogóle powiązani z Twoją branżą? Tutaj również pewności brak. W Nestry od lat zajmujemy się e-mail marketingiem dla e-commerce i na tej podstawie stanowczo odradzamy zakup bazy mailingowej. Zdecydowanie lepiej jest zainwestować w budowę własnej, od początku.

Jak prowadzić email marketing?

Najważniejszym aspektem jest ciągłe dostarczanie wartości. Dbaj o treści, które będziesz wysyłać, aby na pewno były przydatne dla użytkowników i zachęcały do dalszego śledzenia newslettera. Inaczej, na przykład bombardując odbiorców ciągłymi ofertami sprzedażowymi, mogą żądać usunięcia danych, a to oznacza kurczenie się Twojej bazy mailingowej.

Konwersując z potencjalnymi klientami, możemy użyć personalizacji. Znając ich imię, możemy go używać w mailingu. Dla nas to żadne wyzwanie, ponieważ wystarczy, że zaznaczymy odpowiednią opcję w programie do mailingu, a imię zostanie automatycznie dopasowane do odbiorcy. 

Szacuje się, że współczynnik otwarć (open rate) dla spersonalizowanych wiadomości w tytule, jest aż 60% wyższy od standardowych maili!

Mając własną bazę mailingową, warto na bieżąco analizować odbiorców oraz zastawiać się, czego mogą oczekiwać. W tym również, jakie dokładnie treść chcą otrzymywać. Najprostszą metodą będzie przeprowadzenie ankiety raz na jakiś czas. Ten bezpośredni wywiad da całe mnóstwo cennych informacji, dzięki czemu Twój email marketing będzie na coraz wyższym poziomie.

Możesz również wypracować pewien stały szablon, na przykład pisania nagłówków, co pozwoli odbiorcy wyróżnić wiadomości od Ciebie na tle dziesiątek innych maili, które dostaje każdego dnia.

Skupienie na odbiorcach podczas budowy bazy mailingowej.

Czego unikać pisząc do swojej listy mailingowej?

Średni współczynnik wypisanych w Polsce to 0,21%. Jest to procent osób, które wypisują się z naszej bazy na jedną wysłaną wiadomość. Zakłada się, że wynik do 0.50% jest w zupełności akceptowalny. Jeśli jednak jest wyższy… gdzieś jest błąd. Jak tego uniknąć?

Po pierwsze, unikaj zbyt mocnej sprzedaży. Możesz tutaj zastosować znaną metodę Pareto 80/20. W tym przypadku oznacza ona 80% wartościowego contentu, a 20% sprzedaży. Aby podać konkretny przykład, struktura mailu może wyglądać następująco, na początku podaj 4 przydatne porady (80%), a na końcu 1 akapit o Twojej firmie, na przykład case study. Wtedy z jednej strony zadowalasz odbiorców, a z drugiej realizujesz swoje cele sprzedażowe. 

Proporcja ta jest naprawdę ważna, ponieważ zdecydowana większość adresatów nie zapisała się na listę mailingową, by wyłącznie dostawać oferty, ale by otrzymywać coś wartościowego.

Nie wysyłaj też wiadomości zbyt często. Oczywiście jest to zależne od branży, ale dla zdecydowanej większości, 1 wiadomość tygodniowo to optymalna częstotliwość. Inaczej odbiorcy mogą czuć się przytłoczeni i przestaną otwierać maile. Przez to spadnie open rate, a wiadomości wraz z czasem zaczną spływać do folderu “spam”.

Jednym z najczęstszych powodów usunięcia adresów e-mail z bazy mailingowej przez właścicieli, jest niedopasowana treść. Przy formularzu jak i na swojej stronie, nie umieszczaj wprowadzających w błąd informacji. Jeśli obiecujesz odbiorcy treści z konkretnej dziedziny, to trzymaj się tego. Strategia komunikacji powinna być spójna i konsekwentna.

W kwestii spójności, jeśli stosujesz w email marketingu grafiki – niech będą one pasowały do strony internetowej jak i social media. Szczególnie zwróć uwagę na kolory. Jest to detal, który jest naprawdę ważny w odbiorze marki i świadczy o profesjonalności.

Podsumowanie.

Podsumowując, własna baza mailingowa daje ogrom możliwości. Według Campaign Monitor w 2016 roku każdy jeden dolar poświęcony na marketing mailowy dawał 44$ zwrotu. Dziś te statystyki mocno się nie różnią.

Dodatkowo, jest to rozwiązanie, które pozwala zbliżyć się z potencjalnymi klientami, stworzyć z nich lojalną społeczność i przede wszystkim podwyższyć sprzedaż.

Budowanie bazy możesz potraktować jako inwestycję w marketing i przyszłość firmy. Dzięki szerokiemu zastosowaniu listy mailingowej, możesz być pewny zwrócenia się zarówno poniesionych kosztów, jak i wysiłku. 

Pozostaje tylko przejść do realizacji. Z lity “to do” zostaje przygotować lead magnet, zbudować bazę, skonfigurować platformę do wysyłki i oczywiście przygotować same wiadomości. Jeśli potrzebujesz wsparcia w którymś z tych etapów – skontaktuj się z nami, a my zaproponujemy Ci najbardziej efektywne rozwiązanie.

Autor wpisu:

Jakub Łączny

Project Manager

Szalenie zmotywowany i nastawiony na realizacje celów biznesowych. Zawsze szukam sposobu, by zwiększyć szanse biznesowe naszych klientów.

Baza mailingowa – jak stworzyć bazę mailingową?Wróć do bazy wiedzy

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Performance Marketing
    Baza mailingowa – jak stworzyć bazę mailingową?

    Baza mailingowa – jak stworzyć bazę mailingową?

    Czytaj dalejBaza mailingowa – jak stworzyć bazę mailingową?

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka - akceptujesz politykę prywatności. [polityka cookies]