fbpx
Kategoria: Social Media
Archetyp marki – Twórca

Archetyp marki – Twórca

Czym są archetypy marki? Teoria archetypów w marketingu zakłada, że firmy podobnie, jak ludzie posiadają swoją osobowość oraz określone cechy. Wobec tego na podstawie zachowań, schematów oraz wizji, którą kieruje się dana marka, można porównać ją do człowieka. Dziś wielu marketingowców archetyp marki traktuje w sposób szczególny.

„Czym zajmuje się Twoja marka?” – częste pytanie kierowane przez agencje marketingowe w stronę klientów zamieniono na „Kim jest Twoja marka?”.

W dobie przebodźcowania banerami reklamowymi, aby zaistnieć, marka musi mieć swoją osobowość, archetyp, który będzie przystępny do zrozumienia. Dobra marka, a przede wszystkim jej przekaz powinien zainteresować niemal każdego odbiorcę, który należy do danej grupy docelowej. Możemy wyróżnić 12 archetypów marki, przeczytasz o nich tutaj: Archetypy marki czyli jak zrozumieć własną markę

Mężczyzna pracujący przed komputerem, tworzy grafikę, opracowuje archetyp marki

Kim jest Twórca?  Czym wyróżnia się ten archetyp?

Twórca wysyła do potencjalnych klientów informację, że wszystko, co jest możliwe do wyobrażenia, jest możliwe do osiągnięcia. Twórca inspiruje zgromadzoną wokół siebie społeczność do sięgania szczytów, na które można się wdrapać dzięki jego pomocy, czyli oferowanych usług. Archetyp twórcy w marketingu może charakteryzować znane twierdzenie – sky is the limit. Bo w rzeczywistości dla firm utożsamianych z twórcą nie ma rzeczy niemożliwych. Limity są tam, gdzie sięga ich wyobraźnia. Do znanych twórców można by zaliczyć np. Billa Gatesa, Walta Disneya, czy nawet Marca Zuckerberga (twórcę serwisu społecznościowego Facebook).

Plakat na ścianie budynku z Markiem Zuckerbergiem

Dziś dla wielu z nas Facebook jest czymś naturalnym, ale kilkanaście lat temu młody student  w znaczny sposób przyczynił się do przeniesienia kontaktów do wirtualnego świata. Poszło to na tyle daleko, że dziś każda ceniąca się instytucja, aby osiągnąć sukces, powinna na stałe „osiedlić się” na Facebooku lub portalach, które do niego należą tj. między innymi Instagram i LinkedIn.

Młody student Harvardu w 2004 roku nie pozwolił, aby Jego kreatywność oraz autentyczność została zamknięta w wyznaczonych przez uczelnię ścisłych ramach. Sięgnął wyżej, dlatego dziś Jego działania można utożsamiać z archetypem twórcy.

Osoba tworzy grafikę, pracuje nad archetypem marki

Archetyp marki – twórca. W jakich branżach najczęściej można spotkać?  

Jeśli chodzi o marki, w większości przypadków twórcę można spotkać w branżach kreatywnych, gdzie udoskonalanie oraz tworzenie nowych rozwiązań jest chlebem powszednim. Można powiedzieć, że bez komponowania nowych rozwiązań taka marka przestałaby funkcjonować w oczach konsumentów. Dlatego twórca najczęściej przypisywany jest markom, które działają w takich branżach jak:

• moda

• design

marketing

• technologia

• sztuka

• w wielu przypadkach także rozrywka

• PR

Archetyp twórcy – przykłady marek, które stawiają na rozwijanie dziecięcej kreatywności

LEGO:

Ta marka pokazuje, że nawet z malutkich klocków można zbudować każdą konstrukcję, którą twórcy danego modelu wizualizują w swoich głowach. Kreatywne pomysły budzą zachwyt nie tylko u dzieci, ponieważ osoby dorosłe również są entuzjastami klocków wywodzących się z Danii. Producenci nigdy nie osiadają na laurach i cały czas wydają nowe serie zabawek. O ich wyobraźni może świadczyć również idea zamieniania swoich produktów w kultowe postacie, co z marketingowego punktu widzenia również jest perfekcyjnym posunięciem. Ponadto LEGO pozytywnie wpływa na rozwój kreatywności, co wpisuje się w istotę twórcy.

LEGO jest także przykładem marki, która ceni wysoką jakość. Znajomość tej firmy w społeczeństwie jest na tak wysokim poziomie, że producenci nie muszą zaprzątać sobie głowy zbyt częstymi promocjami, konkurowanie ceną zostawią mniej znanym markom, które nie mają jeszcze takiej tradycji.

Figurki Lego Batmana i Supermana siedzą na bruku

Instagram:

To nie tylko zdjęcia celebrytów i influncerek, którzy prześcigają się w walce o reklamowanie  produktów znanych marek, aby jak najwięcej zarobić na swoim istnieniu. Instagram to przede wszystkim innowacje, które uwalniają w społeczności kreatywność. Przeglądając Instagrama, można się inspirować działalnością innych osób. Ponadto Instagram popycha każdego z nas w kierunku tworzenia, dzielenia się swoimi umiejętnościami, wyrażania samego siebie. Aby zrobić to, jak najlepiej, potrzebna jest twórczość oraz kreatywność, która w znaczny sposób może przyczynić się do wzmożonego zainteresowania odbiorców daną usługą lub produktem. To wszystko sprawia, że Instagram można utożsamiać z tzw. „the creator”.

IKEA:

Odbiorcy tej marki rzeczywiście czują, że dzięki ich niewielkiej pomocy, sami mogą „urządzić” całe mieszkanie wedle swojej wizji. Jeśli chcesz, aby Twój dom, pokój, czy książki na regale oddawały w jakiś sposób Twoją osobowość, to według tego koncernu meblowego jest to możliwe. IKEA pomaga w spełnianiu przyziemnych marzeń. Sama inspiruje klienta w urządzeniu danego pomieszczenia, ponadto szuka kreatywnych rozwiązań.  Jest to sieć sklepów z meblami, która w znaczny sposób odróżnia się od konkurencji. Ukazując swoje produkty, stale udowadnia, że można z nich zrobić niemal wszystko, wpasować je do takiego otoczenia, do którego nikt inny wcześniej by ich nie wkomponował. To sprawia, że ich meble zmieniają rzeczywistość danego wnętrza, co silnie jest powiązane z archetypem twórcy.

IKEA i jej osobowość spełnia potrzeby odbiorców z różnych stron świata. Odkrywa wewnętrzne piękno prawdziwego życia. IKEA jest duszą towarzystwa, lubi wyróżniać się na tle konkurencji. Ta marka w swojej dziedzinie jest wręcz stworzona do wyrażania siebie. Patrząc nawet na jej przekaz za pośrednictwem content marketingu, można zauważyć, że jest to przykład marki, której treści są kreatywne, inspirują, zmieniają punkt widzenia i na długo zostają w pamięci.

Reklama IKEA z fotelem, wpasowująca się w archetyp marki twórcy

Archetyp marki – twórca, pozostałe przykłady

Jest to także archetyp dominujący u marek zajmujących się wspomnianą wcześniej technologią. Wystarczy spojrzeć choćby na GoPro.

Produkty związane z innowacją także idealnie wpasowują się do tego archetypu marki. Znany przykład to SpaceX.

Omawiany w tym artykule archetyp marki pasuje również do usług związanych z tworzeniem i upiększaniem, np. Adobe i Nikon.

Apple – archetyp marki idealnie wpasowującej się do twórcy

Apple to marka, która łączy zarówno wygląd, jak i funkcjonalność. Ludzie korzystający z Apple doznają zmysłowej przyjemności, którą potęguje minimalizm, lekkość i prestiż. Dla wielu Apple to marka idealna, niezastąpiona i mimo tradycji cały czas ulega przemianie. Bez wątpienia, jeśli jesteś właścicielem firmy sprzedającej sprzęt elektroniczny, chciałbyś, aby klienci Twojej marki w sposób wyjątkowy traktowali Twoją pracę. Uznanie wśród społeczności, jaką cieszy się Apple, jest po prostu godna pozazdroszczenia.

Produkty firmy Apple, która jest przykładem archetypu marki twórcy

Archetyp marki –  konsumenci utożsamiający się z twórcą

Jest to archetyp typowy dla ludzi, którzy nie lubią utartych ścieżek, pragną tworzyć nową rzeczywistość, niezależnie od tego, czy wiąże się to z dużym nakładem energii oraz czasu. Szukają innowacji, nie lubią rutyny, dlatego nie zadowalają się produktami, które są już sprawdzone i przetestowane. Mimo swojej precyzyjności i doskonałości taka rzecz bądź usługa nie jest dla nich warta uwagi. Twórca chce mieć wpływ na swój los, nie lubi gotowych rozwiązań. Chce, aby producent pomógł mu w wyborze, ale ostateczna decyzja oraz szczegóły powinny należeć do niego.

Dzięki temu ma świadomość, że osobista kreatywność oraz związane z nią pomysły przyczyniły się do zindywidualizowania pewnej części jego życia. Konsument utożsamiający się z twórcą ostatecznie zrobi wszystko wedle swojej wizji. W jego życiu będą zachodziły zmiany, w których chce odgrywać kluczową rolę. W osiąganiu sukcesów wedle wizji takiego konsumenta pomoże wyobraźnia, a także „wielkie serce”. Tematy tabu? Dla takich osób praktycznie nie istnieją. Poczucie bezpieczeństwa również nie jest dla odkrywcy wartością nadrzędną.

Archetyp marki. Jak Twoja marka może zostać twórcą?

Aby Twoja marka była utożsamiana jak archetyp twórcy, powinieneś odpowiedzieć sobie na trzy ważne pytania:

Czy Twoja firma stawia jakość na pierwszym miejscu?

Czy Twoja firma nie boi się ambitnych wyzwań?

Czy Twoja firma wytycza ścieżki, którymi nie podążała jeszcze żadna marka?

Jeśli odpowiedziałeś na wszystkie 3 pytania twierdząco, najprawdopodobniej Twoja firma doskonale wpisuje się w archetyp, który jest twórcą.

Biografia steve'a jobsa obok flagowego produktu Apple - Iphona

Archetyp marki twórcy – podsumowanie

Poniżej przedstawiam Ci kilka podstawowych i unikalnych wartości tego archetypu.

Strategia: kreatywność, pasja, pomysłowość, oryginalność, wizja, innowacyjność, artystyczny charakter, niezależność.

Boi się: utraty wizji, braku pomysłów.

Cel: Przeniesienie pomysłu do rzeczywistości, produkty mają wyrażać daną markę.

Marzenie:  Stworzenie czegoś innowacyjnego.

Sprawdzi się w branżach: marketing, PR, technologia, sztuka.

Hasło: Jeśli jesteś w stanie coś sobie wyobrazić, to jesteś w stanie to osiągnąć. My Ci pomożemy!

Kolory: żywe, bardzo widoczne, podkreślające otwartość np. mocny kolor czerwony, fioletowy, odcienie żółci, zieleni, a nawet różu.

Przykłady marek o archetypie twórcy: Lego, Instagram, Adobe, Ikea, Nikon.

Osoby o typie twórcy: Steve Jobs, Elon Musk, Salvador Dali, Nikola Tesla, John Nash Jr.

biurko z książkami o marketingu i kartką z napisem "marketing strategy" praca nad archetypem marki

Archetypy marki. Każda marka to inna historia. Jaki archetyp mam wybrać dla swojej marki?

Jaki archetyp marki wybrać dla firmy? Który archetyp pasuje do niej najbardziej? Oprócz omawianego przeze mnie w artykule, do wyboru mamy jeszcze jedenaście innych archetypów.

Archetyp niewinnego – The Innocent

np. Forrest Gump

Archetyp władcy – The Ruler

np. Rolex

Archetyp opiekuna – The Caregiver

np. Nivea

Archetyp mędrca – The Sage

np. BBC

Archetyp odkrywcy – The Explorer

np. North Face

Archetyp czarodzieja – The Magician

np. Tesla

Archetyp kochanka – The Lover

np. Kinder Bueno

Archetyp błazna – The Jester

np. Old Spice

Archetyp towarzysza – The Regular

np. Nescafe

Archetyp buntownika – The Outlaw

np. Virgin Mobile

Archetyp bohatera – The Hero

np. Danio

To właśnie wszystkie archetypy marki, na ich podstawie jest budowana komunikacja w najbardziej znanych korporacjach na świecie. Aby dowiedzieć się więcej na temat powyższych archetypów, kliknij tutaj:
Archetypy marki, czyli jak zrozumieć własną markę.

Kim jest Twoja marka? Jakie archetypy marki do niej pasują?

Odpowiedź na te pytania znajdziesz w naszym artykule pt. „Archetypy marki, czyli jak zrozumieć własną markę

stanowisko do pracy home office, laptop, komputer, myszka, lapka

Archetypy marki: o czym należy pamiętać?

Warto pamiętać, że zastosowanie teorii archetypów pozwala zobrazować wizerunek marki, zbudować spójny system komunikacji, wartości marki i odkryć prawdę, która dla większości odbiorców na całym świecie jest jedną z priorytetowych kwestii.

Podczas tworzenia marki pojęcie archetypu pomoże Ci określić jej charakter. Charakter marki w przystępny sposób pozwala tworzyć danej firmie spójną komunikację. Odbiorcy czują, czy dana marka spełnia pojęcie archetypu, która w dziedzinie zarządzania marką jest kluczowa. Archetypy marek wykorzystują specjaliści z różnych dziedzin. Marketing traktuje je jako narzędzie do opisu i głębszego zrozumienia marki.

Dlatego każda firma, która chce zyskać przewagę nad konkurencją, powinna działać w oparciu o teorię archetypów, zaproponowaną przez Margaret Mark i Carol S. Pearson. Warto na końcu wspomnieć, że marka nie musi być oparta o jeden archetyp. Przykładem marki, która posiada co najmniej 2 archetypy, jest wspomniana przez nas IKEA. Niektórzy są zdania, że IKEA to klasyczny przykład marki, która prezentuje archetyp towarzysza. Trudno się z tymi głosami nie zgodzić, ponieważ IKEA reprezentuje rzeczy codziennego użytku o niewygórowanych cenach. Zwyczajność może być też sposobem na wyróżnienie się na tle droższych, niepotrzebnie skomplikowanych marek.

Gotowy na poszukiwania archetypu dla swojej marki? Do dzieła!

karta z narysowanym ołówkiem znakiem zapytania, praca kreatywna nad archetypem marki
5/5 - (10 ocen)
Archetyp marki – TwórcaWróć do bazy wiedzy
5/5 - (10 ocen)

Baza wiedzy

Wpisy, które mogą Cię zainteresować

  • Kategoria: Social Media
    Archetyp marki – Twórca

    Archetyp marki – Twórca

    Czytaj dalejArchetyp marki – Twórca

Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Akceptując ciasteczka - akceptujesz politykę prywatności. [polityka cookies]